@lange pier Soms heb ik toch echt de indruk dat je zaken niet wil begrijpen als ze niet in je stelling passen.
Of toch doet alsof ... ik ben er vrij zeker van dat je deze wél begrijpt.
Die kwaliteit slaat erop dat data-transfer over een kabel altijd zoveel mogelijk moet afgeschermd worden van invloeden van buitenaf, terwijl dit voor gewoon USB-laden absoluut niet kritisch is.
Dat wordt bereikt door bepaalde fabrikanten in high-end kabels door in een goede afscherming te voorzien. Zoals ik al zei is dit ook het geval met netwerkkabels.
Maar die afscherming kost uiteraard geld.
Als je dus een erg goedkope kabel in de Action koopt is de kans groter dan bij een duur exemplaar uit de speciaalzaak dat die afscherming niet veel voorstelt. Dan krijg je dus beinvloeding van het signaal over het kabeltje door ev. omgeving : een andere kabel die erlangs ligt vb.
Dat zal niet leiden tot foute datatransmissie maar door het interne checken van communicatie over een poort door Windows OS zal de snelheid er wel onder lijden.
Zo kan je van één en hetzelfde merk soms kabeltjes vinden die gelijk zijn in lengte, zelfde stekkers en toch een veelvoud kunnen kosten van hun broertjes-kabeltjes.
De aders van de kabel zullen dan wel identiek zijn, maar de "schil" errond kan 'kwalitatief' verschillen...
Daar komt het begrip 'kwaliteit' in de context van kabeltjes dus vandaan...