Windows 11 ssd

Status
Niet open voor verdere reacties.

mdc1756

Steunend lid
Vip Lid
Hoi,

Ik zou graag in mijn ssd van 1 TB een partitie bijmaken zoals we vroeger deden met de HDD,
Op de C schijf windows en op de D en E partitie onze documenten.
Als er een crash was dan kon je gewoon windows op de C opnieuw installeren en had je je documenten tenminste nog.
Gaat dit ook op een SSd schijf, is dit hetzelfde principe of is het zo als er een crash is dat gans de SSD stuk is?
 
Oplossing
is het principe niet hetzelfde als een HDD als je windows crasht op de c partitie dan kan je die daar terug opzetten en de D daar staan je documenten veilig.
Of gaat dit niet op een SSD een nieuw windows zetten op de C schijf als je de SSD in partities hebt opgesplitst?
Hoe je een schijf formateerd maakt niks uit, of het nu een ssd of harddisk is het blijft dezelfde techniek
Moet/kan nog steeds hoor.

Je kunt de huidige anders inrichten.

Je kunt ook een goede incrementeel of differentieel back-up laten maken, altijd een up-to-date installatie achter de hand.

Kan ook op de huidige schijf op een andere partitie maar als de hele schijf het begeeft is die ook weg, kleine kans met een SSD maar toch.

Euvel is dat je met zo'n AIO geen extra schijf hebt en je op een externe zal moeten werken indien je die niet op de huidige wilt.

Kan allemaal met Disk Master Free.

Is DMF zo goed Lange pier, en gemakkelijk in gebruik?
 
Nee ernstig, is het moeilijk ik ben daar allemaal niet goed meer mee na pijn ongeval.
Ik maakte met mijn vorig image programma altijd een volledige image dit was met Ashampoo. Backup
 
Gebruikte eerst die van Aomei maar kreeg zoveel foutmeldingen, toen vond ik DMF waar ik geen problemen mee heb en ook gratis is.
Ik laat elke dag een incrementele maken via de scheduler, 1x nodig gehad wat prima werkte.

Image maken en de boot USB ervoor en dan de scheduler instellen, effe pielen ermee maar het is niet moeilijk.
 
@mdc1756 Je hebt en gebruikt toch al Ashampoo bakup? Welke versie?
Daar kan je toch ook backups mee maken.
Als je dat programma al kent en weet hoe te gebruiken waarom dan veranderen?

Je moet gewoon het verschil maken tussen een systeem of image backup en een data backup.
Systeem/image is een backup (clone) van je HDD en (boot)partities, of een volledige image van alle partities, dat bepaal je zelf.

Als je een extra partitie bijmaakt om backups of extra data op te zetten dan kan je daarop bv een image maken van je boot (start) partities, waar dan ook je documenten etc in zitten.
De eerste die gemaakt wordt houd ik altijd bij, ongeacht wat er verder met die pc gebeurt.
Dan maak ik om de X tijd nog eentje, x tijd later weer eentje, kan je altijd naar die toestand terug.

Als je daarbovenop ook nog aparte data backups maakt die je dan dagelijks doet kan je altijd snel terug recoveren.
Eerst laatste image terugzetten, daarna de data terugzetten.

Of je hiervoor nu 1 of tig verschillende programma's gebruikt, je moet toch altijd eerst instellen wat, wanneer, naar waar je een backup maakt.

Waarom dan niet het programma dat je al gebruikt en kent?

Let wel, een image of data backup op die extra paratitie is niet echt een backup. Als die schijf faalt ben je ook alles kwijt.
Die backups moet je altijd DUBBEL hebben, waarvan 1 op een medium los van de pc zoals externe hdd, tape, cloud enz. !!!

Als je realtime backups wil dan is goodsync wrs wel een betere oplossing, zeker als je dat naar de cloud doet.
Als dat echter enkel op een 2de partitie is en die hdd gaat stuk ben je ook alles kwijt.
Daarom eigenlijk best ook nog steeds een externe (cloud, externe HDD die loskoppelt) BU hebben.
 
Laatst bewerkt:
Deus,

Ik ga Ashampoo blijven gebruiken voor het maken van een image die ik dan wegschrijf op EHD.
Ik doe dit om de X tijd.
Ik zou goodsync om bv om de twee dagen mijn documenten die ik bij heb gemaakt en in verschillende mappen zitten afhankelijk waar ik aan werk gebruiken en die wegschrijven naar een EHD dit gaat toch lukken denk ik niet.
 
@Mik en @mdc1756 wil hier geen wedstrijd van maken wat beter of slechter is hoor.
Haal het enkel aan omdat mdc1756 al een BU programma gebruik wat zowel images als BU's van bestanden kan maken.
Hij daar ook een bootable rescue media voor heeft om in geval van nood op te starten en alles terug te zetten.
Vindt het dus logischer iets te gebruiken dat hij al (gedeeltijk) kent.

@mdc1756 Ja, maar je kan Ashampoo ook zo instellen dat die backup van enkel al je nieuwe bestanden maakt.
Dit kan je instellen om of handmatig, of automatisch op een vast tijdstip, of meerder per dag, om de 2 dagan, weken...te doen.
Je kan wrs zelfs instellen om te beginnen met een volledige BU, dan differentieel enkel veranderde bestanden) en dan na x aantal differentieel weer een nieuwe versie starten.
Allez, als het werkt zoals de meeste backup programmas toch. (Gebruik jhet zelf niet)
Maar daarvoor zou ik moeten weten welke versie je precies gebruikt om even na te zien er de manual of helpfiles van hebben.

Bij het syncroniseren is dat meestal 2 weg, heb je enkel de laatste versie van een document, wat meestal ook is wat je nodig hebt.
Bij incrementele BU's heb kan je dan weer verschillende versies van je documenten zodat je eventueel ook een oudere versie kan terughalen mocht er met het nieuwste toch iets fout gaan.

En zoals ik in vorige post al zei, bij die goodsync moet je net zo goed zelf instellen welke mappen/bestanden wel of niet en naar waar moeten weggeschreven worden.
Dus ook weer een ander programma leren terwijl je zelf zegt het allemaal niet meer zo makkelijk gaat.

Denk het mss goed is om te proberen je Ashampoo BU in te stellen voor data BU en dat even te gebruiken zodat je weet hoe dat werkt, verschil tss bestands BU en image.
Dan eens opzoeken wat een SYNC BU precies is, wat de verschillen zijn.
Als je dat doorhebt kan je nog altijd veranderen.
 
We zullen eens moeten bellen met al die termen die gebruikt worden.
Ik ben nu weg tot woensdag, donderdag ben ik thuis
Vrijdag werk ik en dan ben ik terug vrij van maandag.
Misschien PB gaan.
Thanks
 
Ik wil er zeker geen wedstrijd van maken. Enkel mijn persoonlijke ervaringen met het programma geef ik weer omdat ik er goede resultaten mee verkregen heb.
Vind het heel normaal dat die medegedeeld worden.
Waar je voor kiest heeft voor mij geen belang. Het blijft altijd Uw keuze.
Zo doen we dat hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Deus
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan