VPN

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook ik gebruik Nordvpn. Ben daar zeer tevreden over. Nordvpn houd geen records bij en het spoor naar jou loopt vast. Het is niet gratis maar met één account kan/mag je het op al je apparaten installeren. Wij gebruiken het op 5 systemen.
 
Als ik het al eens gebruik, is het de gratis Windscribe, 50 GB per maand gratis. Woon in Belgie en als ik eens een programma van de Nederlandse tv wil zien krijg ik de melding dat ik het niet kan wegens locatie, dan kies ik een server in Nederland en gaat het probleemloos, en als ik eens een Torrent wil downloaden dan gebruik ik het ook.
 
Dit is handig om te weten:

VPN kan voor een trager internet zorgen, omdat je surft via een omweg: via de server van de VPN-aanbieder. Webpagina’s bezoeken zal meestal vlot verlopen, maar grotere bestanden downloaden of video streamen kan merkbaar langzamer gaan of haperen.

Het opzetten van de VPN-verbinding kost ook even tijd. Kies je een willekeurige VPN-aanbieder zonder dat je weet of je die kunt vertrouwen, dan is het maar de vraag of je privacy er op vooruit gaat.

VPN zorgt niet voor 100% anonimiteit​

Anonimiteit wordt niet volledig gewaarborgd , maar je privacy gaat er wel flink op vooruit. Als je een VPN-aanbieder kiest uit de Verenigde Staten of een land dat daar innig mee samenwerkt, is de kans groter dat er een achterdeurtje is voor de overheid(sdiensten). Wil je vooral uit beeld blijven bij advertentiebedrijven, dan hoef je minder op het vestigingsland te letten. Let op: je doorbreekt de onzichtbaarheid voor een dienst of website wanneer je er inlogt.

In plaats van een VPN-aanbieder kun je ook een VPN-router gebruiken, maar slechts een beperkt aantal (dure) routers ondersteunt dat. Als je buitenshuis bent maak je er een beveiligde tunnel mee naar je eigen vaste internetverbinding. Je kunt zo veiliger op een openbaar wifinetwerk internetten en vanuit het buitenland Nederlandse online tv/video kijken. Deze vorm van VPN is niet geschikt om (thuis) anoniemer te internetten.
 
Dit is handig om te weten:

VPN kan voor een trager internet zorgen, omdat je surft via een omweg: via de server van de VPN-aanbieder. Webpagina’s bezoeken zal meestal vlot verlopen, maar grotere bestanden downloaden of video streamen kan merkbaar langzamer gaan of haperen.
Voor wat ik het gebruik (bv een serie bekijken van vtm) heb ik daar geen problemen mee , en ik zit steeds op wifi , wij hebben geen kabel dat naar ons huis loopt , enkel een antenne die op het dak staat en gericht is naar de antenne , dus geen satelliet wat je mss zou denken want dit werkt totaal niet
 
Best altijd rekening houden met de netwerk latency (moet zo laag mogelijk zijn om vertraging te beperken), beschikbare bandbreedte, maximale dataoverdracht, ...
En hoe het met de privacy gesteld is. Hoewel dat koffiedik kijken is, ongeacht commerciele beweringen dat die dingen niet gelogged worden.
 
Heb al een tiental VPN providers uitgeprobeerd totdat ik zo wijs werd om geen providers te accepteren uit "Five Eyes of Fourteen Eyes" landen.
Nord zit in Panama, dus prima wat dat betreft.
Ik ben zeer tevreden met ProtonVPN vanwege snelheid en extra mogelijkheden zoals een email service.
Ook staan zij voor gratis wereldwijde service aan kritische journalisten en activisten uit bijvoorbeeld China, Rusland en Iran.

“Zeggen dat je het recht op privacy niet belangrijk vindt omdat jij niets te verbergen hebt, is niet anders dan zeggen dat je vrije meningsuiting niet belangrijk vindt, omdat je niets te zeggen hebt.”

Edward Snowden
 
VPN kan zen nut hebben. Maar zoals alle commerciele diensten wordt het al snel aangeprezen voor iets wat het niet is. Zoals dat het wordt verkocht als een manier om "veilig" op het net te gaan.
Maar als je weet wat het wel doet en kan, en wat het niet doet en niet is... dan is het voor de gebruiker te bepalen of het nuttig is.
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan