Doorgaans hoeft een BIOS nooit of zelden ge-update te worden en zou ik zelfs afraden omdat dit toch een zeker risico is het moederbord naar de eeuwige jachtvelden te helpen.
Als iets hardwarematig niet goed werkt, kan een BIOS update helpen. Maar als een PC goed werkt is het onzin om het BIOS te updaten. Soms bij een upgrade naar een snellere processor bijvoorbeeld kan het gebeuren dat een moederbord zo'n nieuwere processor niet ondersteund. Hier kan een BIOS update als deze tenminste bestaat zinvol zijn.
Ook als een systeem niet stabiel draait, wat meestal komt door de hardware die niet goed op elkaar is afgestemd , kan een BIOS update de oplossing zijn. Een BIOS kan je zien als een soort basic mini besturing met éénen en nullen om het eerste stukje uit te voeren na het aanzetten van een PC.
Daarnaast zal er in het BIOS een stukje RAM geheugen aanwezig moeten zijn om de aangebrachte settings in op te slaan. Hiervoor dient dus de BIOS batterij om dit RAM onder spanning te houden zodat dit onthouden wordt. Haal je de batterij er uit ben je de settings kwijt. Dit is dus de BIOS reset. Het werkelijke BIOS zal in het ROM geheugen blijven staan omdat ROM geheugen geen tijdelijk geheugen is.
Het zijn fabeltjes dat bij een besturingsupdate een BIOS update nodig is. Dit kan gewoon niet, omdat een BIOS een klein stukje software is dat in het ROM geheugen is opgeslagen en dient om tijdens het aanzetten van de PC de hardware te vertellen wat het moet doen. Het zorgt er dus o.a. voor dat er een besturing geladen kan worden. Iets zal tegen de processor moeten zeggen wat hij moet doet zodra je de aan/uit schakelaar hebt ingedrukt, dat doet het BIOS dus.
Windows is dan nog lang niet in beeld als het BIOS z'n werk doet.
Een mooi voorbeeld vind ik altijd een PC waarop nog geen besturing aanwezig is. Zodra je hem aanzet zie je dat de PC gewoon opstart en je ziet een BIOS scherm voorbij komen. Maar op een gegeven moment stopt het omdat er geen besturing aanwezig is. Tot dit moment dus was het het BIOS dat aan het werk was tot er dus geen besturing aangetroffen werd. Op dat moment was het BIOS min of meer klaar met z'n werk terwijl er nog geen besturing aan te pas was gekomen.
Als er nu iemand gaat vertellen dat met een update van een besturing je ook het BIOS eens na moet kijken voor een update, begin ik aan de kennis van zo'n persoon te twijfelen.