Internet Algemeen ===> Onbetrouwbaar VPN !

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Naar aanleiding van een vloed van spam gisteravond en deze morgen zijn wij op zoek gegaan naar de schuldigen.
Daarbij stoten we op een IP adres dat door velen werd gebruikt van onze bezoekers :

1673511032669.png


Dit is dus een VPN en waarschijnlijk een gratis !
Maar (zoals al meerdere malen gesteld) : gratis VPN's zijn te mijden als de pest ... vaak doen ze niet wat ze beloven of erger.
Uitbaters moeten hun inkomsten ergens vandaan halen en meestal doen ze dat door het verspreiden van spam die op zijn beurt naar phishing constructies leidt.

Zo ook hier ... MIJD DUS DEZE VPN provider.
Bij PCTuts zal je er vanaf nu alleszins niet meer kunnen mee aanloggen.
 
@DDragon80,
Bij je degelijke uitleg heb ik de indruk dat NordVPN bekeken wordt als een gratis VPN,
doch dat is allerminst het geval !!! Ik betaal deze reeds van in het begen dat ik die gebruik !
Omdat ik zeer regelmatig met veilige connecties moet werken, wordt die opgestart bij het booten.
 
@DDragon80,
Bij je degelijke uitleg heb ik de indruk dat NordVPN bekeken wordt als een gratis VPN,
doch dat is allerminst het geval !!! Ik betaal deze reeds van in het begen dat ik die gebruik !
Omdat ik zeer regelmatig met veilige connecties moet werken, wordt die opgestart bij het booten.

Ik viseer geen bepaalde VPN diensten in men uitleg. Over welke betrouwbaar is of niet, laat ik me even niet uit. Ik verklaar alleen waarom er zulke gratis VPN services bestaan, en waar die hun bestaansreden/inkomsten van hebben. Ik bemerk ook een defensief/offensief betoog bij zulke verklaring. Het is altijd moeillijk om iets los te laten waar je lang een andere overtuiging van gehad hebt, en nog steeds hebt.

Een VPN opstarten tijdens het "booten" is vrij ruim genomen. Een service die afhankelijk is van je netwerk, kan ook pas opstarten wanneer je netwerk stack actief wordt. Dit gebeurd uiteraard wel in een later stadium tijdens het booten van Windows.

Naar welke veilige connecties refereert u als ik vragen mag? Als u een VPN service nodig heeft, is een reden dat de gemaakte nodige connecties niet standaard zijn voorzien van encryptie? (zoals FTP, HTTP, custom....)
Wanneer u bijvoorbeeld connecties legt naar een HTTPS website, is die standaard al beveiligd mbv SSL. Dat is op zich geen reden om een VPN te gebruiken.
 
Aangezien ik een hoop dingen doe (op het internet) die "niet mogen" zit ik al meer dan 10 jaar altijd achter een VPN.
Wel de laatste jaren een van de beste die ik heb kunnen vinden, inclusief email en niet te duur.
Ik doe niemand kwaad en daarom heeft er niemand iets mee te maken wat ik achter mijn computer doe.
Paranoïde? Ja, ik heb of wil niet eens een smartphone.
 
Eén nadeeltje is alvast duidelijk van bij de aanvang.
Het deze keer door ProtonVPN aan mij toebedeelde IP verwijst naar een server die (zij het beperkt) gesignaleerd staat als spam source !

1674160396278.png


Dit kan onverwachte gevolgen hebben voor de zaken die ik op het net stuur ...
 

Bijlagen

  • 1674160187816.png
    1674160187816.png
    207.8 KB · Weergaven: 74
Het is altijd mogelijk dit te rapporteren aan de VPN dienst, al zal het met een gratis VPN dienst wel vaker het geval zijn dat mensen die proberen te misbruiken.
Ik heb zelf een betaald abonnement waaruit ik uit vele servers in vele landen kan kiezen, ook met een "secure core" via een extra server in een neutraal land.
Mijn reden voor deze VPN dienst is vooral dat het land Zwitserland niet in de groep "5-eyes-9-eyes-14-eyes" zit.
Meer info: https://www.vpngids.nl/privacy/anoniem-browsen/5-eyes-9-eyes-14-eyes/
In het verleden heb ik verschillende diensten uitgeprobeerd waaronder Amerikaanse. Ik hoef niet te vertellen dat je dat met de kennis van nu nooit meer zal doen.
Amerikaanse bedrijven (inclusief ISP's) kunnen gedwongen worden alle data te overhandigen zonder dat ze ook maar iets aan de klant mogen vertellen. ("Gag order")
Ben je in privacy geïnteresseerd, kijk dan op de site van Bits of freedom. https://www.bitsoffreedom.nl/
 
wat leesvoer:


Ja... dat gaat dus over het probleem van die gecompromiteerde accounts. Voor zover ik kan zien heeft het niet rechtstreeks met een VPN te maken. Waarschijnlijk wordt er dus wel een VPN gebrbruikt op die spam accounts. Maar het gaat hier dus hoogst waarschijnlijk over gecompromiteerde accounts die nu misbruikt worden. De account informatie werd ook waarschijnlijk niet verkregen via Xenoforum, welk dit forum ook gebruikt, maar een andere onbekende gecompromiteerde bron. Maar omwille van het hergebruik van account informatie, en in het bijzondere het hergebruik van het wachtwoord, zijn de accounts op dit fora beschikbaar geworden voor de spammers.

Dit is nogmaals een bewijs dat het verstandig is om voor elke account die je aanmaakt op een website (of andere), een verschillend wachtwoord kiest. In een ander topic kort geleden heb ik dit kort besproken; https://pctuts.be/threads/kan-niet-meer-inloggen-google-account.245206/page-2#post-281590
 
Als ik de reviews lees (Engelse en NL) dan is die zozo: https://www.vpngids.nl/reviews/f-secure-freedome-vpn/ en zeker niet privacy vriendelijk.

Mijn reactie op DDragon80 in zijn post over wachtwoordmanagers is:

Wachtwoorden regelmatig vervangen en nooit dezelfde gebruiken.
Of je een wachtwoordmanager wil gebruiken moet je zelf weten, maar LastPass is door de mand gevallen.

 
Ik heb nu gewoon een vraagje, ik heb IpVanish (betalend) van vpn en nu komt het moment dat ik mijn abonnement zou moeten vernieuwen, ben ik best dat ik bij deze blijf of kan ik beter veranderen naar een andere vpn maar zou niet weten welke ?
 
Je kan blijven of veranderen dat is een kwestie van ervaringen en smaak. IPVanish lijkt me wel kosher.
Persoonlijk gebruik ik (nu en dan en voor test-doeleinden) Proton VPN. Maar dat is een persoonlijke keuze die niet noodzakelijk beter is dan andere.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan