Status
Niet open voor verdere reacties.
F

fred1946

Gast
Ik gebruik EWEKA als payserver met SSL,maar nu ze ook moeilijk gaan doen over het verbieden van downloaden vind ik het toch ernstig worden.
Is het verstandig om naast SSL ook VPN er bij te doen ivm prive en het taxeren van de IP adres,of SSL al goed genoeg.
Ik had wat gelezen(Google) over VPN en het lijkt me veilig.
Hoop dat ik deze vraag hier mag stellen,anders excuses.
Alvast vriendelijk bedankt voor de respons.
MVG Fred
 
SSL gaat je verbinding encrypteren tussen jouw computer en het eindstation. Welke de EWEKA servers zijn neem ik aan. Dit gaat geen verbindingsgegevens maskeren zoals jij wenst. Met een VPN erover kan dit wel (gedeeltelijk). Je gaan in zee met een VPN provider dan. Wanneer je VPN actief is, gaat het verkeer enkel zichtbaar zijn vanuit EWEKA naar de VPN provider. Wanneer de informatie van die VPN provider opgevraagd kan en mag worden, is de gehele route zichtbaar uiteraard. Maar dan zit er wel een buffer tussen. Let wel, dit zorgt voor een redelijke overhead op je systeem EN een extra kost. Je gaat betalen voor het volume en de snelheid. Afhankelijk waar die VPN provider een toegangspunt aanbied, gaat dit ten koste van je snelheid. Maar, het is wel anoniemer...
 
DDragon80 ten eerste vriendelijk bedankt voor je snelle antwoord.
VPN is toch een soort tunnel,je gaat er in daar doe je downloaden,niemand ziet dat en je IP word encrypteren en is je IP steeds verplaats BV van NL naar italie enz,dan kom je de andere kant er uit dan zien je weer,maar niemand ziet wat je doet als je in die tunnel zit.
Of zie ik dat verkeerd.
 
Stel, je computer is A, je VPN provider is B, en je Usenet provider is C.

Normaal maak je verbinding tussen A en C, met SSL. Dit resulteert dat alle data geëncrypteerd wordt onderweg. Dus niemand kan je data ontcijferen. Inhoud is niet zichtbaar! Maar er wordt wel een verbinding gemaakt tussen A en C. Dit is routering. Al die routeringinformatie is zichtbaar, ongeacht SSL. De inhoud is niet zichtbaar (tenzij voor C welke weet wat je "download"), de route wel.

Maakt je computer A eerst een verbinding naar een VPN B, en dan naar de Usenet provider C;
Voor je Internet provider (ISP) is het verkeer (de route) zichtbaar tussen A en B. Je internet provider ziet verbindingen tussen A en B. Geen inhoud! De Usenet provider ziet een request van B naar C. Die Usenet provider heeft geen weet van jouw computer A. De inhoud is ten alle tijden geëncrypteerd (zoals bovenstaande; SSL). Maar de route is in twee delen gesplitst. A - B, B - C. B doet dienst als buffer. Je ISP heeft weet van A - B. De Usenet provider ziet B - C. Zonder de gegevens van B ben je niet te traceren maw. Maar B (de VPN provider) kan wel die gegevens vrijgeven in een wettelijk kader. Kans daarop kan verkleint worden indien internationaal...

Duidelijker?
 
Moest wel 2a3 maal lezen maar het is duidelijk.
Mooi en een zeer duidelijke uitleg.
Dus maw het heb nut zolang de VPN niets vrij geeft,snelheid verlies valt mee las ik die VPN gebruikt.kosten zijn +- 70 Euro in per jaar.
Nogmaals heel erg veel bedankt.
MVG Fred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan