Status
Niet open voor verdere reacties.

Koekoek

Steunend lid
Vip Lid
Mjn pc heeft 2 harddisks:
- 1 hd van 320 GB met Data (D\:)
- 1 hd van 500 GB met 2 partities : 1 met Win XP met progr. en en 1 met Win 7 prof ( lokale schijf C)
Hier is een bootable opstart; met pijltjestoets kan ik kiiezen voor XP, en of automatisch (als ik niets doe) start Win 7.
Hoe verwijder ik Win XP en progr.'s zonder Win 7 te beschadigen?. Ik wil deze schijf volledig gebruiken voor win 7.
Dank voor jullie hulp. ( Pluis: ik heb het onderwerp niet herhaald , zie voorgaande)
Koekoek
 
Ik heb bovenstaande gevolgd, maar via schijfbeheer (= uw vorig stappenplan) en rechts klik op xp-partitie , krijg ik nog geen mogelijkheid om "verwijderen" aan te klikken(licht niet op). Ook gewoon Xp formatteren wordt gewijgerd.
Ondertussen, via EasyBCDvoor Windows7 is de bootable opstart weg en start de pc dus op met win 7. (toch al iets weg )
 
de reden hier voor kan dus zijn omdat er op de eerste partitie de XP werd geinstalleerd ....naderhand heb jij of een ander dan op de 2de partitie de windows7 geinstalleerd.....
indien dus de windows 7 op de eerste partitie stond dan kon je volgens mijns inzicht deze wel verwijderen ....
er zijn nu 2 mogelijkheden om van de xp partitie af te geraken ....
1..je installeerd de windows 7 opnieuw en je formateer de gehele schijf die je na het formateren opdeeld in maximaal 3 partities .
2..je gebruik een betaalde programma om de windows7 partie te verplaatsen naar de 1ste plaats ,de xp komt dan op de 2de plaats te staan ....dit kan met het betaalde acronis disk director
 
De volgorde van installatie van de partities werd uitgevoerd door de verkoper van de pc 2,5 j geleden, dus welke volgorde?
Mogelijkheid 1 : ik veronderstel dat ik dan al mijn progr verwijder, en via mijn backup moet terugzetten? Ik heb slechts een OEM win 7 dvd.
Mogelijkheid 2 : is hier resultaat verzekerd ? en is dit een relatief goedkoop progr? met een trial versie ? (of vind ik dit op spotnet ,uhm !Ik ga toch eens piepen)

Ander probleem: sinds van nacht mededeling: Windows7 build 7601 dit exemplaar is niet legitiem. Bij eventueel systeemherstel ben ik waarschijnlijk mijn wijzigingen van de laatste paar dagen kwijt? Heb ook geen productcode bij de OEM versie. Is er een andere oplossing? Ik ga ook eens op Google kijken.
 
Gebruik de acronis disk director om een niet te verwijderen partitie te verwijderen ..
en om de 2de partitie als eerste te plaatsen ....


Werkwijze ...

1..klik de partitie aan die je wenst te verwijderen ...
2..je ziet nu dat er links een menu te voorschijn gekomen is ....
hier kies je nu de optie delete volume ...
3..je ziet nu links boven een oranje vak waarin “ Commit pending Operations “
Vermeld staan ....deze zijn de bewerkingen die nog dienen uitgevoerd te worden !!!
4..voor eerst geef je al de bewerkingen in ....vooralleer je deze ga toepassen .
5...klik nu de win7 partitie aan ..
en klik links in het menu op de optie “ Resize Volume
Verschuif de regelaar zodat je 1 gehele schijf verkrijgt ...
6..klik nu op “ Commit Pending Operations “ En bevestig dit ook ...
7..de bewerking dien je uit te voeren in de win7 en je zal zien dat de xp partitie verwijderdt is terwijl nu de win7 over gehouden werd ....
8..het kan zijn dat je de win7 installatie dvd dient te gebruiken om de herstel optie toe te passen voor het opstart herstel ....MBR

9..achteraf kun je of met de windows schijfbeheer of met dit tool verschillende partities bij aanmaken
 
das juist dragon ..echter ken ik de werking niet van deze ....
terwijl ik zelf de acronis in gebruik heb ...en de ts een werkwijze heb aangemaakt

Geen probleem. Acronis is zeker niet slecht. Neem gerust eens een kijkje naar GParted, is zeker de moeite! Staat trouwens ook op de Live CD van Knoppix.
 
Knipsel Commit pending operations(Acronis disk director.jpg qtec :bij resize volume heb ik niet de hele schijf kunnen verkrijgen, enkel de bestaande 300GB. Kan ik op deze manier verder gaan? Ik heb de indruk dat ik win 7 zal verwijderen??
 
ik zie op je foto dat je de win7 partitie heb aangeklikt .....
ik zei je om de win7 op te starten en vandaar uit de Acronis disk director te gebruiken ....

je gaat eerst de xp partitie verkleinen ...(deze opdracht komt bij commit pending operations te staan )
voeg dan de vrije ruimte toe aan de win7 partitie .....( ook deze opdracht komt bij commit p o te staan )
deze 2 opdrachten voer je dan ook uit en de win7 partitie gaat vergroot worden ....

daarna ga je de xp partitie formateren ...(deze bewerking komt in de wacht te staan .. )
je verkrijgt dan een leegge geformateerde ruimte ....
deze ga je verwijderen ,door " edit volume " te selecteren .....
daardoor verkrijg je nu een niet toegewezen ruimte .....
deze ga je dan toevoegen aan de win7 partitie ( voer de bewerking best uit in 2 stappen )

het zouw kunnen zijn dus dat je met de win7 dvd een opstartherstel dient toe te passen ....

****ik moet nu de bewerkingen voor mijn ogen halen om u alles zo goed mogelijk uit te leggen , gewoon omdat ik van deze bewerking géén pdf -je heb aangemaakt toen het me zelf voor gekomen was !!!
 
ik zie op je foto dat je de win7 partitie heb aangeklikt .....
ik zei je om de win7 op te starten en vandaar uit de Acronis disk director te gebruiken ....

je gaat eerst de xp partitie verkleinen ...(deze opdracht komt bij commit pending operations te staan )
voeg dan de vrije ruimte toe aan de win7 partitie .....( ook deze opdracht komt bij commit p o te staan )
deze 2 opdrachten voer je dan ook uit en de win7 partitie gaat vergroot worden ....

daarna ga je de xp partitie formateren ...(deze bewerking komt in de wacht te staan .. )
je verkrijgt dan een leegge geformateerde ruimte ....
deze ga je verwijderen ,door " edit volume " te selecteren .....
daardoor verkrijg je nu een niet toegewezen ruimte .....
deze ga je dan toevoegen aan de win7 partitie ( voer de bewerking best uit in 2 stappen )

het zouw kunnen zijn dus dat je met de win7 dvd een opstartherstel dient toe te passen ....

****ik moet nu de bewerkingen voor mijn ogen halen om u alles zo goed mogelijk uit te leggen , gewoon omdat ik van deze bewerking géén pdf -je heb aangemaakt toen het me zelf voor gekomen was !!!

Volgens mij ondergaat je procedure meer stappen dan nodig.
Kan je niet gewoon de XP partitie verwijderen (tot free space), en dan de Windows 7 partitie gewoon vergroten dmv de bekomen vrije ruimte? Zo doe ik dit alvast...

Nu ga je eerst XP verkleinen, Win7 vergroten, XP formatteren, XP verwijderen, Win7 terug vergroten,...
Lijken me erg veel stappen voor een simpele bewerking.
 
je heb waarschijnlijk gelijk dragon ....
ik kan dit zelf niet uittesten maar het klinkt logischs.....en zo zou het moeten zijn ...
echter geef de ts aan in bericht 25 dat hij dit niet hetgene heeft bereikt wat ik eerder meedeelde ...
 
Ik gebruik de NL versie van Acronis disk director home 11.
DDragon80: ik heb de xp partitie proberen te verwijderen , in toepassing van de handl. blz 35 ( 5.7 Volume verwijderen) en blz.23 ( 4.7.1 Geplande bewerkingen) tot de fase Doorgaan en de pc herstart: xp partitie bleef onaangeroerd!!

qtex: geprobeerd om xp partitie te verkleinen tot 28 GB, alles bij het oude na herstarten. Kunt u mij in detail opsommen hoe ik de xp partitie verklein en deze toevoeg aan de Win 7 partitie ( indien dit voor u mogelijk is)

Wat zie ik over het hoofd, ik volg de stappen in de handleiding en ook jullie aanwijzingen, maar noppes. Ik geraak dat xp partitie spook niet kwijt!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan