Internet Algemeen Proximus glasvezel | Fiber

Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
[1] Ik zou eens willen weten als iemand al ervaring heeft over de procedure dat Proximus zou moeten volgen om de Fiberkabel door te trekken van de garage (waar de Fiberkabels zijn voorgeïnstalleerd) tot aan de plaats van de Modem in de berging van mijn appartement. Er zijn al twee Proximus-mannetjes geweest die beweren dat het vervangen van de telefoonleiding door de fiberkabel niet zou kunnen. Ik betwijfel dat omdat iedere bekwame elektricien in staat is om oude kabels door nieuwe te vervangen, doorheen de oude leiding. Praktisch gezien is dat toch hetzelfde?
[2] De Proximus technieker wou al kabels leggen langsheen de traphall tot beneden en binnen langs de plinten in de gang, langsom de deurlijst tot in de berging en hiervoor gaten boren in onze muren binnen en aan de voordeur van het appartement. Stel je voor: een nieuw appartement zo kannibaliseren - dat kan toch niet? Bovendien bestaat er een technische schacht van 90x70 cm die alle verdiepingen verbindt van boven tot beneden. Deze schacht is nu gebruikt voor de buizen van het sanitair.
► ► ¿ Wie weet raad ? Is het dan echt niet mogelijk om de leiding van de vroegere (koper) telefoonkabel te gebruiken?
 
Beste WaWa,
Je moet niet teveel verwachten van Proximus. Uiteraard zijn die voorgestelde installaties pure onzin.
Dat gezegd zijnde, kan ik niet begrijpen waarom zoveel mensen zich verplicht voelen om fiberkabels te gebruiken voor privégebruik.
Waarom het u zo moeilijk maken ? De grootste meerderheid heeft nu al meer dan genoeg snelheid?
Heb je echt last van uw huidige installatie ?
 
de fiber van Proximus komt tot aan de invoer van de koperen telefoonlijn. naast de optische invoer komt er omvormer van licht naar koper.
de leiding tussen kelder/garage en de BBoxis dus KOPER!
dit is het verhaal in lekentaal.
wens je iets anders ( fiber tot aan je appartement ) .... neem dan een bekwame 'Fiber technicus' onder de arm, want een bekwame elektricien kan helaas geen fiber lassen of fiber connectoren zetten.
werken met Fiber is echt een specialiteit.na 21 jaar tech bij Proximus kon ik het niet aan ' oog problemen ', metingen uitvoeren was geen probleem.

 
Laatst bewerkt:
Merel, Wivy en Lange Pier,
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik wil eigenlijk wel dat Fiber bij mij geïnstalleerd wordt omdat ik veel kijk in 4K (mijn TV is 8K compatibel, maar er zijn nog geen 8K uitzendingen). Volgens Proximus is full 4K alleen mogelijk met Fiber. Nu is het dikwijls geïnterpoleerd 4K.
►► Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk (nog) niet beantwoord: dat het toch mogelijk moet zijn om de Fiber doorheen de bestaande leiding te trekken in vervanging van de koper-kabel. De fiber komt tot in onze garage, waar alles ordentelijk is geïnstalleerd. Ik begrijp niet waarom de twee Proximus-mannetjes mijn appartement wilden kannibaliseren door gaten te boren in diverse muren en de fiber via de gang, de overloop en de noodtrap tot in de garage wilden doortrekken... en niet doorheen de bestaande leiding van de koperkabel.
Bedankt voor een reddend antwoord.
 
ik kan je maar één raad geven, wend u tot een shop en leg uit wat je wenst van de installatie. uiteraard kunnen er kosten aan verbonden zijn.
uit ervaring weet ik dat zelfs het vervangen van een oude koperdraad door een nieuwe ferm kan tegenvallen, wie weet wat er allemaal (blokkades) in die buis zit. theorie is mooi, praktijk is anders .... .
ken je ook het gezegde: ' de beste stuurlui staan aan wal '? geldig voor iedereen van tech .... ingenieur.
 
Laatst bewerkt:
Beste WaWa,
De glasvezel kabel komt toch overal via een andere weg als de koperen deed als ik het goed voor heb. Als je glasvezel IN u appartement wenst zal er een andere modem moeten komen en als je daarna nog glasvezel wenst tot aan u tv bv. dan gaat dit niet goedkoop zijn. Tv moet ook nog compatibel zijn met glasvezel, maar gezien het een 8K tv is denk ik wel dat deze die mogelijkheid wel zal bieden. Volgens mij werkt dit niet via de gekende RJ45 of 11 connector, maar moet dit op een nieuwe technologie aangesloten worden, heb er in mijn cursus iets van gezien en er zijn volgens mij zelfs verschillende glasvezel connectoren.
Hier een site met de verschillende soorten glasvezel connectoren.
https://www.redlink.nl/blog/glasvezel-connectoren-overzicht1
 
Ik heb er geen nood aan. Toch vraag ik me bepaalde zaken af. Als de fiber tot aan uw computer of tv komt, dan gaat hij toch over in gewoon digitaal?
Is er dan zo een groot verschil of daar nu vanuit de kelder tot aan Uw computer/tv komt? Maken die laatste 10/20 meter dan het verschil?
 
Ik heb er geen nood aan. Toch vraag ik me bepaalde zaken af. Als de fiber tot aan uw computer of tv komt, dan gaat hij toch over in gewoon digitaal?
Is er dan zo een groot verschil of daar nu vanuit de kelder tot aan Uw computer/tv komt? Maken die laatste 10/20 meter dan het verschil?
de fiber komt niet tot aan de pc. het verste punt bij mij thuis, tussen modem en rj45 stopkontakt, is 35 m UTP cat5e:

1698779178001.jpeg

met zo'n cijfer zit ik niet te zeuren over 35 m Koper .... !!! of een cat 6 of 7 verschil zou maken over deze afstand heb er sterk mijn twijfels aan, op een lengte van 100 meter wel.
ik vind het wel fijn om iemand op afstand te helpen, mijn snelheid daalt wat maar soit. junior is in zijn nopjes om te gamen ...
er zullen altijd "WiseGuys" bestaan ...
 
Op toestellen die rechtstreeks, zonder tussenliggende conversie, een fiber-signaal kunnen ontvangen is het nog even wachten... een omzetting gebeurt altijd in de modem/router en gaat dan verder over je eigen netwerk, wat het ook moge zijn. Als je intern fiber legt en dus ook die snelheid intern wil hebben zou je Proximus zo ver moeten krijgen om die modem in je schakelkast dus te overbruggen qua signaal en dan zal je (voorlopig ?) aan elk toestel dat je wil aansluiten voor conversie naar digitaal moeten zorgen.

Onhaalbaar en onbetaalbaar !
 
verschil netwerk snelheid:
De specs zijn bij benadering wel juist, maar die uitleg die ze daarbij geven... 😭 vooral over die cat6a...
Precies dat je die nodig hebt als je films streamt of online meetings hebt. Om dan nog over de online computerspelletjes te zwijgen...
Een lage latency veel veel is belangrijker. Is hier gericht naar de (on)professionele uitleg van de winkel e... niet persoonlijk gericht.

Cat6 voldoet voorlopig prima, zelfs cat5e is voor de modale thuisgebruiker nog best ok.
Als je nieuwe kabels legt, kan je uiteraard kijken naar de 'betere'. Maar technisch gaan die voor een thuisnetwerk hun potentieel (voorlopig) niet nodig hebben.
 
Er zijn andere factoren die meespelen, welke het uiteindelijke resultaat mee beinvloeden. De kabel kan dan mss 'beter' zijn, maar al je andere betrokken hardware moet mee voorzien zijn. Data storage (disk/ssd), router, netwerk kaart, ....

Maw, wil je die throughput halen, ga je fors moeten investeren in je andere hardware. En dan heb ik het nog niet over hetgeen effectief kan binnen en buitengaan via internet. Daar ga je nog ver onder zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan