Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb een laptop.
Heb er zo'n koelplaat onder gezet met 2 ventilatoren, en hij staat er 2 cm boven zodat de lucht goed kan circuleren
 
bij d'een Bell TelePhone, nu alcatell, was het mainframe water gekoeld!!! nog steeds 'n goeie oplossing. 'n goeie loodgieter kan dit verzorgen!
 
onder de laptop leg ik een koelelement uit de frigo. Dat brengt de temperatuur voor een uurtje op normale waarde.
De Desktop laat ik dan niet te lang continue draaien, inderdaad met gesloten casing om redenen die hier al vernoemd zijn.
Groetjes
Jdr

oppassen hiermee ...tijdens het afkoelen van dit koelelement zet er zich water af op dit koelelement en dit water zal of kan verdampen door de warmte van de laptop...
wat dan weer gevaarlijk is voor condens in de laptop !!!
 
ik heb een medion van de aldi alleen die word zo warm dat alle thermometers waarschijnlijk zijn doorgefikt[zie afbeelding] en daardoor doen de ventilators lekker rustig wie kan me helpen? Naamloos.jpg
 
vandaag ben ik bezig geweest aan het creëren van een goede Air-flow in deze desktop...
daar voor diende ik nieuwe koelers te gaan halen ...ik had al een nieuwe Antec Tricool gekocht te maandag maar de anderen 2 koelers bleken niet voldoende te geven met dit weer ...
daarom heb ik vandaag de 2 achterste koelers vervangen +2 voorste koelers er bij gezet van het merk Titan Cool & Silent 80mm
**deze zijn te krijgen voor 6€ stuk bij Math Computers bvba (Telenet verdeler) het straffe is dat dezelfde koeler bij Eurosys ook een Telenet verdeler 9,95€ kosten ...
terug naar het knelpunt ...de air-flow was gecreëerd maar de videokaart bleef maar 60° -65° aangeven ..
daarop de videokaart er uit gehaald ( ik had deze in de week al eens uitgeblazen ) maar nu maakte ik deze eens open ...het betrof hier om de nVidea G-force 9600 GT
wel nadat ik deze had open gemaakt zag ik dat er zich een stof deken van 5mm dik vast gezet had op de verluchtings gaten **deze kon niet worden weggeblazen !
nadat ik dit vastgekoekte stof verwijderd had zakte de temperatuur met 10°

Ashampoo_Snap_2013.07.23_20h54m16s_001_.jpg
 
computer lig al aan van om 7 uur deze morgen nu in de woonkamer is het hier 29,5

23-07-2013 22-09-58.gif
 
vandaag ben ik bezig geweest aan het creëren van een goede Air-flow in deze desktop...
daar voor diende ik nieuwe koelers te gaan halen ...ik had al een nieuwe Antec Tricool gekocht te maandag maar de anderen 2 koelers bleken niet voldoende te geven met dit weer ...
daarom heb ik vandaag de 2 achterste koelers vervangen +2 voorste koelers er bij gezet van het merk Titan Cool & Silent 80mm
**deze zijn te krijgen voor 6€ stuk bij Math Computers bvba (Telenet verdeler) het straffe is dat dezelfde koeler bij Eurosys ook een Telenet verdeler 9,95€ kosten ...
terug naar het knelpunt ...de air-flow was gecreëerd maar de videokaart bleef maar 60° -65° aangeven ..
daarop de videokaart er uit gehaald ( ik had deze in de week al eens uitgeblazen ) maar nu maakte ik deze eens open ...het betrof hier om de nVidea G-force 9600 GT
wel nadat ik deze had open gemaakt zag ik dat er zich een stof deken van 5mm dik vast gezet had op de verluchtings gaten **deze kon niet worden weggeblazen !
nadat ik dit vastgekoekte stof verwijderd had zakte de temperatuur met 10°

Een goeie airflow en al het stof verwijderen doet wonderen. Daarom dat laptops zo rond de 4 a 5 jaar het stillaan begeven. Daar kan je moeillijker het stof verwijderen (althans voor een leek).
 
Op zich allemaal logisch.

Als de koelribben verstopt zitten met stof, kan de ventilator draaien wat hij wil. Deze zal niet zo erg veel koelen.
De koelribben moeten het werk doen en de ventilator helpt hierbij met een luchtstroom.

Een schone fan en verstopte koelribben hebben dus geen nut.

stof_4.jpg
 
Daarom dat laptops zo rond de 4 a 5 jaar het stillaan begeven. Daar kan je moeillijker het stof verwijderen (althans voor een leek).

Een desktop opendoen om eens te goed te reinigen en te ontstoffen met het juiste materiaal, daar schrik ik niet van terug. Wat is nu eigenlijk het beste of eerder het juiste materiaal om een laptop eens goed te reinigen ?
 
Een desktop opendoen om eens te goed te reinigen en te ontstoffen met het juiste materiaal, daar schrik ik niet van terug. Wat is nu eigenlijk het beste of eerder het juiste materiaal om een laptop eens goed te reinigen ?

Bij een laptop gebruik ik dezelfde middelen als bij een desktop.
Het enige verschil is dat ik soms voor een laptop de juiste service manual er bij pak of download.
 
Een desktop opendoen om eens te goed te reinigen en te ontstoffen met het juiste materiaal, daar schrik ik niet van terug. Wat is nu eigenlijk het beste of eerder het juiste materiaal om een laptop eens goed te reinigen ?

Bij de huidige generatie laptops hebben ze hiermee redelijk rekening gehouden. Soms is het voldoende het toetsenbord eruit te nemen om aan de koelelementen te komen. Of soms heb je zelfs een volledige bodemplaat die je los kan klikken waardoor je volledige toegang hebt tot vrijwel alle componenten.

Wat heeft een laptop aan koeling? Een heatpipe met block over de GPU en CPU. Eénzelfde heatpipe die naar de koelribben (buitenkant) en blower (fan) gaat.
De koelpasta is in dit verhaal iets moeillijker. Je zou koelpaste van goede kwaliteit moeten hebben hiervoor (niet al te vloeibaar). Als je de heatpipe met de blokken erafneemt ga je zowel de GPU als de CPU blootleggen. Dus op dat moment moet je wel die koelpasta vervangen. De blower kan je meestal appart vervangen indien nodig, zonder de heatpipe los te maken.
 
Op zich allemaal logisch.

Als de koelribben verstopt zitten met stof, kan de ventilator draaien wat hij wil. Deze zal niet zo erg veel koelen.
De koelribben moeten het werk doen en de ventilator helpt hierbij met een luchtstroom.

Een schone fan en verstopte koelribben hebben dus geen nut.

om je een idee te geven ...de koelribben van de fan waren niet verstopt maar onder het deksel van de nvidea 9600gt bevind zich een panfluit ( dit zijn de koelvinnen die ik bedoelde ..)
ik heb gezocht naar een binnen aanzicht van deze video kaart maar vind deze nergens ...daarom de tekening ...hoopt dat deze wat duidelijkheid brengt ...
Ashampoo_Snap_2013.07.23_23h40m24s_003_.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan