Opgelost Update KB503441 mislukt

Status
Niet open voor verdere reacties.

albert.1946

Steunend lid
Vip Lid
Hallo allemaal

Gisteren bij de update van Windows 10, wordt KB5034441 niet geinstalleerd foutcode 0X80070643
Ik gebruik GDATA als virusscanner, zelfs bij het uitschakelen ervan wordt de update toch niet geinstalleerd
Zou iets te maken hebben met bitlocker ??? en Windows RE

Is het wachten op MS om dit op te lossen ??

Groeten, Albert
 
Oplossing
Wat Patrick.S hierboven schrijft is waar, maar het is niet volledig. Je krijgt diezelfde foutmelding ook, wanneer er te weinig vrije ruimte op de herstelpartitie is. Er moet minimaal 250 MB vrije ruimte zijn om deze update te kunnen installeren, aldus het artikel van Microsoft waarnaar Patrick de link geeft. Controleren van de vrije ruimte op de herstelpartitie kan niet met Schijfbeheer. Die zegt altijd dat 100% van de ruimte nog vrij is, en dat klopt natuurlijk niet:

65a1b1167425f-Schijfbeheer.png


Je kunt de vrije ruimte wél controleren met Minitool Partition Wizard.
Hieronder een afbeelding van MiniTool Partiton Wizard van mijn pc...
"Gebruik je Bitlocker zo ja dan kun je het *niet* negeren. Zo nee dan is het niet relevant voor jouw installatie".

Deze uitspraak op security.nl bracht mij ertoe om maar te gaan afwachten. Microsoft zelf is gelukkig ook op de hoogte.
 
deze ochtend (12/01) een verse iso van Win 10, met behulp van windows tool, gedownload. een ' inplace-repair ' uitgevoerd.
resultaat:

1705053305863.png


blijkbaar is de fout nu gecorrigeerd.

inplace-repair:
1. iso downloaden
2. iso openen met verkenner ( mounten )
3. open in ' deze pc ' de geladen iso
4. start ' setup '
5. updates uit voeren: nee
6. alle apps,instellingen,documenten: behouden (alles aangevinkt houden)
uitvoeren en afwachten. updaten ....
eventueel de map ' Windows.old ', in Windows ( C: ) verwijderen, manueel of met schijf opruiming.
 
eventueel de map ' Windows.old ', in Windows ( C: ) verwijderen, manueel of met schijf opruiming.
gans je uitleg is correct behalve dit laatste... Dat doe je beter NIET !

Na 10 dagen gebruik van de update-versie zal Windows dat immers zelf doen en het is ondertussen je enige mogelijkheid om terug te keren als er zaken zijn die niet goed zouden werken.
 
Wat Patrick.S hierboven schrijft is waar, maar het is niet volledig. Je krijgt diezelfde foutmelding ook, wanneer er te weinig vrije ruimte op de herstelpartitie is. Er moet minimaal 250 MB vrije ruimte zijn om deze update te kunnen installeren, aldus het artikel van Microsoft waarnaar Patrick de link geeft. Controleren van de vrije ruimte op de herstelpartitie kan niet met Schijfbeheer. Die zegt altijd dat 100% van de ruimte nog vrij is, en dat klopt natuurlijk niet:

65a1b1167425f-Schijfbeheer.png


Je kunt de vrije ruimte wél controleren met Minitool Partition Wizard.
Hieronder een afbeelding van MiniTool Partiton Wizard van mijn pc:

65a1af6c0a474-2024-01-11_12_51_35-MiniTool_Partition_Wizard_Free_11.6.png


Zoals jullie hierboven kunnen zien, heb ik niet een, maar twee herstelpartities op mijn Windows 10 pc: een van 835 MB en een van 450 MB. Zoiets komt wel vaker voor. Niets om je zorgen over te maken. Slechts een van die twee is actief. Dat is altijd de herstelpartitie die direct grenst aan de C partitie; in mijn geval dus de herstelpartitie van 835 MB.
Ik heb update KB5034441 op 10 januari zonder problemen kunnen installeren. De nieuwe winre.wim staat dus op de partitie van 835 MB.
De inhoud van die partitie kan ik ook bekijken met MiniTool Partition Wizard. Daarvoor klik ik met de rechter muisknop op die partitie en dan kies ik in het contextmenu 'Explore':

65a1b083e1cbf-2024-01-11_12_37_23-Partition_Explorer.png


Die op 10 januari vernieuwde winre.wim is nu 577,6 MB groot op mijn pc.
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Moet ik dus deze partitie groter maken, en hoeveel groter?
't is éénvoudiger van een ' inplace-repair ' te doen ... een manuele fix garandeerd niet echt dat je probleem opgelost is, want het moet nog beantwoorden aan bepaalde voorwaarden .... de plaats van de ' Win RE '! anders werkt de fix NIET.
lees #9 en #10, hoe dan ook Windows.old verdwijnt ...
 
ik zou beide doen om problemen in de toekomst te vermijden : de inplace-repair maar ook het uitbreiden van de herstelpartitie. Anders botst je bij een volgende grote upgrade toch weer tegen die beperking op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan