Netwerk Netwerk: Ik zie je wel maar jij mij niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik ben hier al meer dan een week mee bezig en het lijkt er op dat het te hoog gegrepen is voor mij.
Wat ik graag wil: 3 computers, Tower en 2 laptops, zo met elkaar verbinden dat ik bestanden kan synchroniseren (met totalcommander)
Dit heeft altijd prima gewerkt, maar nadat er een derde laptop in het spel kwam was dat na een reparatie afgelopen. Ondertussen heeft een laptop zich geüpgraded naar win 11. De problemen hebben zich daardoor niet veranderd.
Wat gebeurt er:
1 ik zie je wel maar jij mij niet 2.JPG
 
Ok, ze gebruiken voor zover ik kan zien allemaal dezelfde router, de fritz box. Dat is goed.

Er zijn nog een paar testen nodig om te zien of overal SMB actief is.
Voer volgende opdracht uit op alle toestellen (powershell).
Als er iets verschijnt zoals hieronder (LISTENING op 0.0.0.0:445), dan is het OK. Indien er niets luistert op poort 445 is dat een probleem en kan al een deel/alles verklaard worden.

Code:
netstat -ano | findstr 445

TCP    0.0.0.0:445            0.0.0.0:0              LISTENING       4
TCP    [::]:445               [::]:0                 LISTENING       4

Als als poort 445 wel (overal) luistert, heb je ergens een netwerkprobleem (firewalling...). Heel waarschijnlijk te zoeken in je router(s). Ervan uitgaande dat Windows firewall volledig uitstond tijdens die telnet testen (wat je al aangaf).

Verkeer dat niet mogelijk is tussen 2 draadloze(Wifi) laptops, zou ik nog kunnen toeschrijven aan zoiets als Wifi isolation. Dit is een instelling in je AP/router die verhinderd dat er tussen je draadloze clients communicatie mogelijk is. Meestal wordt zoiets gebruikt in Guest netwerken.

@aardbei: je hebt het over SMB1 (gaande over NetBIOS 137). Windows 10 werkt standaard met SMB3, gaande over 445.
 
Klopt inderdaad.
Maar hoe verklaar je foutcode 0x80070035 dan?
Foutcode 0x80070035 zegt enkel: The network path was not found. Heel generiek, en zeker niet enkel betrekking tot SMB1. En zoals vermeld, SMB1 wordt al ruime tijd nietmeer gebruikt in Windows.

Kan je ook even stoppen met postings ivm SMB1 aub? Je post #20 geeft een waarschuwing erover, en in post #23 raad je aan om dat uit te voeren. Plus lees even men opmerking hierboven.

Ik zou ook even de andere resultaten willen zien van de TS.
 
Foutcode 0x80070035 zegt enkel: The network path was not found. Heel generiek, en zeker niet enkel betrekking tot SMB1. En zoals vermeld, SMB1 wordt al ruime tijd nietmeer gebruikt in Windows.

Kan je ook even stoppen met postings ivm SMB1 aub? Je post #20 geeft een waarschuwing erover, en in post #23 raad je aan om dat uit te voeren. Plus lees even men opmerking hierboven.

Ik zou ook even de andere resultaten willen zien van de TS.

Je zegt zelf heel generiek , als je bepaalde stappen niet onderzoekt kom je er nooit achter.
Het kan zelfs nog in windows credentials zitten heb ik gelezen.

Maar tips geven wordt niet echt gewaardeerd merk ik wel.
 
Je zegt zelf heel generiek , als je bepaalde stappen niet onderzoekt kom je er nooit achter.

Ok, en wat is jou 'onderzoek'? Buiten het feit dat je doorhamert op SMB1. Welke sinds Windows XP nietmeer standaard gebruikt wordt.
Artikels van internet plukken en hier neerpoten kan iedereen. Maar begrijp je de inhoud? Of begrijpt de auteur van die posting wel de materie waarover hij praat? Meestal een samenraapsels van allerlei, zonder te weten wat ze aan het doen zijn. zoals dat artikel van post #23.

Het kan zelfs nog in windows credentials zitten heb ik gelezen.

Ja, dat is juist. Maar de telnet resultaten in post #14 vermelden iets heel anders. Dit zit op netwerk TCP layer. Er kan geen TCP verbinding gemaakt worden. Maw, of er luistert niets op 445 (onwaarschijnlijk, maar te testen. Zie post #21), of het verkeer wordt ergens geblokkeerd (firewall). Dat is onderzoek naar een fout. En niet het posten van allerlei, zoals met pijltjes naar een dartsbord te gooien en hopen dat je iets raakt.
 
Maar tips geven wordt niet echt gewaardeerd merk ik wel.
Tips worden hier ten zeerste gewaardeerd, maar op voorwaarde dat ze :
  • terzake doen en duidelijk aangeven op welk element uit de vraag van TS ze worden gegeven ;
  • niet de denkpiste die iemand anders aan het ontwikkelen is doorkruisen, zodat de TS niet meer weet op welk been hij nu eigenlijk moet dansen ;
  • geloofwaardig zijn c.q. duidelijk maken dat degene die wil helpen ook weet waarover hij het heeft en niet enkel even op internet heeft gegoogled - dat kan de vraagsteller zelf ook.
In één of meerdere van die punten durft het hier bij sommige bereidwillige helpers toch wel eens behoorlijk fout lopen.
Graag IEDERS aandacht daarvoor ... en we staan een stap verder om vraagstellers te helpen.
 
Het gebruiken van NetBIOS over TCP/IP kan ernstige gevolgen hebben voor de veiligheid ...
Staat nergens aan.
Netstat geeft op alle 3 hetzelfde resultaat. Dat wat hier werd getoond in post 21

staat SMB 1.0/CIFS File Sharing Support op alle drie machines. ingeschakeld?
Ja, maar..
tower smb.JPG

Dit geldt voor de win 10 machines.
Voor win 11 krijg ik de server niet geïnstalleerd/ geactiveerd. Hij zoekt lang en nog langer, en daarbij blijft het.
Loop deze stappen na?

Bij stap 4 ben ik (even) gestopt.
Als ik in het register zaken moet aanpassen of wissen, dan vraag ik me af wat de uitwerking is als dat niet de oplossing was.
Mochten deze zaken geen invloed hebben dan ga ik gewoon door.

Punt 5 Delen stond al goed.
6,7 en 8 moet ik nog doen.

9 had ik al eerder gedaan voordat ik hier de vraag stelde.

Zo dan zijn jullie weer up-to-date van wat ik allemaal uitspookte op mijn machines.
 
Spijtig dat je de waarschuwing van @DDragon80 naast je hebt neergelegd en op dat spoor toch bent verdergegaan.
SMB 1.0 wordt al geruime tijd binnen Windows niet gebruikt (verlaten na XP), want onveilig. En dus in Win 11 al zeker niet meer !

Het werkt nu met de nieuwere versie, SMB3 ...

En ik denk dat DDragon nog altijd zit te wachten op je antwoorden en reactie op #21 en #24.
Probeer op die piste door te gaan aub.
 
@aardbei Nog maar eens, wat heeft USB/Storage in godsnaam te maken met het netwerkprobleem van betrokken TS ?
Dit bepaalt of een USB in één van de toestellen over het netwerk (als er al verbinding is) mag gedeeld worden met de andere PC's of niet.

Maar heeft dus NIETS te maken met het probleem dat de PC's mekaar niet zien op zijn netwerk.

Mag ik nog maar eens vragen om AUB ! enkel zaken in de discussie te gooien waarvan je zelf weet hoe ze werken, waarvoor ze dienen etc... in plaats van losse snabbels die je op Internet vindt maar zelf blijkbaar verder helemaal niet de moeite te doet om te proberen te snappen wat je leest. Vraagstellers op een forum willen geholpen worden en een beetje gericht zonder constant in alle richtingen te worden gestuurd.

Ik vermoed dat DDragon80 door het veelvuldig doorkruisen van zijn poging om te helpen heeft afgehaakt. Wat dus erg is voor TS...

PS : mijn tussenkomst en de voorgaande van DDragon80 zelf werden blijkbaar gelijktijdig geschreven, maar we hebben hetzelfde aanvoelen en dezelfde frustratie !
 
Ik dacht dat ik de vragen op van post #21 en #24 in post #25 beantwoord heb. Zo niet dan heb ik e.e.a. door gebrek aan kennis niet begrepen.
Dat ik SMB 1.0/CIFS File Sharing moet uitschakelen heb ik nu begrepen en zal alle vinkjes weg halen. Hoe weet ik nu of dan smb3 loopt?
Even nu opnieuw opstarten
 
Bij je plaatje is bij ondersteuning voor SMB 1.0... alles aan vinkjes weggehaald.
Bij SMB direct staat het vinkje nog.
In de werking heeft zich helaas niets veranderd.
Nu zijn stap 6,7 en 8 aan de beurt. Stap 5 kan dat kwaad als dat niet de oplossing is?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan