Hardware SSD en Acer 7741 met i3 - HP met AMD Atlon silver

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo computer techneuten,

ik kocht enkele maanden geleden een paar ssd 's ...met de bedoeling hier foto's op te bewaren .

ik heb de interne ssd 's met een usb kabel getest op de Acer met i3 processor 370M en 2,4Ghz en 4GB ram via de usb ...En ook op de Hp met een Athlon silver 3050 U met 8GB ram ook via de usb ...
de Acer is een 12 jaar oud en de HP een goed jaar .

SSD's getest met christaldiskmark 8 via de usb poort .....op de HP >> read 419 en write 360 op de Acer ...huilen met de pet op ...10 keer trager !! >>read 33 en write 27
komt dit door de processor ? het werkgeheugen ? de usb poort ?

enfin ....in de oude Acer heb ik een paar jaar geleden de HD vervangen door een SSD ( de HD gecloond ) en de ssd geplaatst ...werkt veel beter ......de Acer gebruik ik iedere dag ( de hp nauwelijks ...veel problemen gehad met 2 hp's ..(( Hé Wilfried )).

Dus ik dacht ...ik maak van die ssd in de Acer ook een clone ,voor in het geval de Acer niet meer opstart en dan toch veel heb gerecupereerd ....welk programma en hoe ik enkele jaren de HD heb gecloond weet ik niet meer (( mijn ouderdom zeker )) .

Enfin ik cloonde ( systeemcopy ) de interne ssd ..naar een nieuwe interne ssd ,via de usb en met zo'n usb kabel adaptor ,met Macrium reflect 8 ..... en gelukt , want ik heb ze even omgewisseld in de Acer en het werkt ....

MAAR ....ik viel in slaap van mijn stoel ....7 uur heeft hij er over gedaan om een copy te maken ....hoe komt dat ?

Ik heb dan ...de gecloonde ssd ook getest in de Acer met de Cristalmark8 ,dus geplaatst in de Acer ...en dan haal ik read 235 en write 236 terwijl deze zelfde ssd via de usb op de hp 419 en 360 haalt ...hoe komt dit ? en de ssd via de usb op de Acer read 30 en write 27

zitten dan de grote verschillen in de computer ...

groeten en sorry voor het lange epistel

françois
 
leuk te horen dat je terug aan het 'restoreren' zijt, persoonlijk gebruik ik Macrium niet wel Aomei.
Daar hebben we een vakje ' SSD Alignement ', die je moet aanvinken voor het ' clonen ' van een HDD naar SSD!! Dit is merendeels verantwoordelijk voor de snelheid van je SSD.
Lees maar es na op deze LINK.
1678189837777.png


Trouwens voor het ' Klonen ' gebruik ik altijd een Live-stick, waarvan ik Aomei boot en dit werkt vééééél vlugger dan de ' .exe'.

hopelijk zijn de medewerkers van dit forum het eens met mij, zoniet commentaar is altijd welkom!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mik
dank voor de reacties ...het zal denkelijk ook al veel te maken hebben met de usb poort ...de Acer is een 12 jaar oud en nog een gewone USB poort ...bij de HP zal het een USB3 zij ....vandaar denkelijk het grote verschil bij het gebruik van cristal diskmark 3 en de schrijf en leestest ...maar dan ook een verschil van 10 keer of zelfs meer !!
denkelijk is er ook een verschil wat de processor en werkgeheugen betreft ...omdat er een groot verschil is in schrijven en lezen ...met de ssd in de Acer en dezelfde ssd via een usb adaptor kabel naar de usb3 van de HP ....daar doet de HP het ook veel beter met de gekoppelde ssd via de usb 3!!
 
Met de CPU of geheugen heeft dit niets te makken. Zoals zelf al vermeld heeft dit alles te maken met het type USB poorten.
tussen de 3 type usb 1,2 en 3 is enorm veel verschil in snelheid.
 
hoi DDragon80,

had geen idee dat het soort USB poort zoveel verschil maakt .....maar hoe komt het dan ...dat de ssd die los op tafel ligt en met een kabel adapter op de USB3 poort ( wat dus toch een uitwendige koppeling is ) toch nog veel betere waardes geeft ...dan dezelfde ssd in de Acer geplaatst . m.a.w. >>>read 235 en write 236 in de Acer terwijl deze zelfde ssd via de usb op de hp read 419 en write 360 haalt .
 
Hieronder enkele theoretische specs betreffende de snelheden. De interne SATA verbinding heeft uiteraard ook verschillende versies, met verschillende performantie.
Het is dus best mogelijk dat een externe USB 3 verbinding met deftige SSD betere snelheden haalt dan intern gekoppeld op een tragere SATA bus.

USB 2: 480Mbps (58 MB/s)
USB 3.0: 4800Mbps (580 MB/s)

SATA I rev. 1.x: 150 MB/s
SATA II rev. 2.x: 300 MB/s
SATA III rev. 3.x: 600 MB/s
 
Dank voor de reacties

graag wil ik het volgende nog meegeven aangaande de 3 SSD's die ik vorig jaar kocht op Amazon.nl en die het voor de prijs goed doen ( vergeleken dan met de ssd die een lid kocht in jan 2023 ..en vragen stelde op dit forum over de problemen van deze ssd dacht 4TB voor een 50 euro ))....en rommel bleek te zijn

ik betaalde voor de
SP (silicon power) 520 gb 29 euro ...read 419 write 357
PNY 480gb 35 euro ..............................read 419 write 363
Crucial 480gb 34 euro ............................read 418 write 362.
gemeten met cristaldisk 8 mark en op de HP laptop via de USB poort
heb er nu foto's opstaan en ook op de ene een systeem copy ze doen het goed ,ben er tevreden over

grt,

françois
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan