Hardware SSD insteekkaart backward compatibel of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een ssd insteekkaartje voor M.2 slot liggen uit een defecte laptop.
Nu ben ik geïnteresseerd in een M.2 naar SSD converter maar ik stel vast dat er van die insteekkaarten nu meestal maar 1 gleufje is te zien aan de voet van de kaartjes, terwijl het bij mijn kaartje nog 2 gleufjes zijn.
Zijn de nieuwe sloten backward compatible met de modelletjes die 2 gleufjes hebben?
Ik wist niet dat dit model alweer veranderd is.
Schermafbeelding 2022-07-24 174204.png
 
Ik ben van plan deze in een adapter te stoppen maar van sleutels wordt nergens gewag gemaakt.
Ik heb een Samsung SSD PM871 M.2 2280 van 128GB model MZ - NLN 128D
De beschrijving is dit:

Met de **** kunnen alle M2 NGFF SSD's, onafhankelijk van hun lengte, heel snel in één standaard
2,5" HDD/SSD worden veranderd. En daarmee kan het 'kleine' renpaard veilig in een in de handel verkrijgbaar 2,5" HDD/SSD-sleuf worden ingebouwd. Met de SATA III host-interface van de biedt deze converter een overdrachtssnelheid tot 6 Gbit/s.

  • aluminium montagehouder met open frame
  • ondersteunt 7 mm of grotere 2,5 inch SATA-schachten
  • ondersteunt SATA Revision I/II/III (1,5/3,0/6,0 Gbit/s)
  • 2,5 inch SATA-vormfactor behuizing, 7 mm hoog
  • ondersteunt M.2 NGFF SSD in volledige lengte (2230, 2242, 2260.2280)
Over sleutels staat er niets. Dat is een taal die mij niets zegt.
 
ow, ik dacht dat Sata de laatste jaren altijd wel ondersteund werd. Mijn zorg was vooral die gleufjes waarmee de kaart in het slot moet.
Ik herinner mij van vroeger bij ddr1, 2 ram geheugen dat het gleufje verplaatst werd ivm hogere stroomspanning of hoger vermogen. Waar zit het verschil met de huidige kaartjes die maar 1 gleufje hebben ipv 2 dan juist?
 
Op deze site hier lees ik volgende, en als ik het goed begrijp kan een sata altijd op een M.2 slot, maw er is altijd backward sata support. Omgekeerd niet.
Daarom dat de NVMe een gleufje minder heeft, zo kan hij niet in een slot dat enkel sata ondersteund. Zo heb ik het begrepen.
De m key heeft blijkbaar ook maar 5 contactjs, en aan de tegenovergestelde kant t.o.v. de M key, volgens deze afbeelding.
De Twee gleufjes betekenen B key + M key zie ik. Dat moet dus overal op passen.
Of is dat iets te simplistisch bekeken?


Schermafbeelding 2022-07-24 215653.png





SATA versus NVMeAls we ons beperken tot alleen de M.2-vormfactor, zijn er twee beschikbare opties in termen van SSD's die compatibel zijn met de M.2-vormfactor. De traditionele SATA SSD's kunnen ook gebruikmaken van het M.2-slot, maar ze zijn beperkt in bandbreedte en snelheid tot de limieten van de SATA-interface. M.2 SSD's die de SATA-bus gebruiken, zijn qua prestaties vergelijkbaar met de 2,5-inch varianten van de SATA SSD's, maar zijn fysiek kleiner en bieden een kabelvrije ervaring.Voor de NVMe-schijven gebruiken deze de PCIe-bus en zijn ze veel sneller dan de schijven die de SATA-interface gebruiken, ook al lijken ze op het eerste gezicht behoorlijk op elkaar en zijn ze op hetzelfde slot aangesloten. Dit is de eerste differentiatie die moet worden gemaakt tijdens het zoeken naar een NVMe-schijf.
 
SATA versus NVMeAls we ons beperken tot alleen de M.2-vormfactor, zijn er twee beschikbare opties in termen van SSD's die compatibel zijn met de M.2-vormfactor. De traditionele SATA SSD's kunnen ook gebruikmaken van het M.2-slot, maar ze zijn beperkt in bandbreedte en snelheid tot de limieten van de SATA-interface. M.2 SSD's die de SATA-bus gebruiken, zijn qua prestaties vergelijkbaar met de 2,5-inch varianten van de SATA SSD's, maar zijn fysiek kleiner en bieden een kabelvrije ervaring.

Is dit nu correct, dat ik die kaart kan meenemen naar een systeem met NVMe, want zo begreep ik de uitleg die ik daar las.

Ook bestaan er NVMe kaartjes met een B-slot. Wat is daar de bedoeling van? Hebben die kaartjes sata ondersteuning ingebouwd ook om op oudere systemen te kunnen werken? Ik vind deze gegevens nog al verwarrend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan