Windows 10 Taakbalk/verkenner loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goeiemiddag iedereen,

Ik zit al een tijdje met een heel vervelend probleem.
Als ik mijn computer opstart, lijkt het alsof die wel normaal doet, maar eens ik op start of een ander icoon op de taakbalk wil klikken bevriest de taakbalk en wordt mijn muis een draaiend bolletje.
Wanneer ik de pc dan een half uur onaangeroerd laat komt die er uiteindelijk wel door.. Zij het wel dat bv in de instellingen gaan, of via de startbalk iets zoeken niet of amper lukt.

Wat ik zelf al geprobeerd heb is virusscan met Avira en CCleaner ook al laten lopen.
Weten jullie hiervoor eventueel een oplossing?

Een volledige herinstallatie van windows zie ik als laatste optie omdat hier veel programma's en documenten opstaan van mijn zelfstandig bijberoep.
Tekenprogramma's die ik jaren geleden gekocht heb, maar ondertussen de licentie of DVD niet meer van kan vinden.

Járen geleden kon ik goed overweg met computers, heb er tientallen samen gestoken, geformatteerd en hersteld, maar ben hier uitgegroeid door in andere sectoren te gaan werken.

Alvast bedankt,

Mvg,

Gert
 
Hallo,

bedankt voor de reactie.
Ik heb deze beiden laten lopen en gaf bij alle2 aan dat er geen probleem was.

Intussen wel eens mijn 2de harde schijf afgekoppeld (daar stond wel nog een oude windows versie van een vorige pc op ook, maar gebruikte die enkel nog voor data, heeft jaren zo gewerkt dus ik denk niet dat dit de oorzaak was),
alsook gemerkt dat hij maar 4GB geheugen detecteert ipv de 8GB die er in zat, kheb nu kunnen uitsluiten welke lat er kapot is en die eruit gehaald.

Nu lijkt alles te werken zoals het hoort. Zelfs outlook die om een onduidelijke reden geen mails meer wou laten binnenkomen doet nu terug wat hij moet doen.

Zou het echt aan dat geheugen kunnen liggen? Dan ga ik op zoek naar een nieuw latje.

Mvg,

Gert
 
Zou het echt aan dat geheugen kunnen liggen? Dan ga ik op zoek naar een nieuw latje.

Mvg,

Gert
Zeker weten !
Het zal er niet aan gelegen hebben dat hij maar 4Gb detecteert, maar vooral dat er een defecte 4Gb fysiek wel nog aanwezig was. Het moederbord probeerde die dan ook continue te gebruiken.

PS : als je helemaal gerust wil zijn voor enkele jaren stop er dan meteen 2 x 4Gb nieuw in - 2 identieke latjes van makelij en productiedatum. Altijd stabieler dan een nieuw bij een oud bijstoppen.
 
Kga idd eens kijken voor nieuw geheugen zoals je zegt 2 nieuwe latjes. Kmoet enkel eens opzoeken welke ik mag gebruiken, zit nu DD3 4GB (set van 2) in, snelheid 1333, weet niet of dit nog courant is, en of ik hoger in snelheid mag gaan.

Bijkomend probleem is nu dat de pc blijkbaar vanzelf uitvalt ineens. hij herstart dan zichzelf.
Heeft dit nu 2 keer gedaan nadat ik hem open gedaan heb.
Kan dit hiermee te maken hebben?

Mvg,

Gert
 
Uit je vraag leid ik af dat je niet zo vertrouwd met de DDR geheugens - zou het maar bij rechtlijnig vervangen van hetzelfde type als erin zit (zelfde ref. niet noodzakelijk zelfde producent !) houden ...

Naast de snelheid en grootte zijn er nog een pak andere parameters die compatibel moeten zijn met je moederbord !

Tik maar eens : "DDR geheugen kiezen" in een Google search en zet je eerst eventjes aan het lezen ...
 
Uit je vraag leid ik af dat je niet zo vertrouwd met de DDR geheugens ...
Ja idd, vroeger wel hoor, maar het zit allemaal zo ver weg :unsure:

Staat de BIOS setting van RAM gelijk aan de verkleinde 4Gb die je er nu nog inzitten hebt ?
BIOS volgens mij ok, zie foto in bijlage.

Ik overweeg om deze te bestellen, dan heb ik meteen 16GB.
Moederbord opgezocht en mag tot 32GB maximaal in, maar dat is wat veel vergeleken met waar ik de pc voor nodig heb :)

Alvast bedankt voor de hulp !!

Gert
 

Bijlagen

  • 248378036_262024559214297_8201225913075296390_n.jpg
    248378036_262024559214297_8201225913075296390_n.jpg
    79.8 KB · Weergaven: 76
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan