Status
Niet open voor verdere reacties.

Koekoek

Steunend lid
Vip Lid
Mjn pc heeft 2 harddisks:
- 1 hd van 320 GB met Data (D\:)
- 1 hd van 500 GB met 2 partities : 1 met Win XP met progr. en en 1 met Win 7 prof ( lokale schijf C)
Hier is een bootable opstart; met pijltjestoets kan ik kiiezen voor XP, en of automatisch (als ik niets doe) start Win 7.
Hoe verwijder ik Win XP en progr.'s zonder Win 7 te beschadigen?. Ik wil deze schijf volledig gebruiken voor win 7.
Dank voor jullie hulp. ( Pluis: ik heb het onderwerp niet herhaald , zie voorgaande)
Koekoek
 
Probeer eens op een command prompt te raken via de Windows 7 installatie CD.

Voer dan volgende commando's uit:

bootrec.exe /fixmbr
bootrec.exe /fixboot
bootrec.exe /RebuildBcd

Het laatste commando zoekt een Windows installatie op alle aanwezige schijven en gaat deze dan toevoegen aan de BCD (Boot Configuration Data).

Hopelijk hier meer succes mee.

Bron http://support.microsoft.com/kb/927392/nl
 
je gaat een verse installatie doen ; denk eraan om eerst de schijf te formateren en zonodig ook op te delen zodat je de windows op C kunt zetten en de overige partities kunt gebruiken om data weg te schrijven zoals foto's , muziek , films enz....
indien de backup met een extra toolwerd aangemaakt , dien je dat tool terug te installeren voor je de backup ga terug plaatsen ...
 
Laatst bewerkt:
Dat wist ik niet: ik heb de schijf niet eerst geformatteerd, maar direct win7 gisteravond nog geinstalleerd; nu ben ik bezig met Nero te installeren om de backup te kunnen terugzetten. Zou ik vooraf uit de backup win xp kunnen verwijderen?
 
zoals ik het versta heb je met nero een volledige backup gemaakt van zowel de xp als de win7 , wel deze kun je dus niet gaan gebruiken ....
omdat je nu enkel de win7 heb geinstalleerd ...
wat betreft jouw vraag " Zou ik vooraf uit de backup win xp kunnen verwijderen?
het antwoord hier op is neen dat kun je niet .
 
Zou ik dan best volledg opnieuw beginnen. Ik heb 2 hd : 320 GB en 500 GIB . IK heb in maart 2012 ook een systeemkopie met Win Backup gemaakt op een externe schijf( hoe dit dan terugzetten?) en ook met Nero 10 een volledige backup in 11/2011.
Hoe die hd's volledig formateren? En daarna: heb jij tijd om mij een stappenplan op te stellen? Dank bij voorbaat.
( wat een heibel om die xp partitie weg te krijgen ,amaai!!!) Een geluk dat ik nog een laptop kan gebruiken.
 
lees deze pdf door hoe je de win 7 installeerdt..

ik herhaal indien je een backup heb aangemaakt waar ook de xp in werd opgenomen kun je deze nu niet gebruiken nadat je de installatie van de win7 heb voltooit...
 
Als je Windows 7 installeerd en je selecteert een disk, gaat deze die zelf partitioneren en formatteren. Windows 7 maakt automatisch een systeem partitie aan van 200 a 300MB (aangeraden) en daarna zen Primaire Windows partitie (al de resterende capaciteit).
Je kan, indien gewenst, zelf een indeling maken tijdens de keuze van die disk bij geavanceerde instellingen.
Bij het aanmaken van een eerste partitie (stel 200.000MB) stelt Windows zelf voor om ook de extra systeem partitie aan te maken. Zoals eerder vermeld doet hij dit automatisch. Je kan dan de resterende capaciteit toekennen aan een 2de primaire partitie.
(Indien je meer dan 4 paritities wilt moet je een extended partitie aanmaken naast de systeem en 1ste primaire Windows partitie, met daarin logische partities).

En om te antwoorden op je laatste vraag; ja, begin best volledig opnieuw. Dan heb je de minste kopzorgen ;)
 
je hoeft de Eraser niet te gebruiken een simpele format is voldoende ....!!

de Eraser word in feite alleen gebruikt indien je de pc weg doet , ....en je niet wilt hebben dat anderen info over je kunnen terug vinden...
dan gebruik je de Eraser om de gehele harde schijf te wissen ...zodat niets meer terug te halen is ..alhoewel !
 
DDragon80 :Ik heb te laat naar uw boodschap gekeken: de pc is aan het formatteren.

qtex: u schrijft eerder dat een backup terugzetten xp zal op nieuw geinstalleerd worden , ik verlies wel heel wat gegevens, watis het minste kwaad: ik kan xp volume verkleinen tot het bruikbare gedeelte. Een bootable opstart zou minder leuk zijn . Enfin, eerst win7 installeren en dan zien we wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan