E-mail Blokkering smpt, wat kan ik doen

FredjeF

Steunend lid
Vip Lid
Hallo, sedert enkele weken heb ik een geblokkeerd smpt, dit komt door mijn provider omdat er vanuit mijn netwerk veel spammails wordt verzonden. Ik heb al dikwijls een scan gedaan van Malwarebytes, Bitdefender (free) en adwcleaner, geen resultaat. Ook enkele online antivirus laten uitvoeren, ook niks gevonden. Ook al eens opnieuw een installatie (vanaf een usbstick) gedaan. Dan was het even kalm maar vandaag kreeg ik opnieuw een melding dat de smpt geblokkeerd werd. Dan opnieuw scans laten uitvoeren, en ook nog eens Hitmanpro en Spybot scan laten doen. Telkens wordt er niks gevonden. Ook op een tweede laptop al die scans gedaan, geen resultaat. Als ik aan mijn provider vraag wanneer en hoe dat spammails verzending gebeurd krijg ik een vaag antwoord en ook in die zin van 'lost het maar op'. Nu is dus mijn vraag, wat kan ik nog doen om de boosdoener uit de laptop te halen (als die er zich ergens ingenesteld heeft)?
 
In de firewall zijn die poorten niet geblokkeerd. Edpnet zegt dat ze niet intern bij de klant mogen gaan kijken, op mijn vraag of ze niet in de modem kunnen kijken, antwoord: alleen als er verbindingsproblemen zijn. Meestal zeggen ze dat ik mijn paswoorden moet veranderen, goeie bezigheid, elk uur de wachtwoorden veranderen.
 
Misschien niet het handigste antwoord maar ze heeft wel gelijk : ze kunnen remote niet zien wat de instellingen van je firewall zijn, want die draait achter hun modem, op je Windows installatie, en verder dan dat kunnen/mogen ze niet kijken...
 
Als ik even het geheel terug lees, en je testen resulteren in False, kan ik volgende besluiten.
Ergens worden die poorten geblocked. Ofwel langs de hosting kant : ovh.net. Ofwel langs jou kant.
Als het langs de hosting kant is, gaan ze ook enkel jou IP blokkeren. Want bij mij staan de poorten open en zijn bereikbaar.
Als het langs jou kant is, moet je eens kijken of er van een ander toestel eventueel deze connectie test kan gedaan worden.
 
De poorten zijn geblokkeerd door Edpnet, ik heb eens windows opnieuw geïnstalleerd, en dan gevraagd de poorten open te zetten. Dat hebben ze ook gedaan. Maar dan even later weer geblokkeerd. Bij ovh hebben ze niets waargenomen, dus daar is het goed.
 
windows opnieuw geinstalleerd om poorten opengezet te krijgen bij de provider ??? Al té gek...
Volgens mij zit je samen met EDPNET naar spoken te zoeken.

PS : je weet toch dat EDPNET gewoon Proximus is nu hé ... maar nog gebruik maakt van de oude, aftandse EDPNET structuur ?
 
Edpnet is nu van Citymesh die samenwerkt met Digi, en niet van Proximus. Ze zitten wel op de fiber van Proximus, zoals enkele andere providers.
Ik heb windows opnieuw geinstalleerd om zeker te zijn, mocht er zo'n beestje op de laptop gezeten hebben, met de installatie zou het weg moeten zijn. Dat was allezins het gedacht.
 
Ergens worden die poorten geblocked. Ofwel langs de hosting kant : ovh.net. Ofwel langs jou kant.
Ook dan blijft het bijzonder vreemd. Want als die poorten geblokkeerd zijn, hoe kan het dan dat het met Outlook wel werkt?
Daarnaast ken ik vooralsnog geen enkele provider die de poorten 465 en 587 ook blokkeert.
Poort 25 wel, maar die zou ik dan ook niet meer gebruiken tegenwoordig.
 
Wel, dat kan gewoonweg niet werken dan. Tenzij outlook op een smartphone, verbonden via een ander netwerk.
Als een basic TCP connection test niet werkt, gaat Outlook daar niet aan kunnen veranderen. Dit zijn gewoon pure feiten.
De informatie dat het met Outlook dus wel werkt (indien op hetzelfde toestel), is gewoonweg technisch onmogelijk.
 
De informatie dat het met Outlook dus wel werkt (indien op hetzelfde toestel), is gewoonweg technisch onmogelijk.
Ja dat is wel wat hij schreef in post #21. Outlook de nieuwe versie. Die is alleen op PC de Outlook New bij mijn weten.
Vandaar ook mijn constante verbazing.
Wat ik ervan kan vinden is dat EDPNet alleen poort 25 uitgaand blokkeert. Dus zou feitelijk 465 of anders 587 (al dan niet met ssl, kan soms ook zonder) wel moeten werken.
Of inderdaad EDPnet eens bellen of die een spamblock op hem gezet hebben.
Maar dan zou OVH dat ook gedaan moeten hebben, daar moet info over te vinden zijn. En dan blijft nog altijd dat Outlook verhaal.
Technisch feitelijk onmogelijk bij geblokkeerde poorten, daar zijn we het zeker over eens.

Edit: Beste optie zou zijn als iemand met kennis van zake eens ter plekken kon gaan kijken wat er wel een niet kan of lukt, of evt. via Teamviewer of zo. Telnet testen doen of iets soortgelijks.
 
Ik heb nog eens de test gedaan om een mail te versturen naar mijn edpnet mailadres: was zonder probleem.
Dan heb ik, wat ik eerder niet gedaan heb omdat ik er vanuit ging dat het toch niet kon verzonden worden, mijn edpnet mailadres in Outlook gezet.
Een test gezonden van mijn ander mailadres naar edpnetadres: de mail kwam aan. Dab heb ik daarop een test gezonden van edpnet adres naar het ander adres: ik kreeg direct een melding dat het verzenden niet kon. Eerst was het via poort 587 en daarna via poort 465 vanuit edpnet ging het dus niet. Mijn ovh-adres (outlook zoekt zelf de imap en smpt gegevens zowel dat van edpnet als van ovh) gebruikt de poort 465.
En dat kan ik niet in de Em Client. Hoe outlook het doet, weet ik niet.
 
1763588298361.png
1763588387811.png
 
Een test gezonden van mijn ander mailadres naar edpnetadres: de mail kwam aan.
Even voor de duidelijkheid. Wat bedoel je hier met "mijn ander mail adres"? Bedoel je daarmee je OVH mail adres? Misschien even duidelijker maken zodat we beter weten wat er wel goed gaat.

Ontvangen:
Dus in EM Client van je OVH mail adres (zeg maar even zo) naar je EPD mail adres versturen dat gaat goed.
Dus ontvangen op je EDPnet adres gaat zowel in EMClient alsook in Outlook goed.

Nu verzenden:
In Outlook vanaf je OVH adres mail versturen gaat wel.
In Outlook vanaf je EDPnet adres versturen gaat niet.

Als ik dit goed begrepen heb, dan zit er vermoedelijk -wel- een spamblokkade op je EDPnet maar -geen- spamblokkade op je OVH mail (je eigen domein dus).
Als deze conclusie klopt zul je dat met EDPnet moeten oplossen. Ze bellen, aangeven dat je het spamprobleem opgelost hebt en dan zouden ze je account weer moeten deblokkeren.
 
In Em Client kan ik alleen mails ontvangen, zowel van EDP als van OVH. Ik kan daar niets versturen
In Outlook kan ik mails ontvangen van EDP en van OVH. Daar kan ik alleen mails versturen met OVH.
Als je op de bovenstaande foto's kijkt, zie dat de instellingen van EDP en OVH hetzelfde zijn behalve de Hostnaam.

Ik heb een afbeelding van Em Client, de smpt instelling van OVH:
1763641836304.png
 
In Outlook kan ik mails ontvangen van EDP en van OVH. Daar kan ik alleen mails versturen met OVH.
Ok daar gaat het mij om. Wat er dan in EM Client aan de hand is weet ik niet, maar mails versturen met OVH kan dus vanuit outlook. Dat betekent dat die poort niet dicht kan staan c.q. daar geen blokkade kan zijn op dat account.

In Outlook moet je bij EDPnet volgens hun pagina niet poort 465 maar poort 587 gebruiken.
Gebruik daar geen optie van forceren maar gebruik "Indien beschikbaar SSL/TLS gebruiken".
Ik weet niet welke opties je in Outlook hebt naast SSL, anders zou ik dat ook eens op poort 587 met STARTTLS gebruiken indien beschikbaar. Poort 587 kun je ook nog eens proberen zonder veilige verbinding of op de stand "automatisch" in Outlook.

Alleen heb ik geen idee hoe je die blokkade van EdpNet kunt opheffen als die er is. Bij Ziggo hier in Nederland is dat vrij gemakkelijk.
 
Terug
Bovenaan