E-mail Blokkering smpt, wat kan ik doen

FredjeF

Steunend lid
Vip Lid
Hallo, sedert enkele weken heb ik een geblokkeerd smpt, dit komt door mijn provider omdat er vanuit mijn netwerk veel spammails wordt verzonden. Ik heb al dikwijls een scan gedaan van Malwarebytes, Bitdefender (free) en adwcleaner, geen resultaat. Ook enkele online antivirus laten uitvoeren, ook niks gevonden. Ook al eens opnieuw een installatie (vanaf een usbstick) gedaan. Dan was het even kalm maar vandaag kreeg ik opnieuw een melding dat de smpt geblokkeerd werd. Dan opnieuw scans laten uitvoeren, en ook nog eens Hitmanpro en Spybot scan laten doen. Telkens wordt er niks gevonden. Ook op een tweede laptop al die scans gedaan, geen resultaat. Als ik aan mijn provider vraag wanneer en hoe dat spammails verzending gebeurd krijg ik een vaag antwoord en ook in die zin van 'lost het maar op'. Nu is dus mijn vraag, wat kan ik nog doen om de boosdoener uit de laptop te halen (als die er zich ergens ingenesteld heeft)?
 
Sorry, dat ik niet zo duidelijk was. Wat betreft die spoofing: als je je mailwachtwoord veranderd, hoe kunnen die dat dan weten dat het mailwachtwoord veranderd is? Of hebben die dat niet vandoen om dergelijke mails te kunnen versturen?
 
zo diepgaand reikt mijn expertise dan ook weer niet ... maar je zou vooral van de providers te weten moeten kunnen komen wat er nu precies aan de hand is ... spoofing is maar één van de mogelijke redenen en eigenlijk komt het niet zo vaak voor als men soms denkt...
 
Dank je wel Gouwepeer. Ik heb jouw tip gebruikt, helaas in Em Client werkt het niet. Dan eens geprobeerd in Outlook (de nieuwe versie): daar heb ik na het instellen van de account een mail kunnen versturen, een tweede keer ook met een bijlage. En dat werkt wel. Waarom het niet werkt in Em Client (dat heb ik destijds gekocht als lifetime abonnement - was toen in aanbieding) weet ik niet, ik zal eens een ticket aanmaken bij hun.
Ondertussen heb ik ook een ticket aangemaakt bij ovh.nl, op antwoord wacht ik nu nog. Ik zal, zeker weten, hier het resultaat weergeven nadat ik het antwoord gehad heb. Tis ook om anderen, die dat ook kunnen meemaken met die mails, te helpen. Mensen helpen mensen, niet waar?
 
Via poort 25 mail je met een onbeveiligde verbinding en wordt volgens mij door verschillende providers geblokkeerd (waarschijnlijk kan @Black Tiger daar meer over vertellen).
Dat kan ik bevestigen. Steeds meer providers, maar belangrijker.... ook steeds meer hosters blokkeren deze poort voor SMTP verkeer. In servers met Directadmin is dit bijvoorbeeld al sinds de nodige maanden einde oefening, tenzij de hoster de Exim configuratie aanpast, velen doen dat niet.
Ik heb zelf alleen een aanpassing gemaakt zodat er ook nog zonder TLS gebruik kan worden gemaakt van SMTP op port 587 en dat heeft te maken met klanten die nog ip camera's hebben die geen TLS kennen. :)

helaas in Em Client werkt het niet.
Bijzonder vreemd want met EmClient zou dat ook gewoon moeten kunnen werken. Dus ja daar moeten zijn bij EMClient dan inderdaad maar eens naar kijken. Het zou kunnen dat je in EMClient dan STARTTLS moet kiezen i.p.v. TLS als die keuze er tenminste is.

Ik heb begrepen dat je die EMClient al gedeinstalleerd en weer geinstalleerd hebt. Maar ik ben benieuwd naar het antwoord van support en of er niet iets in het register zit wat die spam veroorzaakt en tevens die instelling van EMClient.

Had je ADWCleaner al gedraaid zoals ik voorheen vroeg?
Want Lange Pier kan wel zeggen dat AV's niets met spoofing of spam doen en wellicht klopt dat wel, maar ze kunnen wel iets doen aan malware die dat veroorzaakt. Alhoewel je dat soort malware tegenwoordig niet vaak meer ziet.
Ik ben er wel eens een tegen gekomen die zich genesteld had en die dan ook doodleuk de nieuwe wachtwoorden doorgaf, dus zo kan men ook aan nieuwe wachtwoorden komen. Normaliter zou dat boven water moeten zijn gekomen door je andere testen, dus ik verwacht niet dat dit het geval is, maar zeg nooit nooit.
Maar een scan met ADWCleaner kan nooit kwaad, met regelmaat vindt die toch dingen die andere tools niet vinden.

Je kunt mail versturen met Outlook, dus dat mail account is niet geblokkeerd.
 
In eM Client wijzig je de poort van je SMTP-server zo:
  1. Open eM Client.
  2. Ga naar Menu → Tools → Accounts.
  3. Selecteer het e-mailaccount waarvan je de SMTP-instellingen wilt wijzigen.
  4. Klik op het tabblad SMTP (soms onder “Outgoing server”).
  5. Je ziet daar de Server, Poort, en Beveiligingstype. Pas hier de poort aan naar het gewenste nummer (bijv. 587 voor TLS of 465 voor SSL).
  6. Klik op OK of Apply om de wijziging op te slaan.
Tip: Zorg dat de poort overeenkomt met de beveiligingsinstellingen van je mailprovider, anders werkt verzenden niet.

Hier is een overzicht van de meest gebruikte SMTP-poorten en hun beveiligingstypen, geschikt voor eM Client:

PoortBeveiligingstypeBeschrijving
25Geen / STARTTLSStandaard SMTP-poort; vaak geblokkeerd door ISP voor uitgaande mail.
465SSL/TLSVerzekert dat de verbinding vanaf het begin versleuteld is; traditioneel voor SMTP over SSL.
587STARTTLS / TLSModerne standaard voor uitgaande mail met authenticatie; wordt door de meeste providers aangeraden.
2525STARTTLS / TLSAlternatieve poort als 587 geblokkeerd is (soms gebruikt door cloudproviders).

Tip: Voor eM Client:
  • Gebruik 587 met STARTTLS/TLS als het standaard kan.
  • Controleer altijd bij je mailprovider wat de aanbevolen poort en encryptie zijn.
 
Het hierboven beschreven heb ik inmiddels uitgevoerd, maar werkt niet. In outlook, heb ik dat gisteren gedaan, en daar werkt de poort 465. Ik heb dus een mail verstuurd met het emailadres van mijn domein.
Adwcleaner kende ik al, en heb ik diverse keren gedaan. Vandaag ook nog eens uitgevoerd en geen beestje gevonden.
 
Vandaag ook nog eens uitgevoerd en geen beestje gevonden.
Dan lijkt me niet dat er iets in je systeem zit met al die testen die je naast ADWCleaner al gedaan hebt.

Het hierboven beschreven heb ik inmiddels uitgevoerd, maar werkt niet.
Kun je dat wat nader toelichten? Als je een EMClient poort 465 met SSL gebruikt, werkt het dan ook niet? Want volgens de website van OVH zelf moet je poort 465 met SSL gebruiken dus niet poort 587.

En wat werkt er dan niet, zie je een foutmelding verschijnen? Want dat is wel handig om te weten.

Probeer anders eens de alternatieve mailserver van OVH voor SMTP verkeer.
Dat is: smtp.mail.ovh.net en ook op poort 465 met SSL (evt. ook TLS proberen nadien).
 
Ik heb het geprobeerd met de smtp.mail.ovh.net, en gaat niet.
In Em Client heb je 4 keuzes:
- Geen veilige verbinding gebruiken
- Indien beschikbaar SSL/TLS gebruiken
- Gebruik van SSL/TLS forceren
- SSL/TLS op een speciale poort gebruiken
Ik heb dus voor elke poort de 4 keuzes geprobeerd, en dan diagnoses uitgevoerd, en dan geeft het 'misluk' aan.

en dat is het, SSL of TLS apart ingeven gaat dus niet.
Bij Outlook (als software op de laptop) geef je het mailadres en dan de smpt server, de rest doet outlook automatisch. Daar wordt poort 465 gebruikt en bij 'veilige verbinding' staat SSL/TLS (aanbevolen).

Ik heb een ticket aangemaakt bij Em Client, maar er is nog geen antwoord.
 
Het probleem zit m.i. niet in de EMClient. Die biedt zelfs meer mogelijkheden aan dan nodig.
Het zit hem in de manier van werken van OVH.

Voor de mail service van OVH zijn dit de standaard SMTP-instellingen die je kunt gebruiken :
  • Uitgaande server (SMTP): ssl0.ovh.net
  • Poort: 465 (met SSL/TLS)
  • Alternatieve poort: 587 (met STARTTLS) voor het geval poort 465 geblokkeerd is.
  • Authenticatie vereist: ja — gebruikersnaam = volledige e-mailadres, wachtwoord = het wachtwoord voor dat account.
Als je een specifiek type mailbox hebt (bijv. “Email Pro” of Exchange bij OVH) kunnen de parameters afwijken. Indien dit zo is, laat maar iets weten, dan zoek ik wel verder !
 
Het probleem zit m.i. niet in de EMClient.
Volgens mij juist wel gezien het met EMClient niet werkt en met Outlook wel en er zit zo te zien qua instellingen geen verschil in.
Hij heeft alle methodes al geprobeerd.
Uitgaande server is ssl0.ovh.net OF smtp.mail.ovh.net volgens de documentatie van OVH zelf en ik heb speciaal die 2de eens laten proberen omdat het met de eerste niet lukte en de 2de op een ander ip adres zit.

Beiden heeft ie getest, beiden werken niet met EMClient.

Wat ik persoonlijk jammer vindt is dat er geen echte foutmelding komt maar alleen een "mislukt". Daar kun je niets mee want dan weet je nog altijd niet waarom het mislukt is.

Jij hebt zo te zien wat meer ervaring met EMClient @PhilipV, weet jij misschien een plek waar er iets van echte log te vinden is in EMClient zodat we eens kunnen onderzoeken wat dat "mislukt" nu precies in houdt? Een meer specifiekere foutmelding?
 
Ben opzoek gegaan naar de logs, ik weet niet of het deze zou moeten zijn.
Ik wil de bestanden toevoegen, maar blijkbaar lukt dat niet, ik zie ze alleszins niet.
Ik heb de log bestanden in een rar-bestand gestopt:
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nou zo te zien behoorlijk mis. Althans ik zie behoorlijk fouten en ik zie dat hij offline gaat door user configuratie.
Dan dat ander bestand een waslijst aan gpu fouten.

Ik weet het zo vlug niet maar ziet er niet goed uit. Misschien eens echt fatsoenlijk de-installeren netjes en dan met een programma de resten uit het register verwijderen bijv. Revo uninstaller gebruiken.
Daarna nog eens installeren, setup als administrator starten en dan account opnieuw aanmaken.

Daarna zien of die fouten in de logs weg zijn.
 
Terug
Bovenaan