Windows 10 3 updates van één programma op één dag?

Status
Niet open voor verdere reacties.

theplayer

Steunend lid
Vip Lid
Vandaag wilde ik in Configuratiescherm slechts één programma verwijderen dat niet voldeed aan wat wil. Daar zag ik toen 26 (!) nieuwe installaties (updates?) op 7 februari. Wel erg toevallig allemaal. Van één programma zellfs 3. Is dat normaal?
1613043301870.png
 
En wat gebeurde er in de periode van enkele weken of maanden voor die 7-2 ?
Was je poosje offline qua updates ?

Dit is overigens niet meer de gewone manier om naar je installaties te gaan : die ziet er in Windows 10 héél anders uit ...
 
Nee, nog preciezer: wat gebeurde er op zondag 7 februari 2021?
Heb jij toen misschien de laatste versie van Windows 10 (versie 20H2) geïnstalleerd? Dan wordt namelijk ook de installatiedatum van een flink aantal programma’s gewijzigd. Die krijgen dan dezelfde datum als de datum waarop jij die nieuwere versie van Windows 10 installeerde.

Op mijn pc zie ik in Configuratiescherm > Programma’s en onderdelen 20 programma’s die geïnstalleerd zouden zijn op 13-11-2020. Al die programma’s stonden al veel langer op mijn pc.
Daarom startte ik Speccy.
In Speccy klikte ik op Besturingssysteem... en ja hoor, achter Installatiedatum van Windows 10 staat daar 13-11-2020.
Met de installatiedatum in Speccy wordt altijd de datum van de installatie van de laatste versie van Windows 10 bedoeld.
 
@Wisperbird Lees dit artikel eens: https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/windows-essentials-2707b879-5004-4349-c4a4-e5900945f2a9
Windows Essentials bevat een aantal onderdelen/programma’s. Die blijven gewoon werken onder Windows 10. Al zal ik niemand aanraden om daarvan ook het onderdeel Windows Live Mail te blijven gebruiken. Een e-mailprogramma hoort up to date te zijn, en Windows Live Mail wordt al jaren niet meer ondersteund.
Veel mensen zijn erg gehecht aan Windows Movie Maker. Ik ken er genoeg die een nieuwe Windows 10 pc hebben gekocht en tot hun ontsteltenis merken dat Windows Movie Maker daarin niet aanwezig is. Daarom downloaden ze Windows Essentials 2012 en installeren daarvan alleen de onderdelen Movie Maker en Photo Gallery (die twee horen bij elkaar). En Movie Maker werkt prima onder Windows 10.
 
Nee, nog preciezer: wat gebeurde er op zondag 7 februari 2021?
Heb jij toen misschien de laatste versie van Windows 10 (versie 20H2) geïnstalleerd? Dan wordt namelijk ook de installatiedatum van een flink aantal programma’s gewijzigd. Die krijgen dan dezelfde datum als de datum waarop jij die nieuwere versie van Windows 10 installeerde.

Op mijn pc zie ik in Configuratiescherm > Programma’s en onderdelen 20 programma’s die geïnstalleerd zouden zijn op 13-11-2020. Al die programma’s stonden al veel langer op mijn pc.
Daarom startte ik Speccy.
In Speccy klikte ik op Besturingssysteem... en ja hoor, achter Installatiedatum van Windows 10 staat daar 13-11-2020.
Met de installatiedatum in Speccy wordt altijd de datum van de installatie van de laatste versie van Windows 10 bedoeld.
Ik installeer niets van Windows 10... (ik kijk wel uit!) Het moet werken en daarom blijf ik liefst overal van af. Ik ga er dus van uit dat het allemaal automatisch omdat Win 10 dat kennelijk ergens heeft ingebouwd. Opdie zondag 7 februari gebeurde er dus niets waartoe ik een aanzet heb gegeven.
En wat gebeurde er in de periode van enkele weken of maanden voor die 7-2 ?
Was je poosje offline qua updates ?

Dit is overigens niet meer de gewone manier om naar je installaties te gaan : die ziet er in Windows 10 héél anders uit ...
Helemaal niets. Ik blijf overal van af dus als er iets gebeurt, dan niet door mij. Ik wil graag een werkende computer houden! En die staat elke dag aan, ook in het weekend, enerzijds voor werk (7 dagen per week!) en anderzijds voor hobby.
 
Eén ding is zeker : je hebt gedurende een lange periode (ongewild waarschijnlijk) alle updates tegengehouden. En op 7.2.2021 heeft je systeem een inhaalbeweging uitgevoerd.
Vb. Speccy....

1613411002002.png


De versie 1.32 was er al op 16/8/2020 en jij hebt ze nu pas binnengehaald.

Maar het probleem is dus niet al die installaties op één dag, maar wel waarom ze gedurende maanden op zich hebben laten wachten ?
Dat valt m.i. nu niet meer te achterhalen.
 
De versie 1.32 was er al op 16/8/2020 en jij hebt ze nu pas binnengehaald.
Nee, dat zie je volgens mij verkeerd, Philip.
Die installatiedatum achter een programma betekent lang niet altijd dat het programma op die datum is geïnstalleerd. Dat programma kan maanden eerder geïnstalleerd zijn; soms zelfs jaren eerder. Ook is er vaak geen nieuwere versie van dat programma binnengehaald op die datum.
Op de laptop waarop ik nu dit bericht schrijf, lijken veel programma's geïnstalleerd te zijn op 24-10-2020. Ja, ik onderstreepte het woord lijken, want die programma's stonden er op die datum al op. Ook zijn er op die datum geen nieuwere versies van die programma's geïnstalleerd.
Wat gebeurde er dan op 24-10-2020 op die laptop? Toen werd op die laptop de upgrade naar versie 20H2 van Windows 10 geïnstalleerd. En sommige programma's krijgen dan diezelfde installatiedatum (in mijn geval dus 24-10-2020), terwijl ze er al eerder op stonden en niet gewijzigd zijn.
Ik geef toe dat dat verwarrend is.

Theplayer kan het volgende doen (als hij tenminste het raadsel wil oplossen...):

1. Controleer welke versie van Windows 10 jij nu hebt. Klik in het zoekvak of op het vergrootglas dat naast de knop Start staat. Type dan winver en druk op de Entertoets.
2. Start het programma Speccy. Wacht totdat Speccy klaar is met analyseren. Klik dan in de linker kolom op Besturingssysteem. Kijk welke datum er staat achter Installatiedatum. Het zou me niet verbazen als daar 7-2-2021 staat.
 
@porrelaar Helemaal mee eens, is niet nieuw, ook niet voor mij... maar TS had die mogelijkheid van versie Windows wijziging op die datum zelf voordien al uitgesloten. (zie post #6) Als we hem geloven kunnen we daar dus niet verder op gaan.
De programma's stonden er inderdaad vroeger al op, maar als een Versie - aanpassing wordt uitgesloten door TS op die datum, tja ... dan zijn het de programma's zelf hé die op die dag werden 'aangepast'...
 
Theplayer schreef dat hij zelf geen aanzet tot de upgrade naar een nieuwere versie van Windows 10 heeft gegeven. Dat hoeft ook niet. Je kunt 2 versies van Windows 10 overslaan, maar als de datum nadert waarop de ondersteuning voor jouw versie van Windows 10 stopt (iedere versie van Windows 10 wordt slechts 18 maanden ondersteund), dan zal de upgrade naar een nieuwere versie automatisch worden uitgevoerd. Misschien is dat gebeurd op 7-2-2021?
 
Zou kunnen, maar zou verwonderlijk zijn dat hij zich dat niet zou herinneren ... duurt toch wel even op je PC.
Maar niet echt belangrijk meer, ik denk dat TS wel heeft begrepen dat hij zich daar alleszins géén zorgen moet over maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan