Windows 11 Synology NAS DM224+ aanmelden

Gerrit

Steunend lid
Vip Lid
Hallo

Ik kan niet in mijn nas komen heb al 2 x nieuw paswoord aangemaakt op mijn synology account account inloggen zonder probleem maar niet op mijn nas zelf indien hier iemand een oplossing heeft graag aangenomen

Vriendelijke groeten

[Moderatie : afbeelding met leesbaar mailadres verwijderd ! TS wordt anders bedolven onder de spam mails !]

Als de eigenaar van een Synology NAS het wachtwoord van de DSM (DiskStation Manager) is vergeten, zijn er verschillende manieren om weer toegang te krijgen:

Optie 1: Wachtwoord resetten via de Synology Assistant (als QuickConnect is ingeschakeld)

1. Open een webbrowser en ga naar Synology QuickConnect.
  2. Klik op "Wachtwoord vergeten?"
  3. Volg de instructies om je wachtwoord opnieuw in te stellen.

Optie 2: Wachtwoord resetten via een soft reset (zonder data te verliezen)

Dit reset alleen het admin-wachtwoord en netwerkinstellingen zonder gegevens te wissen.
  1. Druk de resetknop in
    • Zoek de kleine resetknop op de achterkant van de NAS (meestal een klein gaatje).
    • Gebruik een paperclip of iets vergelijkbaars om de knop 4 seconden ingedrukt te houden totdat je een pieptoon hoort.
  2. Wachtwoord opnieuw instellen
    • Wacht een paar minuten en open dan Synology Assistant of ga naar http://find.synology.com/ in je browser.
    • Selecteer je NAS en klik op Aanmelden.
    • Log in met de standaard gebruikersnaam admin (laat het wachtwoordveld leeg).
    • Stel een nieuw wachtwoord in.

Optie 3: Wachtwoord resetten via SSH (als toegang nog mogelijk is)

Als je nog toegang hebt via SSH (bijvoorbeeld met een ander account):
  1. Maak verbinding met de NAS via SSH:

ssh gebruikersnaam@ip_van_nas<br>

2. Reset het wachtwoord van de admin:

sudo synouser --setpw admin nieuw_wachtwoord<br>

Optie 4: Fabrieksreset (laatste redmiddel, gegevens blijven behouden)

Als bovenstaande methoden niet werken, kun je de NAS resetten naar de fabrieksinstellingen zonder gegevens te verliezen:
  1. Druk de resetknop in en houd deze ingedrukt totdat je een pieptoon hoort (4 sec).
  2. Laat los en druk opnieuw in gedurende 4 seconden totdat een tweede pieptoon klinkt.
  3. Volg de installatieprocedure in DSM. De data op de schijven blijft behouden, maar alle instellingen worden gewist.

Hallo Philip ik kan perfect inloggen online maar niet op mijn netwerk

[Moderatie : nog maar eens de screenshots met het mailadres leesbaar weergegeven moeten verwijderen !]

Laatst bewerkt door een moderator:
wat is in jouw woorden het verschil tussen "online" en "op mijn netwerk" ?
Dat is toch 2x krek hetzelfde ...

Kan je proberen eens beter de woorden te kiezen om te beschrijven wat het probleem is ...
  • ofwel log je in op de desktop van de NAS, in je browser
  • ofwel log je in op een share op je NAS en dat is dan meestal met een "mapped" drive in je Explorer.
Welke van de beide methodes geeft je problemen ?

Bekijk ook deze beide oudere topics op het forum daarover misschien eens :

ik heb die nas een paar maanden geleden nieuw gekocht maar is om dringende andere reden blijven staan ,Ik heb gisteren dan geprobeerd om die in gebruik te nemen en heb de wizard van synology gevolgd 1/apparaat een naam gegeven2/beheerder account naam gegeven3/ww ingevuld.Verder in de wizard heb ik dan een synology account aangemaakt als ik daar op inlog werkt het maar op de drive client niet kan dus ook niet inloggen op de netwerknaam in de verkenner Ik moet erkennen dat mijn kennis van netwerken zeer zwak is.Ik heb nu een reset met paperklip gedaan en zal eens op zoek gaan naar wa meer info en ergens een gebruikers handleiding zoeken op het net of youtube want die zat ook niet in de doos alleen een snel gids voor de schijven te monteren maar da is zowiezo geen probleem bedankt voor de info ik zal me later wel opnieuw moeten melden denk ik

Ik kan je kennis/kunde uiteraard niet inschatten, maar een NAS configureren en beheren vergt toch wel wat inzichten.
Kennis van netwerken is niet primordiaal maar wel een bepaald beeld van de diverse aspecten van een NAS...
Ik ben wel vertrouwd met NAS en meer bepaald Synology : er staan er hier 3 bij mij en wil wel helpen. Maar dat zal enkel kunnen bij heel gerichte vragen en funktionaliteiten waar je met vragen zit...

Een volledige cursus zou uiteraard best zijn, maar ja ...
Hierbij alvast de handleiding van het OS van zo'n Syno NAS.

Bijlagen

1/apparaat een naam gegeven2/beheerder account naam gegeven3/ww ingevuld.

Inloggen op de NAS desktop (van waaruit je alles beheerd) doe je dan in je browser.
Het adres zal iets zijn in de aard van : http://192.168.1.80:5000/ : IP - adres uiteraard wat je in je router aan de NAS hebt toegewezen en die 5000 is de poort waarop je NAS luistert op het netwerk. Die poort is de standaard en ik denk niet dat je die zal gewijzigd hebben.

De gebruiker op de pagina die dan opent is de beheerder account (die je als 2 aangeeft) en het paswoord is dan het bijhorende paswoord, dat je als 3 aangeeft. De verderop gemaakte Synology account is je klantenaccount voor op de website van Synology maar heeft niets te maken met je eigen NAS.

Na inloggen krijg je een desktop/bureaublad te zien, dat veel gelijkenissen vertoond met wat je op een PC of server zou verwachten. Van daar af zul je best de handleiding volgen die ik aan de vorige post heb toegevoegd.

Terug
Bovenaan