Varia Kwaliteits usb-stick?

hobbyman

Geregistreerd lid
Mijne 256 GB stick is opgesmoord, pinkte vlug, stond warm en was niet meer te benaderen . Was deze te zwaar, 256 GB zodat hij te warm kreeg of gewoon niet goed?
Een dag bezig geweest met een betaald recovery prog maar vele bestanden zijn stuk.
Ik zoek een beter merk en desnoods de helft minder GB.

Mijne 256 GB stick is opgesmoord, pinkte vlug, stond warm en was niet meer te benaderen . Was deze te zwaar, 256 GB zodat hij te warm kreeg of gewoon niet goed?
Een dag bezig geweest met een betaald recovery prog maar vele bestanden zijn stuk.
Ik zoek een beter merk en desnoods de helft minder GB.
Welke stick was dat precies?
Merk, model, typenr of nog beter: een weblink?

Voor de geïnteresseerden, hieronder nog wat extra praktijkinfo over dingen die invloed hebben en waar eventueel op te letten.
(Voor sommigen wrs TL;DR,)

Wat vooral belangrijk is, is dat USB 3 GEEN GARANTIE is voor SNEL SCHRIJVEN.
Geld ook voor SSDs.
Dat wordt bepaald door de gebruikte controller, implementatie, of er 1 of meerder NAND ICs worden gebruikt en hoe aangesloten.
Schrijfsnelheid moet je soms bij de fabrikant gaan opzoeken (datasheet), als ze die info al geven en is dan ook nog eens afhankelijke van onderstaande. Vind je die info nergens, mss 2 keer nadenken als je een snelle stick wil.
Bij SSDs geldt hetzelfde. Gebruikte controller, interface, type NANDs zoals SLC, MLC...:
SLC = 1 bit per cel
MLC = 2 bits per cel
TLC = 3 bits per cel = +/- standaard
QLC = 4 bits per cel
PLC = 5 bits per cel

Eerste is het snelste maar duurste.
Laatste langzaamst, wrs goedkoopst, nog niet tegengekomen.
Ten tijde van schrijven door de zo erg gestegen SSD prijzen daarom zelfs dubbel opletten bij iets grotere SSDs.
Eén belangrijke nuance
Ik zou bij USB-sticks meer naar het specifieke model dan naar het merk kijken. Een goedkope SanDisk is bijvoorbeeld niet automatisch beter dan een goede Kingston. Binnen één merk kunnen de schrijfprestaties enorm verschillen.

Voorbeeld: de Samsung FIT Plus is klein en degelijk, maar duidelijk trager dan de DataTraveler Max; de SanDisk Extreme Pro zit weer in een compleet andere prestatisklasse.
En als je de stick vooral wilt gebruiken voor grote bestanden, ISO's, backups of regelmatig schrijven, zou ik zelfs overwegen om geen klassieke USB-stick te nemen maar een kleine externe SSD. De snelste flashsticks komen tegenwoordig in de buurt van SSD-prestaties, maar een echte externe SSD blijft doorgaans de betere oplossing voor intensief gebruik.
Klopt volledig, zoals vermeld in bovenstaand info.
Je zou ook een PCIe M.2 ssd + PCIe M.2 naar USB C kunnen nemen.
Als je dan ook nog een M.2 met RAM-buffer vindt heb je eentje die supersnel is en blijft.
Zonder interne RAM buffer heeft zakt de schrijfsnelheid, zelfs bij de betere versies,
bij het kopiëren van grote, of veel kleine, bestanden mogelijk in tot (ver) onder de schrijfsnelheid van een HDD. Zelfs MET SLC cache.

SLC is een stukje van het/de NAND IC(s) dat als buffer gebruikt wordt.
Vaste SLC-grootte is beperkt volume, vol = langzamer schrijven.
Dynamische SLC grootte varieert van de op dat moment beschikbare ruimte.
Hoe voller de SSD, hoe kleiner de extra ruimte = kleinere cache.
Dit geldt ook voor USB sticks met SSD geheugen ICs, waarvan ik er ook een paar heb.

Bij zelf samenstellen weet je ook wat er intern inzit.
Huidige probleem is echter de prijs...

Heb hier zelf tig uiteenlopende sticks liggen. Koop ze meestal tijdens aanbiedingen, solden, Black Friday of...
Ik zoek eerst de specs op, vooral van de SCHRIJFsnelheid.

Heb een paar USB-C naar USB 3 + verschillende losse M.2 PCIe SSD latjes met en zonder RAM cache.
Als ik systeem images maak van van SSDs (wat ik altijd doe als ik aan iemands systeem werk) maakt RAM cache wel degelijk een verschil.
Een +/- 200GB windows duurt dan afhankelijk gebruikte poort, bron en doel +/- 10 - 15 min, 500GB +/- 25-45 min. (Soms nog sneller.)
Naar een SSD zonder cache kan dat wel eens dubbel zo lang of nog langer duren.

Bij wat oudere laptops duurt het soms uren. Vaak haal ik de SSD er dan uit, sluit op een testcomputer aan en maak dan een image naar een snelle USB SSD.
Wat normaal is.
Aluminium voert warmte veel beter af dan plastic.
Plastic is een isolator waardoor de interne temperatuur hoger kan oplopen.
De alu stick voelt warmer of heter aan maar leidt wel meer warmte naar buiten af.
En dat is wat je voelt: betere warmte afvoer = positief. (Tenzij je er je vingers aan verbrandt ;).)

Heb ook al vaak Chinese versies gekocht. Die doen vaak net hetzelfde als hun "merk" versies.
Ook al wel gehad waar bij 1 v.d. 2 zelfde het binnste loskwam. Beetje lijm erop en probleem opgelost.
Vroeger ook al eens bij een A-data stick, toen toch ook een eerder A-merk.
Krimpkous erover et voila, fixed.

Voor mij echter niet altijd een nadeel.
Heb al eens net werkende sticks gehad die ik na uit elkaar halen en IC reballen na terugsolderen weer kon gebruiken.
(Ok, liever niet dan wel dat ze uit zichzelf loskomen maar dan weet ik ze bij problemen tenminste makkelijk te openen zijn ;).)

Gebruik al jaren erg veel Kingston DataTraveler DTSE in verschillende groottes.
Erg handig, aluminium behuizing, niet breder dan een USB poort dus makkeljke naast elkaar in te steken.
Erg traag in schrijven, vaker 5 dan 20MB/sec. maar bijna niet stuk te krijgen, handig om mee te nemen.

Laatst bewerkt:
@Deus : Ik lees vol bewondering en ontzag wat jij allemaal voor mekaar krijgt !
Maar de meeste mensen, zeker niet technisch aangelegden, kopen liefst iets dat werkt en blijft werken, ook zonder met de soldeerbout te gaan zwaaien...

Gezien de range van merken en modellen kan iedereen dat voor zichzelf uitmaken.

ik heb de oudere 256 gb versie van deze

dat leest en schrijft fantastisch snel, heb deze nu al enkele jaren, sporadisch gebruik, nog altijd top

1 nadeel:
metalen (alu?) behuizing ! eerder dik, moeilijk om 2 sticks naast elkaar te steken !

ik heb de oudere 256 gb versie van deze

dat leest en schrijft fantastisch snel, heb deze nu al enkele jaren, sporadisch gebruik, nog altijd top

1 nadeel:
metalen (alu?) behuizing ! eerder dik, moeilijk om 2 sticks naast elkaar te steken !
2de nadeel vind ik de prijs , zo duur

Terug
Bovenaan