Netwerk Share op NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.
hoe kan een schare zichtbaar maken op mijn pc de HD bevindt zich op mijn nas.
op deze schijf heb ik een map aangemaakt die ik media heb genoemd.
bestaat er hier een handleiding van?
 
dit probeer ik \\ip adress\media of mij toestel heb ik benas genoemd \\benas\media.
de pc vind het pad niet; misschien instelling in windows (netwerkverbinding) dat niet correct ingesteld staat?
 
Ben je aangelogd met een gebruiker en paswoord op je NAS ?
Dan moet dat gelijk zijn aan gebruiker en paswoord van je PC
OF
je moet kiezen voor de optie 'aanloggen met andere gebruiker' bij het verbinden met de share.
Je kan ook eens nakijken in je gewone File Explorer of je iets ziet, zoals hier bij mij :

1676719568781.png


Dat zou dan bij jou 'benas' moeten zijn ... als je die ziet staat hij alvast online.
 
Staan de netwerkinstellingen in Windows niet te strikt?
Wanneer je het netwerkprofiel bijv. op Openbaar instelt staat netwerkdetectie ook uit.
Zorg een dat je profiel op Privé staat of schakel netwerkdetectie in.
 
En uiteraard - ik vergat het bijna - moet je rechten op de map media op je NAS juist gezet hebben voor toegang.
Hoe je dat doet hangt af van het merk van je NAS ...

Je vindt alle handleidingen van alle gangbare merken van NAS makkelijk door te googlen of via de pagina van de fabrikant/merk...
Zijn wel meestal pittig - verwacht je aan een heel boekwerk.
 
DLNA is voor connectie tussen een Media Server (dat kan je NAS zijn) en een Media Player ... dat kan op PC maar ook ander toestel zijn.
Als je de inhoud wil benaderen met een Media Player moet je op je NAS ook de Media Server funktie installeren en activeren.

Als je de inhoud enkel via de File Explorer van Windows, dus als bestanden, wil benaderen volstaat wat in de vorige posts werd uitgelegd.
 
Beetje weinig info om mee verder te komen. Het belangrijkste heb ik hier nog niet gelezen...
Op een NAS moet je normaliter vanalles configureren. disk, share, protocol, rechten,..
over welke nas gaat het hier? Heb je op de NAS een SMB share gemaakt? Gebruiker aangemaakt en de juiste rechten toegekend?

Welk IP adres?
Powershell: Test-NetConnection -Computer <ipadres> -Port 445

Als die connectie test werkt, moet je zien dat de rechten goed staan...
Werk niet met de NAS naam, tenzij je die naam/ip in je hosts file zet ofzo. Anders gaat je PC dat toestel niet kennen.
 
Om te beginnen, kijk na of op die share volgende "service" geconfigureerd staat op je NAS:
CIFS (Common Internet File System)

Ik kan niet veel technische info over deze NAS vinden. Ik vermoed dat dit een ouder type is? Ook omdat ze nog over CIFS praten ipv SMB.
In Windows 10 moet je de SMB 1.1 features installeren om dit werkende te krijgen. Windows 11 weet ik niet of dit nog mogelijk is...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan