Varia Spiegelen nas

Hey

Ik heb een Nas gekocht van het merk synologie.
Ik ken er niets van maar ik heb onze vakantiefoto’s enz erop gezet maar wat zie ik,dat alles op 1 schijf staat en op de andere niets.
Blijkbaar moet ik deze spiegelen,kan iemand een knoeier helpen hoedat ik dit moet doen.
Groetjes
Goodpitcher

Synology NAS-apparaten die draaien op DiskStation Manager (DSM) 7.0 bieden een breed scala aan applicaties, zowel van Synology zelf als van derden. Hieronder volgt een overzicht van enkele belangrijke applicaties en hun functies:

Officiële Synology-pakketten:
  • Hyper Backup: Maakt uitgebreide back-ups van gedeelde mappen, applicaties en LUN's, met diverse bestemmingsopties en versiebeheer.
  • Snapshot Replication: Biedt point-in-time kopieën van gegevens om bescherming te bieden tegen onbedoelde verwijdering en ransomware.
  • Active Backup for Business: Centraliseert back-up taken voor fysieke en virtuele omgevingen, waardoor gegevens en services altijd beschikbaar blijven.
  • Synology Drive: Een alles-in-één oplossing voor bestandsopslag, beheer, delen en synchronisatie, inclusief een webportaal en mobiele toegang.
  • Synology Office: Maakt het mogelijk om samen te werken aan documenten, spreadsheets en presentaties binnen Synology Drive.
  • Synology Photos: Combineert functies van Photo Station en Moments voor efficiënt beheer, delen en back-up van foto's.
  • Synology Calendar: Een webgebaseerde applicatie voor het organiseren en plannen van dagelijkse evenementen, met ondersteuning voor CalDAV.
  • Synology Contacts: Beheert centraal contactinformatie en synchroniseert deze over apparaten heen.
  • Surveillance Station: Beheert IP-camera's voor bewaking van thuis- of kantooromgevingen.
  • VPN Server: Zet uw Synology NAS in als een VPN-server voor veilige toegang tot uw netwerk op afstand.
  • Virtual Machine Manager: Maakt het mogelijk om meerdere virtuele machines te creëren en beheren op uw NAS.
Houd er rekening mee dat de beschikbaarheid van bepaalde pakketten kan variëren op basis van uw NAS-model en regio. Voor een volledig overzicht en de meest actuele informatie kunt u terecht in het Package Center van uw DSM-interface.

Om een NAS extern benaderbaar te maken vanaf het internet, zijn er verschillende mogelijkheden. Elke methode heeft zijn eigen voor- en nadelen op het gebied van veiligheid, prestaties en configuratiegemak. Hier zijn de meest gebruikte opties:

1. Synology QuickConnect (eenvoudig, veilig, maar beperkt)

🔹 Hoe werkt het?
  • QuickConnect is een cloudservice van Synology waarmee je toegang krijgt tot je NAS zonder port forwarding of een vast IP-adres.
  • Het gebruikt een Synology-server als tussenstation om verkeer naar je NAS te leiden.
🔹 Voordelen:
✔ Geen configuratie nodig in de router.
✔ Werkt achter NAT en dynamische IP-adressen.
✔ Beveiligde verbinding via HTTPS.

🔹 Nadelen:
❌ Iets tragere verbinding (omdat verkeer via Synology-servers kan gaan).
❌ Niet geschikt voor alle toepassingen (zoals directe SMB-toegang).

🔹 Geschikt voor:
✅ Toegang tot DSM-webinterface, Synology Drive, Synology Photos, etc.

2. Port Forwarding via de Router (meer controle, maar veiligheidsrisico’s)

🔹 Hoe werkt het?
  • Je configureert je router om verkeer van het internet door te sturen naar de NAS.
  • Dit gebeurt door specifieke poorten te openen en door te sturen naar het interne IP-adres van de NAS.
🔹 Voordelen:
✔ Snellere en directe toegang.
✔ Geschikt voor alle protocollen (SMB, FTP, WebDAV, Plex, enz.).
✔ Volledige controle over de verbinding.

🔹 Nadelen:
❌ Beveiligingsrisico als poorten openstaan zonder extra bescherming.
❌ Je hebt mogelijk een dynamisch IP-adres, waardoor je een DDNS (Dynamic DNS) dienst nodig hebt.

🔹 Geschikt voor:
✅ Externe toegang tot specifieke NAS-diensten zoals Plex, FTP, WebDAV.
✅ Vereist extra beveiliging, zoals een firewall en/of VPN.

en er zijn er nog enkele, maar meer voor gevorderden in NAS beheer en netwerking.

Welke methode moet je kiezen?

🔹 Voor beginners: Gebruik QuickConnect als je alleen DSM en Synology-apps wilt benaderen.
🔹 Voor geavanceerde gebruikers: Gebruik VPN of Reverse Proxy voor meer veiligheid.
🔹 Voor directe toegang zonder extra beveiliging: Gebruik Port Forwarding, maar beperk de open poorten en gebruik een firewall.
🔹 Voor bestandsdeling zonder internetverbinding: Gebruik Cloud Services zoals Synology C2 of Dropbox.

Terug
Bovenaan