Internet Algemeen Proximus glasvezel | Fiber

Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
[1] Ik zou eens willen weten als iemand al ervaring heeft over de procedure dat Proximus zou moeten volgen om de Fiberkabel door te trekken van de garage (waar de Fiberkabels zijn voorgeïnstalleerd) tot aan de plaats van de Modem in de berging van mijn appartement. Er zijn al twee Proximus-mannetjes geweest die beweren dat het vervangen van de telefoonleiding door de fiberkabel niet zou kunnen. Ik betwijfel dat omdat iedere bekwame elektricien in staat is om oude kabels door nieuwe te vervangen, doorheen de oude leiding. Praktisch gezien is dat toch hetzelfde?
[2] De Proximus technieker wou al kabels leggen langsheen de traphall tot beneden en binnen langs de plinten in de gang, langsom de deurlijst tot in de berging en hiervoor gaten boren in onze muren binnen en aan de voordeur van het appartement. Stel je voor: een nieuw appartement zo kannibaliseren - dat kan toch niet? Bovendien bestaat er een technische schacht van 90x70 cm die alle verdiepingen verbindt van boven tot beneden. Deze schacht is nu gebruikt voor de buizen van het sanitair.
► ► ¿ Wie weet raad ? Is het dan echt niet mogelijk om de leiding van de vroegere (koper) telefoonkabel te gebruiken?
 
in NL heb je wat vrijere keuze om een modem te kiezen die past bij je hardware.

Een Fritzbox 5530 AON werkt op een glasvezel aansluiting
Een groot nadeel van een eigen router is de installatie. Providers moeten vanwege de vrije modemkeuze hun instellingen vrijgeven. Je bent daarna zelf verantwoordelijk om deze in te voeren. Je provider helpt je hier niet bij. Kies je een modemrouter van FRITZ!Box, dan heb je geen last van dit probleem. Deze routers hebben instellingen voor alle grote providers ingebouwd. Zo kies je tijdens de installatie gemakkelijk voor jouw internetprovider.

 
1698929928029.jpeg

1. invoer Fiber
2. omzetter licht naar elektrisch signaal (fiber patch snoer)
3. verbinding BBox

EDPnet gebruikt ook ' Fritzbox ', maar ..... is die provider nog actief? ( ze huren trouwens hun lijnen bij Proximus)

1698930563174.png

snelheden 'iets' minder.
 
Laatst bewerkt:
@Aardbei : WaWa woont wel niet in holland hé! en EDPnet lopen/liepen op de tippen van hun tenen een tijdje geleden ....


 
Laatst bewerkt:
@Aardbei : WaWa woont wel niet in holland hé! en EDPnet lopen/liepen op de tippen van hun tenen een tijdje geleden ....


Geen idee, volg geen belgisch nieuws over mogelijk omvallen van providers
 
De vrije keuze van modem is er overigens in BE niet en het zal nog wel even duren.
Er is een principiële beslissing genomend dat het op termijn ook in ons land moet mogelijk worden, maar technisch is dat een hele klus voor de providers, die er niet staan om te springen. Ze hebben dan ook een overgangsperiode gekregen, die jaren kan aanslepen.

Dus nog géén boontjes op te weken leggen.

PS : EDPNet is inderdaad ondertussen van Proximus en daar hebben ze enkel de bedoeling een concurrent te elimineren. De naam en de commerciële benadering zal worden uitgefaseerd.
 
PS : EDPNet is inderdaad ondertussen van Proximus en daar hebben ze enkel de bedoeling een concurrent te elimineren. De naam en de commerciële benadering zal worden uitgefaseerd.
 
Waarom maak je van uw bestaand elektriciteitsnet van het huis geen datanet? Er bestaan verschillende toestelletjes die je in het stopcontact steekt en een datakabel mee aansluit die het signaal van je modem op de bestaande leidingen plaatst. Waar je het sgnaal nodig hebt zet je een ander gelijkaardig toestelletje waar ook een datakabel in past die dan je tv of printer bedient. Ik heb dat thuis staan en het werkt feilloos. er bestaan zelfs toestelletjes die het signaal draadloos doorheen het ganse huis zenden. geen geboor of storende bekabeling meer in het huis!
 
Het is goed voor je dat het bij jou feilloos werkt, maar dat mag je niet zomaar veralgemenen. Er zijn allerlei redenen waarom het bij sommige huizen slecht of absoluut niet werkt ... Deze 'dataplugs' zijn er ook in allerlei kwaliteiten en capaciteiten maar door de band genomen is het idd. een technologie die het bekijken waard is.

Ik gebruik hier Devolo Magic 2 plugs (LAN én wireless) en dat werkt overal waar de stopkontakten op dezelfde kring zitten in de schakelkast. Ik heb echter ook een subnet van electriciteit in een bijgebouw en op de lounge/patio en dat is meteen een heel ander verhaal.

PS : wel een beetje out of topic hier in dit verhaal, want de snelheden die powerplugs/dataplugs halen zijn maar een fractie van wat je nu met snel internet kan bereiken en zullen helemaal in het niets verzinken bij het vergelijken met Fiber ... En daar ging het hier toch over ...
 
Heropenen hoefde niet, maar als als oud-medewerker, van de provider, had ik toch graag het eind resultaat willen weten ... .
ik vermoed dat ik toch niet enigste persoon ben ...
op het forum vernemen we , ik toch, graag oplossingen, het hoe en wat ....
 
@WaWa: een vraagje off-topic, ben wel benieuwd hoe de afloop was:

de installatie van je Proximus fiber ...


vervelend dat dit topic vroegtijdig afgesloten werd.
@ wivy: Proximus heeft vier keer een technieker gestuurd en telkens hebben ze zich onbevoegd verklaard. Nochtans is er in ons gebouw een grote technische koker, maar ze moeten dan wel in de garage door dikke beton een gat boren. Ik denk dat dit ze afschrikt. Nu is het oorverdovend stil aan de kant van Proximus. Anderzijds is onze syndicus ook niet van de rapste als er een technisch probleem is.
 
het oorverdovend stil
niet enkel bij Proximus me dunkt. toch bedankt voor je antwoord WaWa.

de fiber wordt gelegd tot aan de invoer ( scheidingspunt: klant-proximus ) ...
Engie/Fluvius plaatst zijn digitale meter toch ook niet op je appartement, nutsbedrijven zijn verantwoordelijk voor hun installatie tot en met aansluitingspunt ' klant '

Wat baten kaars en bril, als den uil niet zienen wil ◄ Zo is dat toch?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan