Software Programma’s van een andere computer gemakkelijk kopiëren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Je hebt een nieuwe computer gekocht en je wenst alle programma’s van de oude naar de nieuwe te kopiëren – of je wilt een programma van bij iemand anders naar jouw computer kopiëren? De werkwijze hieronder is een gemakkelijke manier om dat te doen.
Dat was mijn probleem toen ik een nieuwe Windows 11 laptop had gekocht en ik dezelfde programma’s van mijn Windows 10 desktop hierop ook wou hebben.


Dus, om een .exe-bestand van een reeds geïnstalleerde app te verkrijgen, kan je de volgende stappen uitvoeren:

- Open de Windows Verkenner en navigeer naar de map waarin de app is geïnstalleerd. Deze bevindt zich meestal in de map 'Program Files' op schijf C:.

- Zoek naar een bestand met de extensie .exe. Dit is het uitvoerbare bestand voor de app en kan worden gekopieerd en gebruikt om de app op een andere computer uit te voeren.

- Klik met de rechtermuisknop op het .exe-bestand en selecteer 'Kopiëren' in het contextmenu.

Navigeer naar de locatie waar je het .exe-bestand wenst op te slaan en klik met de rechtermuisknop op een lege ruimte. Dat kan ook op een USB-stick geplaatst worden om evt. alle apps van de ene computer naar een andere computer te kopiëren.

Selecteer 'Plakken' in het contextmenu en het .exe-bestand wordt naar de nieuwe locatie gekopieerd.

Noteer dat sommige apps uitzonderlijk een DRM-beveiliging (Digital Rights Management) hebben, waardoor je het .exe-bestand niet kunt kopiëren.

Succes als je het wenst te gebruiken, want ik heb hier lang naar gezocht. Lees zeker ook de tweede methode wat verder beschreven, dit voor het geval dat je met de eerste methode te gebruiken een foutmelding krijgt.

WaWa
 
Laatst bewerkt:
Spreek hier nu niet over een photoshop of andere mastodonten van programma's.
Opnieuw installeren via setup zal wrs ook wel de beste keuze zijn omdat het soms wat knutselwerk vroeg.
Maar wat WaWa hier schrijft doe ik al jaaaaaren, eigenlijk al +/- vanaf windows bestaat.
Ik heb dezelfde test gedaan met RevoUninstaller en Chrystaldiskinfo (geen mastodonten) en het resultaat was voor beide: 0,0% werken
 
Ik heb dezelfde test gedaan met RevoUninstaller en Chrystaldiskinfo (geen mastodonten) en het resultaat was voor beide: 0,0% werken

Omdat @WaWa wat reacties kreeg wou ik mijn ervaring delen en bevestigen het niet onmogelijk is al is het met een eerder beperkt aantal programma's.
Wil het zeker niet aanraden en iedereen aanraden installatieversies te bewaren.

Zoals ik zei: soms wel, soms niet. Het is geen zekerheid.
Het zal vaker niet dan wel werken maar het kan soms wel. Misschien vroeger vaker dan nu?
(Had dat mss ook moeten vermelden, heb het aan mijn initiële post toegevoegd).

FreeCad, +2GB, kan je installeren in de map C:\Program Files\FreeCAD daarna kopieren naar een andere paritie, bvb E:\FreeCAD en dit zal werken.
Zet je het op een andere computer, of via een USB stick, zal het daar ook werken.
Hetzelfde geld voor KiCAD, 6,5GB, perfect verplaatsbaar.
InkScape waarschijnlijk hetzelfde.
Ok, bovengenoemde programma's zijn open source, zetten alles in eenzelfde map en gebruiken enkel een user profiel voor project data.
Maar als het daarbij perfect kan bewijst dat het zeker niet onmogelijk is.

Nogmaals, het hangt er enkel vanaf wie, hoe, met welke IDE of versie en volgens welke regels het geprogrammeerd is.
Denk trouwens het bij Linux en MacOs ook zo werkt?
Vraag me nog steeds af waarom dit ondertussen ook niet standaard is bij windows... Te wijten aan het invoeren van het registry indertijd?

Ik wil enkel bevestigen dat het niet onmogelijk is maar raad het niet aan.
 
Laatst bewerkt:
Ik volg de opmerkingen van Deus hierbij wel. Maar wat me persoonlijk tegen de borst stoot is het "aanvallen van".
De iets agressievere toon (toegegeven) is voornamelijk terug te brengen naar de initele post van dit topic, welke een totaal verkeerde insteek is. Waar bij hoog en laag beweerd werd dat dit werkte, en verschillende keren actief verdedigd werd.
Om dan bij de kwestie van "aanvallen" te komen, wel... moeten we tegen beter weten in maar de ogen sluiten? Hetgeen in #1 staat is gewoon in 99.9% onmogelijk!

Later (#22) is het wat bijgeschroefd naar een iets "realistischere" aanpak.
Maar, waarom zou je mensen die kant op sturen? Mensen die de setup/installer in handen hebben (of kunnen downloaden)... deze methode voorschotelen? Is toch wel vragen voor misserie denk ik zo.

Waarom eventueel wel? Bij uitzonderingen zoals je zelf aanhaalt... bijvoorbeeld heel oude software die zich nietmeer laat installeren ed. En als je als gebruiker het nodige inzicht en kennis hebt met wat je voor je hebt! Niet voor doorsnee gebruiker...
Ik prijs zowiezo al geen 3th party software aan die je software migreerd, wat ook al ter sprake kwam.
 
@DDragon80 "Aanvallen van" komt idd wat fout over. Aangepast naar "wat reacties kreeg", denk dat wel klopt ?
Was zeker ook weer niet persoonlijk of echt negatief bedoelt, flap het er soms wat te snel uit.

En ik volg jouw mening zeker ook wel, niet voor de doorsnee gebruiker. Waarom ik ook vermelde installeren een betere optie is en zeker installers bij te houden.

Windows 9x was veel minder stabiel t.o.v. b.v. WinXP. Toen gingen 9x versies heel vaak de mist in.
Vooral Norton Utilities, wat ik heel sterk afraadde maar iedereen toch gebruikte heeft me toen veel werk (en kopzorgen) bezorgd.
Voor mij was en is het gewoon praktisch een CD, later USB, in te kunnen stoppen en al mijn tools te kunnen gebruiken om alles weer in orde te krijgen.
Vandaar ik die ervaring opgedaan heb en kan bevestigen het niet onmogelijk is maar zeker niet standaard.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan