Windows 11 Synology NAS DM224+ aanmelden

Gerrit

Steunend lid
Vip Lid
Hallo

Ik kan niet in mijn nas komen heb al 2 x nieuw paswoord aangemaakt op mijn synology account account inloggen zonder probleem maar niet op mijn nas zelf indien hier iemand een oplossing heeft graag aangenomen

Vriendelijke groeten

[Moderatie : afbeelding met leesbaar mailadres verwijderd ! TS wordt anders bedolven onder de spam mails !]

bedankt voor alle info ga eens terug van 0 starten maar de bedoeling van die nas hier kunnen bereiken op alle toestellen zowel thuis of op locatie van mijn data ter vervanging van mijn dropbox 4 tb, backups doe ik al jaren met sync free wekelijks naar externe 2x2tb dus gegevens zal ik weinig of niet verliezen maar goed ik zal jullie raad opvolgen en eens starten met raid 1 tot later

De nas staat terug op 0 mijn huidige configuratie op mijn pc 500 gb m2 ssd besturing en 2 x m2 ssd data. De bedoeling is om de 500gb te laten voor wat het is maar de 2 data ssd’s spiegelen met de 2 ssd’s op de nas om er overal bij te kunnen daarom had ik voor raid 0 gekozen.Als ik nu raid 1 neem en de eerste data schijf van mijn pc neem dan schrijft hij toch op beide ssd’s van mijn nas en kan ik de 2de ssd niet meer spiegelen naar die nas ofwel begrijp ik het totaal verkeerd.Zoals ik voorheen ook aangaf data verlies kan hier alleen zeer beperkt zijn door wekelijkse backups naar externe dragers.

Man, man ... hier wordt van alles door elkaar gehaald en een kluts van gemaakt.

Je bent in de war door verkeerd interpreteren van spiegelen : je moet niet PC met NAS spiegelen, zoals je blijkbaar verondersteld, maar wél de beide schijven van je NAS intern in dat apparaat.

Vraag je eerst eens af waar een NAS voor dient : NETWORK ATTACHED STORAGE.
Dus kan je die gebruiken voor een backup van PC-schijven zoals je wil. Maar dat is maar één van de vele toepassingen. Die backup kan je regelen met vb. de HyperBackup funktie van Synology, voorgeinstalleerd of bij te installeren op de NAS (serverfunktie) en op de PC of PC's (agentfunktie). Die praten dan volgens je eigen instellingen met elkaar.

Je kan backuppen zoveel als je maar wil en zelfs van diverse PC's, op voorwaarde dat je ruimte genoeg hebt op je NAS na omzetting naar RAID1. Typisch zal dat net zoveel zijn als de capaciteit van één van de beide schijven van je NAS.

Vb. Je SSD Data op je PC = 500GB elk (je zegt eigenlijk niet hoe groot ze zijn, dus enkel een voorbeeld.)
Als je die wil spiegelen en je hebt een NAS met 2x schijven/SSD van 2 TB elk in RAID 1 (beschikbaar is dan 2 TB), dan zet je de backup van elke SSD uit je PC naar die NAS en die heeft dan ruimte zat nl. nodig 2x500, beschikbaar 2TB ... netjes.

Maar ... logisch is dat niet : als je een NAS gebruikt is er geen behoefte om die data nog langer op die 2 SSD in je PC te stockeren aangezien die bestanden ten allen tijde beschikbaar zijn én er intern door de RAID1 voor gezorgd is dat de bestanden beveiligd zijn. Om ze te verliezen zouden de beide SSD's in je NAS al gelijktijdig stuk moeten gaan en die kans is wél heel klein.

Conclusie : zet alles op je NAS, in RAID 1, en gebruik de SSD's in je PC voor wat je verder nog kan willen... dan heb je zelfs geen backup tussen PC en NAS nodig.

Philip ik heb die nas gekocht om van mijn duur Dropbox 2 x 2 TB abonnement af te komen ca 250€ weet het niet exact per jaar,de bedoeling was dus niet om een raid1 op te zetten en dan die 2 x 2TB in de pc ongemoeid te laten maar eerder een spiegel te krijgen van de bestaande 2 ssd’s 2x2 Tb op mij pc en de 2 ingebouwde 2x2TB in de Nas m.a.w. de vervangers van Dropbox, Als ik alles in raid 1 zou willen dan heb ik een verkeerde nas gekocht en moest het een 4 bay zijn i.p.v. een 2 bay.Daarom had ik ook raid0 gekozen dan werden de 2x 2TB op die nas een geheel daarna 2 mappen gemaakt data 1 en data 2 en vandaar uit dan gesynchroniseerd met een tool van synology de naam ontglipt me even dat werkte perfect alleen niet op mijn tv en dat is voor mij van zeer groot belang vooral voor mijn zelf gemaakte filmpjes e foto’s

Ik zal het allemaal een beetje verkeerd voor gehad hebben terug bezorgen in de winkel zal te laat zijn is in februari gekocht en blijven staan tot nu, kan er eventueel een tweede bij kopen en die 2 x2 TB m2 ssd's van mijn pc daar dan in gebruiken maar zo een nas die m2 ssd's ondersteund zijn vrij duur denk dan maar verder te werken met mijn Dropbox abonnementen ik laat nog wel iets weten hartelijk bedankt voor de moeite en prettig w.e .

Laatst bewerkt:
Het is wat moeilijk om je in een forum volledig uit te leggen hoe de filosofie van een NAS in mekaar zit ... in levende lijve zou dat zeker lukken. Een 2-bay NAS kan perfect een RAID1 draaien ... ik kan het weten want ik heb hier 3 stuks daarvan draaien (-;

Zoals het nu is - en ik volg je redenering én je berekening van volume dan - heb je een NAS gekocht om iets te doen dat je ook perfect met een externe unit (SSD of HDD) van 4 Tb of meer kon oplossen en die zijn stukken goedkoper.
Maar dan gebruik je NIETS van de "server"-capaciteiten van een NAS met een desktop, apps, shares, netwerk toegang via internet etc...

Om die op je TV te gebruiken zou het dan voldoende zijn die uit te trekken uit de PC en in te pluggen in de TV.
Als je toch een NAS wil gebruiken voor wat hij gemaakt is nl. een online server van storage en als je die bereikbaar wil maken voor mobiele toegang, wat toch je bedoeling was vermoed ik, zal je in de NAS die je nu hebt gewoon meer opslag moeten voorzien, vb. 2 SSD/HDD van elk 4 Tb of méér !

bedankt Philip voor je tijd en moeite kijk ik ben mijn Nas al kwijt heb hem verkocht aan een kennis voor de zelfde prijs alleen dat extra ram 4 gb kaartje die moest ik laten zitten op zijn vraag
de 2 ssd's heb ik er terug uitgehaald zal ze wel ergens gebruiken of in een leeg doosje steken en gebruiken als extern

misschien is dit iets voor jou:

een paar jaar geleden heb ik mijn versleten Synology DS213air, wegens slijtage en DSM (besturing systeem) niet meer up te graden, vervangen door een ICY Box: IB-RD3640SU3.
geen config- en inlog problemen want het ding gaat via USB3 en toch kan alles zoals een Nas.
je kan je HDD/SSD ook in een bepaalde Raid zetten ... . ik heb een mix van 3 HDD's 4TB (backups en data, foto's, films .... ) en 1 SSD 4TB (virtuele machines).
en eerlijk gezegd een NAS zou ik niet meer willen die ICY Box is een volwaardige vervanger. om mijn ICY box op afstand te bereiken heb ik wel een trucje nodig, maar het is mogelijk!
dit ding is veel simpelder dan een Synology Nas ....

waarom het moeilijk maken als het éénvoudig kan ...

https://icybox.de/product/externe_speicherloesungen/IB-RD3640SU3

Bijlagen

ziet er oke uit zal alles eens doorlezen misschien kan dat wel mijn probleem oplossen moet wel 100% op locatie of thuis online kunnen als die schijven dan met een hot swape kunnen werken zou dat wel eens de oplossing zijn voor mij ,je ziet mij nog wel eens verschijnen hier

thuis online is OK voor Icybox voor de PC waarop de box aangesloten is... alle netwerkwerking, ook dus en zeker de mobiele op verplaatsing is standaard NIET voorzien. Dat is nu eenmaal het verschil met een full NAS.
Maar blijkbaar heeft @The End daar een oplossing voor - dat zal hij dan best in detail moeten uitleggen, voor je overgaat tot aankoop.

1743935057018.png

2,5" naar 3,5" inbouwframe interne harde schijf adapter converter inbouwframe

weet ik, je geeft zelf het antwoord: "bereikbaarheid op afstand".
hoe doe jij dat ts 2 pc's (één bemand,één onbemand).
uiteraard moet de ICYBox aanstaan en verbonden zijn met de pc (pc moet uiteraard ook op staan, met zijn communicatie app in wacht!).
een goed communicatie app is uiteraard nodig en moet ook nog ge-installeerd worden op een smartphone of ... uiteraard.
uiteraard gebruik ik geen 'Teamviewer' ...

Ik moet toegeven dat ik je niet helemaal volg : dan moet de PC (eigenlijk je router) toch een vast extern IP-adres hebben ? of moet je een domeinnaam hebben, geregistreerd in DNS of met DDNS ?

Stel ik ben op een vergadering in Amsterdam en ik wil bestanden van die ICY-box bereiken, ophalen ? Hoe gaat dat dan ?

Terug
Bovenaan