Pc USB ports weg uit setup ?

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Na een crash van MX Linux upgrade versie 23 naar 25 start PC niet meer ... ik probeer te booten vanaf USB. USB staat als allereerste mogelijkheid in de BIOS (legacy) en setup ... maar toch geraakt toestel niet door de post. USB drive is niet beschikbaar, de stick wordt niet gezien ... Wat nu ?
Iemand ervaring hiermee ?

gewone manier van opstarten, geeft meteen melding dat de harde schijf niet kan gemount worden ...
Bij opstart van Live van MX of Mint krijg in beide gevallen Grub te zien als melding bovenaan links, maar het menu ervan niet ...

Was dit tijdens het bijwerken van 23 naar 25 dat u systeem craschte? Indien dit het geval is denk ik dat u computer geen OS meer kan vinden die niet corrupt is. Dan zit er slechts 1 ding op en dat is een clean install. Het jammere is dat hij u USB stick niet meer ziet. Heeft de computer waarop dit gebeurde nog een CD ROM drive? Indien ja heb ik met mijn vorige computer zo mijn pc kunnen redden. Ik geraakte ook nergens nog in, zelfs niet in BIOS, maar met de CD ROM drive heb ik dan verder gekund.

Als je bij het opstarten van de MX- of Mint-stick GRUB ziet verschijnen (terwijl bij opstarten zonder stick geen Grub komt), dan wordt de USB-stick volgens mij juist wél gevonden en wordt er ook vanaf gestart. Het probleem lijkt daarna te ontstaan voordat het GRUB-menu zichtbaar wordt.
Kun je aangeven of dit een oudere pc met Legacy BIOS is of een systeem met UEFI (eventueel die instellingen eens wijzigen voor het geval de upgrade juist met UEFI wilt werken)? En heb je de USB-stick op een andere computer getest?
Daarnaast ben ik benieuwd naar de exacte melding bij normaal opstarten. "Harde schijf kan niet gemount worden" klinkt alsof de upgrade mogelijk het bestandssysteem of de SSD heeft beschadigd. Als de schijf defect raakt, kunnen vreemde bootproblemen ontstaan.

Gaat het trouwens om een single-boot systeem (met alleen MX) of om een dual-boot systeem?

OK.. USB in de boot order bovenaan zetten werkte niet (meer), maar via het boot menu wel.
Alleen geeft de installatie van een recente versie een probleem : versie 23 stond het erop en is erop gezet enige tijd geleden. Bij de upgrade naar 25 van MX Linux was de boel gecrashed.
De versie 23 er terug op en dat werkte, maar wel met behoorlijk wat, blijkbaar niet kritische foutmeldingen die over het scherm rolden. Dan een upgrade proberen (aanpassen repo's, etc ... lastige manuele procedure bij MX Linux !) liep het echter meteen weer fout.

Opzoekingen en begeleiding van ChartGPT heeft me echter geleerd dat de MX Linux die hier het gevolg van was eigenlijk wel draait maar het grafisch subsysteem niet - in een TTY terminal werken commando's. Maar het is dus enkel een zwart scherm ... Niet meteen iets mee aan te vangen dus.

Reden zou zijn dat de oude DELL Optiplex bak op diverse plaatsen componenten bevat die een moderne versie van dit OS, maar ook andere waarschijnlijk, niet meer kent en dus niet aanstuurt. Ik vrees dus einde verhaal voor deze PC.

Als MX 23 wel opstart zal de computer nog wel bruikbaar kunnen zijn.
Kan jij de output van deze opdrachten geven?
Bash:
systemctl status display-manager
Bash:
journalctl -b -p err

Bekijk dan ook gelijk de videohardware:
Bash:
inxi -G

Het kan ook zijn de de HD of SSD op begint te raken.

maar wel met behoorlijk wat, blijkbaar niet kritische foutmeldingen die over het scherm rolden
Kan jij deze foutmeldingen hier plaatsen? Vermoedelijk vind je die terug met deze opdracht:
Bash:
journalctl -b -p warning

Pak ook gelijk de kernel meldingen mee:
Bash:
dmesg | less
Let op: het kan zijn dat je in een lange lijst komt die je met q af dient te sluiten.

En nu we toch bezig zijn: een lijst met alle waarschuwingen en fouten:
Bash:
dmesg -T | grep -iE "error|fail|warn"

Als MX 23 wel opstart zal de computer nog wel bruikbaar kunnen zijn.
Dat was zo tot voor de upgrade, na de mislukte upgrade start niets meer.
De commando's die je gaf heb ik allemaal uitgevoerd maar hebben me niet naar een oplossing geleid.

Ik hou je richtlijnen bij en probeer één van de volgende dagen nog wel eens van vooraf aan. Dan kom ik er ev. op terug. Deze PC staat nl. niet bij mij thuis maar in een kantoor.

Dus versie 23 werkte voor de update goed, na de poging van update naar 25 kan je versie 23 wel terug installeren, maar loopt helaas niet meer lekker. De enkele keren dat ik (door mijn onkunde met Linux) ook problemen had. Kon ik de raarheden die zich dan voordeden oplossen door er eerst Windows op te installeren en daarna (in mijn geval) Zorin er terug over te zetten en dan werkte alles weer als een zonnetje. Hoe dit juist dan wel weer goed werkte en zonder die install van Windows dit niet had weet ik niet. Ik kon ook nergens een oplossing vinden toen ik dit voorhad. Dus uit een beetje wanhoop dan maar terug Windows erop gezet en dit werkte wel zoals het hoort, maar de voordelen die ik merk in Linux waren te groot om het niet nog eens te proberen en dit loste mijn probleem op. Het was ook de Grub die mij dwars zat toen. Lijkt een beetje op mijn verhaal, maar had bij mij niets te maken met updaten, maar iets door onkunde in Linux gedaan te hebben.

Ik zal ook niet beweren dat ik Linux al helemaal onder de knie heb, hoor !
Maar zoals je kon lezen : ik geef niet op ...
Zo kennen we u ook he. Ik geef ook niet op. Nog steeds met Zorin bezig. Het grootste voordeel voor mij zijn de snelheidswinst en minder latency op mijn draadloze koptelefoon. De nadelen die ik ondervind bij Zorin is dat mijn wifi soms weg valt. Nog steeds vind ik het moeilijk om geen "C" & "D" schijven meer te zien in Zorin. Weiger ook om workarounds daaromtrend te gaan doen ook. Wil Linux in zijn mooiste, maar ook op zijn minder mooie zaken leren kennen en ermee omgaan.

Terug
Bovenaan