Windows 10 Mappen en programma's veranderen van plaats en grootte

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nadat ik mijn monitor heb uitgezet en daarna weer inschakel, zijn de vensters en programma's welke ik heb open staan veranderd van grootte en plaats. Ze "schuiven" naar links van het scherm. Natuurlijk wil ik dit niet.
In de windows-instellingen kan ik hiervoor geen aanpassingen vinden en via google kan ik dit probleem nergens terug vinden.
Wie heeft dit ook ooit gezien en/of weet een oplossing?
Alvast hartelijk dank!

Monitor:
Samsung S24R65x
60 Hertz
via HDMI aangesloten
Intel UHD Graphics 630
Resolutie: 1920 x 1080
Bitdiepte: 8-bits

VOOR HET UITZETTEN
Monitor voor het uitzetten.png



NA INSCHAKELING
Monitor na het uitzetten.png
 
Ik zou niet weten waarom u ALLEEN het beeldscherm wenst uit te zetten en de PC niet.
Er is toch een keuze in start bij de powerknop naar slaapstand Daarbij blijft alles identiek op dezelfde plaats.
 
Bij mij blijft na het af en opzetten van het beeldscherm alles op zijn plaats staan.

En Merel, ik gebruik nooit slaapstand. Als ik voor korte tijd weg moet zet ik ook altijd mijn beeldscherm af.
 
Ik zou niet weten waarom u ALLEEN het beeldscherm wenst uit te zetten en de PC niet.
Antwoord: Bijvoorbeeld voor het maken van een backup wat dagen kan duren.

Als ik voor korte tijd weg moet zet ik ook altijd mijn beeldscherm af.
Antwoord: Inderdaad, dan laat ik mijn PC gewoon aanstaan en de monitor uit.
 
Louter en alleen een beeldscherm af en daarna terug opzetten kan dit niet als gevolg hebben. Een weergave op scherm wordt immers gestuurd door een samenspel van het OS (dat de plaats en afmetingen van vensters bijhoudt) en de grafische kaart in de PC (die zorgt voor de weergave er van). Het uitschakelen van het scherm stuurt géén signaal naar de PC om dat te melden. De PC draait bij manier van spreken zonder te weten of het scherm nu aan staat of niet.

Er moet dus nog iets anders in het spel zijn. Iets op niveau van software, een of ander tool dat op je PC draait die dit veroorzaakt.

Het enige dat ik zie is dat je een herstart van Windows na updates, blijkbaar wel héél lang al hebt uitgesteld want de indicator om te herstarten staat rood ! Zelfs niet meer oranje. Dat is een situatie die je moet vermijden. Duidt er namelijk op dat er updates gedeeltelijk zijn geinstalleerd en staan te wachten op die restart. Dat doe je dan ook best zo snel als mogelijk.

Daarnaast moet ik toegeven dat ik zeeziek wordt als ik je desktop en je taskbar bekijk ! Hoog tijd om eens grote schoonmaak te houden en de boel terug wat overzichtelijk te maken, maar dat geheel terzijde.
 
Het uitschakelen van het scherm stuurt géén signaal naar de PC om dat te melden.
Mee eens.

een of ander tool dat op je PC draait die dit veroorzaakt.
Daar heb ik ook aan gedacht maar zelf heb ik zoiets niet geïnstalleerd. Zou het de besturing van de monitor kunnen zijn?

Duidt er namelijk op dat er updates gedeeltelijk zijn geinstalleerd en staan te wachten op die restart.
Er is een update van een tijd geleden die verdere updates in de weg staat. Deze wil zich namelijk niet installeren. De PC is wel 10-20 keer herstart maar het lukt telkenmale niet. Opgezocht welke update het betreft en sommigen zeggen zelfs beter niet deze update te installeren.

Hoog tijd om eens grote schoonmaak te houden
De taskbar is voor mij geen probleem en alleen maar superhandig op deze manier.
Het bureaublad was 2 weken geleden nog schoon maar door diverse bezigheden vind ik het handig vanalles hier te plaatsen als een soort memo.
 
Er is een update van een tijd geleden die verdere updates in de weg staat. Deze wil zich namelijk niet installeren. De PC is wel 10-20 keer herstart maar het lukt telkenmale niet. Opgezocht welke update het betreft en sommigen zeggen zelfs beter niet deze update te installeren.
Op zich is dat jouw beslissing maar je hebt dus nu niet de staat die je wil : nl. dat de update zich niet installeert.
Hij bevindt zich nu blijkbaar in de eerste fase van de installatie en wacht op restart : dat is niet hetzelfde als niet installeren !

En dat je daardoor de volgende updates niet kan installeren is helemaal kwalijk. Je moet dus 'iets' doen maar als het 'een tijd geleden' is vermoed ik dat een backup terugzetten geen optie is.
Je zou een manuele installatie van de update kunnen proberen.
Het installatiebestand kan je daartoe ophalen uit de Microsoft Catalog : https://www.catalog.update.microsoft.com/home.aspx
Downloaden en uitvoeren ...
 
Laatst bewerkt:
Het uitschakelen van het scherm stuurt géén signaal naar de PC om dat te melden. De PC draait bij manier van spreken zonder te weten of het scherm nu aan staat of niet.

Dit is niet helemaal correct. Windows weet hoeveel en welke schermen er zijn aangesloten. Als je bijvoorbeeld 2 schermen aangesloten hebt, en je zet er eentje af, gaat die dat detecteren en zich naargelang aanpassen.

Ik vermoed dat hier twee grafische componenten in aanwezig zijn. Onboard video en een extra grafische kaart. Kijk eerst eens na of dit zo is, en op welke poort/kaart je beeldscherm aangesloten is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan