Netwerk Netwerk: Ik zie je wel maar jij mij niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik ben hier al meer dan een week mee bezig en het lijkt er op dat het te hoog gegrepen is voor mij.
Wat ik graag wil: 3 computers, Tower en 2 laptops, zo met elkaar verbinden dat ik bestanden kan synchroniseren (met totalcommander)
Dit heeft altijd prima gewerkt, maar nadat er een derde laptop in het spel kwam was dat na een reparatie afgelopen. Ondertussen heeft een laptop zich geüpgraded naar win 11. De problemen hebben zich daardoor niet veranderd.
Wat gebeurt er:
1 ik zie je wel maar jij mij niet 2.JPG
 
Ok, dan hebben we wel een goed beeld van de situatie nu.
SMB3, poort 445 is op alle computers actief (vermeld je in post #25) -> OK!

TCP verbinding lukt enkel van je vast toestel naar de laptops. Telnet test uit post #7. Dit is het echte probleem.
Dit kan enkel tegengehouden worden dmv een firewall, of NAT. Dit laatste sluit ik voorlopig uit(?), omdat het erop lijkt dat alles vanaf dezelfde router gerouteerd wordt. Conclusie post #18.
Voer eventueel ook even een ping test uit.

Code:
Uit te voeren vanaf 192.168.1.3:
ping 192.168.1.1 
ping 192.168.1.34 

Uit te voeren vanaf 192.168.1.1:
ping 192.168.1.3
ping 192.168.1.34

Uit te voeren vanaf 192.168.1.34:
ping 192.168.1.3
ping 192.168.1.1

Indien een ping ook zeer beperkt lukt, gaan je Access Points mogelijk toch parten spelen.
We weten ook nog niet hoeveel routers of access points u in gebruik heeft, hoe die gekoppeld zijn, ...?

Firewall is ook nog niet uit te sluiten. Kijk nog even na dat die uitstaat, of minsten "bestand en printerdelen" toelaat.
 
Als toevoeging nog; Ik ben er vrij zeker van dat je het antwoord moet zoeken in je netwerk devices, niet op je clients.

De laptops zijn bereikbaar vanaf je desktop, maar niet vanaf een andere laptop. Dit is typisch gedrag van een Wifi Guest netwerk. Die toestellen kunnen aan het internet, maar niet aan elkaar. Kijk dit zeker even na. Eventueel ook te zoeken een Wifi "Isolation". Ik weet niet welke Fritzbox je gebruikt, of welke andere apparaten.
Als men redenering juist is, ga je ook niet kunnen pingen tussen je laptops (of naar je desktop).

Indien je de laptops bekabeld kan aansluiten zoals je desktop, ga je waarschijnlijk ook betere resultaten krijgen.
 
De sfc-scan vond op alle 3 nietss.
De probleemoplosser vond dit op de win 10 machines:
0x80070483.JPG


Op de win 11 machine kon ik dit niet vinden.
DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth geen problemen.
Verder zijn er geen problemen met het updaten.

Nu nog naar 0x80070483 zoeken
 
Mijn netwerk:

Ziggo modem.
Fritsbox 7590 ip:192.168.1.250
Linksys EA4500 DHCP uit ip:192.168.1.253

En vanaf 192.168.1.1 (Tower) kan ik naar beiden toe pingen, andersom nog steeds niet.
Zijn nu alle vragen beantwoord?

Lan kabeltjes moet ik nog even zoeken. Dan probeer ik dat morgen. Nu heb ik er even genoeg van.
 
De configuratie van de Linksys A4500 router is zeer waarschijnlijk de oorzaak van je probleem.
Ik zie dat die de mogelijkheid heeft van een WiFi Guest (gasten) netwerk. Als de clients (laptops) op dit netwerk aangesloten zijn, kan dit verklaren waarom de laptops niet aan de desktop of aan elkaar kunnen.
Concreet; kijk na of dit zo is, en connecteer je laptops naar het normale Wifi netwerk.

Bij voorkeur zou je ook de router in Access Point mode (bridge) moeten plaatsen. Anders blijf je volgens mij met "routering" zitten binnen je netwerk. Maar bekijk eerst zowiezo of je clients op een guest netwerk zitten.


Pagina 22 staat uitleg betreffende de configuratie van Guest netwerk. Vergelijk met jou situatie.
Pagina 45 staat uitleg over het configureren van de router als access point. Let op: je ip adres van de "wireless router" gaat op dit moment veranderen, en moet opgezocht worden in de DHCP lijst van je Fritzbox.
 
Ik moet zeggen, ik vind het fantastisch hoe jullie proberen te helpen.
Ondertussen heb ik een workaround die me niet tevreden stelt. Ik start teamviewer op zodat ik op de tower kom. Van daar uit kan ik dan synchroniseren met de laptop.
xLaptop laat ik vanaf nu buiten beschouwing, tot dat Laptop het doet. Dan zien we wel verder. Scheelt tijd.

Allereerst deze instelling van de Linksys:
linksys gasttoegang.JPG


Dus de gasttoegang is er niet.
Mooi dat er ook veel opmerkingen komen die ik al nagelopen ben. Geeft voor mij aan dat ik er toch wel wat van weet, maar nog steeds niet genoeg:unsure:

Als de laptop via de Fritzbox loopt, ik zit er nu redelijk dicht bij, blijft het probleem hetzelfde.
Morgen ga ik kijken dat ik de linksys uitschakel (lan-kabel uittrekken) en kijken wat dan het gedrag is.
 
Probeer de telnet test te doen van post #7, als je iets veranderd. Zolang die niet lukt, ga je geen verbinding kunnen maken. Ping is een snelle test die ook al kan helpen in deze situatie, aangezien die ook faalde.
Firewall gaat ergens die verbindingen blokkeren. Client, router, ...?
Ben je zeker dat je de firewall op de clients volledig uitgeschakeld hebt (als test)? Als beide toestellen langs de fritzbox lopen, lijkt me dat nog de enige oorzaak/reden.
 
Laatst bewerkt:
in #2 stond de opbouw van je netwerk nogal simplistisch uitgevoerd, in werkelijkheid had je toch een paar belangrijke details niet genoemd ...

mijn netwerk, bestaande uit twee laptops, NAS, netwerk printer en desktop zijn toch eenvoudiger gekoppeld hetzij met en zonder kabel ...
of ik nu in de tuin zit met een laptop, binnenshuis of op mijn bureau of op verplaatsing: communicatie,synchronisatie verloopt zeer vlot tussen de apparatuur.
 
Misschien kan ik mis zijn en ik ken die Fritzbox niet in detail, maar weet wel dat het zowat als de krachtigste en meest aanpasbare router die er te koop is wordt beschouwd.

Ik zit me al gans de discussie hier die ik meelees, af te vragen waarom die Linksys router daar nog ergens tussen hangt ???
 
Tja, de opbouw en niet alles vermelden....
Het netwerk staat er al jaren werkte. Nu is er een nieuwe laptop in het spel en het werkt niet meer. Je wilt niet weten wat er zich allemaal inlogt. Maar meer dan internet (mobieltje) id daar niet van toepassing. Ook een paar laptops die alleen voor internet inloggen en om te printen. Werkt als een tierelier. Wat is de meerwaarde om dit er bij te vermelden? De basis is hetgene waar het fout gaat. Nu ik dit schrijf, denk ik aan de LAN-poorten op de Fritz!box. Misschien moet ik de Linksys op een andere LAN-poort aansluiten. Ik heb de aansluitingen van de router een tijdje geleden toen ik de meterkast onderhanden genomen heb, waarschijnlijk ergens anders gezet. Werk voor morgen. Even wat in de handleiding van de fFritzbox neuzen.

De Linksys hangt er niet tussen. De Fritzbox komt niet door 2 lagen beton met bewapening tot op de zolder. Die hangt er zo te zeggen achteraan om daar ook wifi te hebben en de netwerkprinter is er op aangesloten.
Ik heb geen NAS.
In de tuin hangt ook nog een bekabelde router op 35m afstand. Die schakel ik alleen in de zomer in.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: wivy
Ondertussen heb ik er nog heel wat tijd ingestopt.
Ik heb de xlaptop opnieuw geïnstalleerd.
Na de installatie probeerde ik natuurlijk via het netwerk op de andere computers te komen. Ik kreeg de mededeling dat bestandsdeling nog niet ingeschakeld was. Was ik inderdaad nog vergeten. Ik kreeg nu de mogelijkheid om dat te regelen door in de balk boven de mappen in de verkenner te klikken.
Resultaat:
data uitwisseling.JPG

Het lichtgroene doet het nu ook, het rode omcirkelde niet meer.

Daarna eens gekeken wat er in de verkenner bij netwerk te zien was:
NB. ET10000 is een harde schijf ontvanger.
alles aangesloten.JPG

En zie, of ik alles op de Linksys aansluit of niet het maakt geen verschil.
Het verschil zit volgens mij dat ik handmatig bestands- en printerdeling heb aangezet. De laatste keer, om dat ik het vergeten was, kon het automatisch. En zie daar, dat werkt.
De grote vragen zijn nu:
1 Wat ik normaal deed:
bestandsdeling.JPG


Wat is hier dan fout of niet volledig?

2 Hoe kan ik dat automatische nog eens zijn werk laten doen?
 
je kan je zoekwerk minderen in de Win OSsen door deze TOOL te gebruiken op iedere laptop/pc.

die Fritzbox is een prachtig ding met veel mogelijkheden, kan jammer genoeg geen Koffie zetten, en wordt enkel door EDPnet gebruikt in BE ( de 7530 dacht ik).
 
Ondertussen heb ik er nog heel wat tijd ingestopt.
Ik heb de xlaptop opnieuw geïnstalleerd.
Na de installatie probeerde ik natuurlijk via het netwerk op de andere computers te komen. Ik kreeg de mededeling dat bestandsdeling nog niet ingeschakeld was. Was ik inderdaad nog vergeten. Ik kreeg nu de mogelijkheid om dat te regelen door in de balk boven de mappen in de verkenner te klikken.

Maw, de firewall rules omtrent SMB stonden dicht. Dat is het enige dat dit optie doet trouwens, de firewall rules enablen rond bestands en printerdeling (poort 445 TCP en ICMP echo).
Had je firewall echt uitgestaan op de clients tijdens de test, zou je dat ook gemerkt moeten hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan