Smartphone Kan locatie-funktie helpen na diefstal toestel ?

Als de google diensten uitgeschakeld zijn zal de locatie-instelling daar weinig aan veranderen : om op basis van die registratie iets te bepalen over de locatie van een toestel moeten beide, zowel zoeker als gezochte toestel, verbonden zijn met een google account en de google hub gebruiken. Die laatste (hub) staat alleen op recente toestellen en zal op een light versie/goedkoop toestel waarschijnlijk niet aanwezig zijn.

1784461897370.png

en daarnaast :

1784461962066.png

De kans dat mijn smartphone gestolen wordt is 0 %.

Hij is pas drie keer buiten geweest. En die keren zat hij in een koekblik, omwikkeld door een zachte doek.

Ik heb wel gemerkt dat de nachtverlichting locatie nodig heeft om te kunnen weten hoe laat hier de zon opkomt en ondergaat.

Vind mijn apparaat heb ik toevallig zojuist voor de zoveelste keer verwijderd.

Alles van Google uitzetten gaat helaas niet.

Tja, Android is van Google.

Als het echt om privacy gaat dan kies je een Europese Jolla telefoon met het Sailfish OS, volledig zonder Google diensten en zonder Apple diensten. Toegang tot de Play Store gebeurt via de Aurora Store zodat een Google account niet nodig is. Het kan wel zijn dat sommige apps niet volledig werken.

Zelfs bij verlies is het al moeilijk je toestel terug te vinden, als er geen mobiel bereik is toont Google enkel de laatste locatie waar hij gezien is.
Mijn Samsung S23 werd - na 6 maand aan de oever van een riviertje in de Ardennen - gevonden en zo gauw de vinder het toestel aanzette werd ik verwittigd en kon ik het toestel op afstand wissen en blokkeren.
Als leek kon hij er niets meer mee doen maar ik denk dat iemand met kennis van zaken daar wel weg mee weet.
In mijn geval - ik had toch al een nieuwe gekocht - is de vinder bij mij thuis geweest, ik heb het gereset en voor een prijsje aan hem verkocht.
Had ik toen mijn armband gehad had ik het waarschijnlijk via de find my phone functie teruggevonden. Ik vermoed dat die via bluetooth werkt. Had ik deze functie (van Samsung denk ik) op voorhand op de telefoon van mijn vrouw geplaatst was er ook nog een kans geweest - zelfs met wifi - maar gewoon bellen werkte niet zonder bereik.
Voor localisatie schijnt Apple beter georganiseerd te zijn.

Laatst bewerkt:
Bluetooth heeft een maximum bereik van 10 m. Dus daarmee kan je 'Find my Phone" enkel gebruiken in je eigen huis ... niet tussen thuis en de Ardennen...

Bluetooth heeft een maximum bereik van 10 m. Dus daarmee kan je 'Find my Phone" enkel gebruiken in je eigen huis ... niet tussen thuis en de Ardennen...
Nee, maar wel wanneer ik het pad langs het riviertje terug af had gegaan toen ik merkte dat ik hem kwijt was...
En - zoals vermeld - zou de functie van Samsung ook de wifi van de verloren telefoon kunnen gebruiken, als die opstond tenminste.

Terug
Bovenaan