Hardware SSD insteekkaart backward compatibel of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een ssd insteekkaartje voor M.2 slot liggen uit een defecte laptop.
Nu ben ik geïnteresseerd in een M.2 naar SSD converter maar ik stel vast dat er van die insteekkaarten nu meestal maar 1 gleufje is te zien aan de voet van de kaartjes, terwijl het bij mijn kaartje nog 2 gleufjes zijn.
Zijn de nieuwe sloten backward compatible met de modelletjes die 2 gleufjes hebben?
Ik wist niet dat dit model alweer veranderd is.
Schermafbeelding 2022-07-24 174204.png
 
Ik doelde op kaartjes als de Transcend MTS952T2. Die heeft beide, nl b-slot en m-slot, ook sata maar er staat ook steeds NVMe vermeld;
Kan deze op beide systemen en is het dan volledig NVMe ook, maar dan met bijkomend SATA ondersteuning?
Ik dacht uit de vorige link in bericht 10 te begrijpen dat een NVMe nooit op een sata connector kan werken. Dit kaartje blijkbaar wel. Verwarrend.
Neen, het is toekomstgericht. Er staan hier nog een paar PC, en in de familie/vriendenkring zijn er nog laptop met draaiend schijfje in omloop.
Ik denk na om een paar mensen upgrade aan te bevelen bij sommige van die toestellen.
Als die Transcend vol NVMe is maar ook SATA ondersteund is het een nog betere investering dan mijn kaartje die de nieuwe technologie nog niet heeft.
Zelfs op onze oude (digitale tv) decoder zou ik eerder zo iets inbouwen dan een klassieke SSD schijf die niet meer gebruikt zal worden binnen afzienbare tijd.
Het is een poging om slim te investeren. Om iets in huis te hebben dat ik overal kan gebruiken, van desktop tot lkaptop tot nieuwe NVMe only apparaten.

PS: Mijn oude kaartje is geplaatst in een HP DC 7900 met een intel E8500 duo.
Dat ding start nu met win 11 op in 25 seconden, in 65 seconden speelt al een youtube video.
Enorm verschil. Daarvoor kan je al een berhuizing van net geen 9 euro kopen als je zo een kaartje hebt liggen.
Handig maar in een nieuwe laptop zal ik dat kaartje waarschijnlijk niet kunnen gebruiken, vandaar denk ik verder na over toekomstige investeringen.
Bedankt voor de snelle uitleg eerder in dit topic.
 

Dit begrijp ik dus niet.
waarom staat er dan op meerdere plaatsen

Transcend MTS952T2 1 TB NVMe/PCIe +​

M.2 SATA 6 Gb/s​

Misleidende titel, vergissing, of gewoon om te zeggen dat er twee gleufjes zijn. Maar dat zie je op de foto. Dit vind ik niet ernstig van de adverteerders.
Je moet er echt de datasheet van de producent bij pakken hier.
Maar deze werkt ook bij NVMe only computers neem ik aan? Alleen dat hij dan niet gebruik maakt van de snellere verbinding?
 
Laatst bewerkt:

Dit begrijp ik dus niet.
waarom staat er dan op meerdere plaatsen

Transcend MTS952T2 1 TB NVMe/PCIe +​

M.2 SATA 6 Gb/s​

Misleidende titel, vergissing, of gewoon om te zeggen dat er twee gleufjes zijn. Maar dat zie je op de foto. Dit vind ik niet ernstig van de adverteerders.
Je moet er echt de datasheet van de producent bij pakken hier.
Maar deze werkt ook bij NVMe only computers neem ik aan? Alleen dat hij dan niet gebruik maakt van de snellere verbinding?

Moderne desktops en zeker laptops zijn vaak voorzien van een nvme-sleuf, meestal in m.2-2280-vorm (22 mm breedte, 80 mm lengte) Soms is die m.2-sleuf echter aangesloten op de sata-bus en dan kan je er alleen m.2-ssd’s met een sata-interface in kwijt. Uiterlijk is het onderscheid niet te maken: je vindt die informatie in de handleiding.

Heeft je pc geen m.2-interface dan vind je voor enkele tientallen euro’s pci-e insteekkaarten waarmee je die toevoegt. Wel opletten welke logische interface het kaartje ondersteunt: sata of nvme. De betere insteekkaartjes hebben twee sleuven met zowel nvme als sata.
 
Staat gewoon foutieve informatie erover op die Amazon site, denk dat Transcent zelf het best wel zal weten......
Bedoeld voor een M.2 slot waar beide protocollen wordt ondersteund maar het blijft gewoon een SATA SSD, die 2 sleuven hebben daarop betrekking en niet dat ze beide protocollen ondersteunen, een alleen met een NVMe protocol hebben alleen daarvoor een sleuf, bedoeld voor de huidige moederborden.
 
Moderne desktops en zeker laptops zijn vaak voorzien van een nvme-sleuf, meestal in m.2-2280-vorm (22 mm breedte, 80 mm lengte) Soms is die m.2-sleuf echter aangesloten op de sata-bus en dan kan je er alleen m.2-ssd’s met een sata-interface in kwijt. Uiterlijk is het onderscheid niet te maken: je vindt die informatie in de handleiding.

Heeft je pc geen m.2-interface dan vind je voor enkele tientallen euro’s pci-e insteekkaarten waarmee je die toevoegt. Wel opletten welke logische interface het kaartje ondersteunt: sata of nvme. De betere insteekkaartjes hebben twee sleuven met zowel nvme als sata.
Mijn tweede pc werkt met zo een insteekkaart sinds december 2020 met samsung Nvme 256 Gb als opstart partitie c:
1660378921874.png
 
Mijn tweede pc werkt met zo een insteekkaart sinds december 2020 met samsung Nvme 256 Gb als opstart partitie c:
Bekijk bijlage 252445

Rechtstreeks op de pci express is een goede oplossing, inderdaad. Maar bij mijn oudere pc is er enkel voor de videokaart zo een slotje, de rest zijn witte pci slotjes. Ik heb er een adapter voor gekocht aan 8,xx euro en staat op een sata slotje. Dat kaartje kan ik zo hergebruiken en die pc van tien jaar ook. Draait op windows 11 en kan terug jaren verder. Lekker goedkoop. Als je geen gamer bent kan je een paar decennia weg met 1 desktop, en tegenwoordig ook met je laptop.
Staat gewoon foutieve informatie erover op die Amazon site, denk dat Transcent zelf het best wel zal weten......
Bedoeld voor een M.2 slot waar beide protocollen wordt ondersteund maar het blijft gewoon een SATA SSD, die 2 sleuven hebben daarop betrekking en niet dat ze beide protocollen ondersteunen, een alleen met een NVMe protocol hebben alleen daarvoor een sleuf, bedoeld voor de huidige moederborden.

Hier trapt een leek snel in. Doen ze dit opzettelijk of gewoon omdat ze niet beter weten? Ze verwarren de aanwezigheid van die tweede sleuf gewoon met het 'protocol'. Die term 'eigenwijs' die je naar mij slingerde mag je terug hebben, de fouten liggen bij meerdere verkopers. Google er even voor, er word te vaak op deze manier geadverteerd om toeval te zijn. Dat maakte mij kwaad, of tenminste gefrustreerd.
Het is juist door valse advertentie's dat mensen beter raad vragen in een forum waar mensen met kennis werken en de hulp meestal vrijwillig en gratis aanbieden.

Ik kocht nooit via Amazon en ben het ook niet van plan. Meestal zijn mooie aanbiedingen (die ik in het verleden opzocht) er niet beschikbaar voor België en word gevraagd om een ander afleveradres te geven, in de andere gevallen is een kredietkaart nodig. Die kaarten zie ik al meer dan 30 jaar als een tool die mensen zonder geld gebruiken om boven hun stand te leven. 'Keeping up apearances' , dat was een Britse serie die aan het onderwerp was geweid.
Dit 'geld dat ik nog niet heb spenderen op krediet' weiger ik aan mee te doen. Te veel mensen komen hierdoor in problemen terecht. Maar ik dwaal af.
Er zijn slotjes die beide ondersteunen, zo ver ben ik al. Daarom zijn er blijkbaar twee gleufjes nodig in de betere kaartjes?
Het is nu duidelijker voor mij dat er geen kaarten zijn blijkbaar die beide protocollen ondersteunen (of wel? Want dat zocht ik inmiddels).
Zijn er kaarten die beide ondersteunen en ik in de nabije toekomst kan kopen?
 
Laatst bewerkt:
een kaartje die beide types ondersteunt

In deze adapter kan ik beide M.2 kaartjes kwijt, indien ik deze zou hebben. Een m.2 die zelf beide ondersteunt zal niet bestaan volgens mij.
Mijn huidige adapter volstaat om de sata m.2 te blijven gebruiken en ik maak me sterk dat deze m.2 op de meeste recente laptop past, zo lang sata nog ondersteund wordt als ik het goed begrepen heb.

Lees de link van Coolblue eens aandachtig, het SATA protocol is juist achterhaald door het NVMe protocol.

Kan je die link eens plakken, ik heb de uitleg bij coolblue nog niet gevonden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan