Varia USB probleem

BertjeV

Steunend lid
Vip Lid
een tijdje geleden heb ik een usb stick gekocht van het merk intenso; het is niet mogelijk deze te formatteren naar NTFS
ik vraag mij af of dit normaal is, en of dat het niet aan hardware van mijn pc kan liggen. het is een nieuwe pc die ik gebruik
echter gebruik ik windows 10 LSTC bij aankoop was er wel windows11 op geïnstalleerd. misschien zij er geen goede drivers voor mijn pc.
daar deze USB vermoedelijk zijn geest heeft gegeven; heb ik er een nieuwe aangekocht.
merk kingston van 128 gig. deze kan wel op NTFS, echter vind ik dat deze traag werkt voor 32 gig heeft hij mij aan dat dir 120 min duurt.
de snelheid varieert van 0 bytes per seconde naar 12 mb per seconde, er is geen stabiele data stroom die volgehouden wordt het is steeds variërend van stilstaan tot 12 mb/sec.
met een wat oudere stick van sandisk van 64 gig gaat dit veel stabieler en rapper echter is de capaciteit te klein voor mijn backup.
zou er een instelling niet correct staan of is het iets ander vraag ik mij af.

bovenstaande klopt helemaal. En goed opletten want wat echt lijkt is (vaak/soms) nep.

met de chipgenius tool kan je de chipset achterhalen.
Het is is een verzameling eenvoudige tools waarmee u de chipset van USB-apparaten kunt identificeren en alle belangrijke informatie over USB-sticks kunt verzamelen.

[moderatie] zie : https://www.chipgenius.org/nl/
Wel even opletten en goed scannen : de software is blijkbaar van Chinese makelij en wordt opgehaald vanop een RU = russische server, dus toch maar best even goed scannen voor gebruik !

Laatst bewerkt door een moderator:
merk kingston van 128 gig. deze kan wel op NTFS, echter vind ik dat deze traag werkt voor 32 gig heeft hij mij aan dat dir 120 min duurt.

USB3, welke gen ook, bepaalt niet de snelheid waarmee die zal werken.
Die wordt enkel bepaald door wat er in zit, nl de controller, aantal gebruikte nand chips en hoe opgebouwd.
Bijv 2 chips parallel zal sneller zijn dan 1 chip.

Die @BertjeV heeft gekocht is al zeker geen snelheidsmonster.
Wil je een snelle USB stick moet je altijd snelheden, vooral de schrijfsnelheid, opzoeken maar zelfs dat is een max snelheid die vaker niet dan wel gehaald wordt, vaak zeker niet constant is.

Vind je bij verkoper op fabrikant geen shrijfsnelheidsgegevens? NIET KOPEN.

Wil je meer zekerheid? Test/reviews over vooral de schrijfsnelheid opzoeken, voor deze bv:
TEST: Kingston DataTraveler Exodia 128GB USB flash drive

Voor backups van systemen of data zou ik trouwens NOOIT een USB STICK nemen, tenzij dat een extra BU is.
Ofwel 2,5" SATA HDD (liefst CMR ipv SMR) of SSD, beiden dan met een SATA naar USB3xx of in een kastje.
(SSD 128GB vind je voor +/-15€ - 256GB +/-20-30€ - 512GB +/- 35-40€)
Ok, (veel) Duurder dan budget sticks maar betrouwbaarder en sneller, vaak wel goedkoper dan hoge capaciteit snelle usb sticks.
Of een M.2 NVME in USB3xx of USB3C adapter.

Voorbeelden Sata/Nvme etc adapters: Voorbeelden USB - Sata/Nvme/NGFF etc adapters:
Of een externe USB SSD, bv: Kingston EXTERNAL SSD
(Heb zelf 2x 1TB, 1x 2TB XS1000 versie, aanbieding ik niet kon laten liggen, uiteraard eerst wat reviews opgezocht, wel tevreden over,)

Laatst bewerkt:
1742828303552.png

@Patrick.S Ja, en? Over de leessnelheid werd toch (nog) niet geklaagd?
Die is bij USB3 budget sticks meestal +/- 60MB/sec, iets betere mogelijk tot +/-150, snellere (betere/duurdere) sticks een paar honderd MB/sec.

Waarom kies je voor een USB3 stick? Veronderstel de meesten toch net vanwege die "hogere" USB3 snelheden?
Als ze dan (heel) langzaam schrijven geven ze vaak als commentaar "maar het is toch USB3?".
Dat is net wat ik duidelijk wil maken, dat USB 3 niks zegt over de werkelijke snelheid, VOORAL bij schrijven.

Wat heb je aan een USB3 stick die aan 200MB/s leest maar 120 minuten nodig heeft om 32GB, dat is 4,44MB/sec., te schrijven?
Vooral goedkopere USB3 (budget) sticks halen vaak nog niet eens USB2 snelheden...

Wat ik bij Kingston al lang geleden gemerkt heb is dat hun goedkopere reeksen meestal erg lage schrijfsnelheden hebben.
Vaak veel lager dan aangegeven snelheid, wat je van een "merk" zoals Kingston niet zou verwachten.
Andere merken, zoals Philips bv, wat je dan minder met "computer" materiaal associeert, doen het dan soms weer beter... (sneller).

Nog even toevoegen dat dit eigenlijk evengoed voor vele andere merken geld.

Laatst bewerkt:
Wat Deus zegt in #19 en #27 klopt als een bus.
Kanttekening: op Kingston usb sticks krijg je dan wel goede garantie, echter voor datatransfer moet men toch uitkijken naar betere merken of externe ssd ( SanDisk Extreme Pro is bijvoorbeeld supersnel)

Voor wie het verschil niet weet tussen bepaalde USB poorttypes /snelheid.
kan men dit artikel bekijken.

Terug
Bovenaan