Hardware Mijn Seagate slim 2TB externe harde schijf heeft 2 identieke volumes: hoe samenvouwen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koekoek

Steunend lid
Vip Lid
Ik gebruik deze hd al sinds vorig jaar voor back-ups van harde schijf Pc met Acronis true image 2019. Onlangs probeerde ik de harde schijf te klonen met Acronis, dat lukte, en wou daarna weer back-ups nemen, maar het systeem weigerde, heb dan de externe hd geformatteerd : 2 identieke volumes na aansluiting met Verkenner. Als ik een back-up neem met Acronis OK, maar in beide volumes het zelfde aantal GB,s en ook dezelfde resterende vrije GB's.
Heb via schijfbeheer de 2 samengevoegd, dat lukte, maar toen ik de externe hd terug aansloot via Verkenner had ik dezelfde 2 volumes zoals voorheen. Ik vraag me af: zijn dit partities of schijfstations, die moeten samengevoegd worden? Back-ups kan ik verder nemen, maar steeds tegelijk op de 2 volumes. Zou dat een probleem geven, bij het terugzetten van de back-up , in geval van een crash van hd van PC?
Weet iemand een oplossing?
Vriendelijke groeten,
Koekoek




K
 
Wat je waarschijnlijk gewoon moet doen (of wilt doen) is je Disk 1 opnieuw opdelen (bestaande partities gewoon verwijderen in schijfbeheer. En één nieuwe partitie maken daarop.
Het enige wat je gedaan hebt is één van de bestaande partities geherformateerd.
Was ook mijn voorstel al in bericht #11
 
Qtex, Waarom ik schijf 0 gekloond heb: was gewoon iets nieuw dat ik wou toepassen , zonder eerst te verifiëren welke gevolgen( wat nochtans niet in mijn aard ligt), maar soit, ik heb het gedaan, en moet nu jullie "ambeteren".
Ik heb zeker snel formatteren en niet kopiëren aan geklikt.
Qtex en DDragon80,
Ik ga even logisch nadenken: ik heb dus win C: gekloond naar een ext.hd met Acronis, daarna snel geformatteerd (omdat ik geen back-ups meer kon opzetten) : gevolg dubbele identieke volumes. Maar dit zelfde verschijnsel heb ik ook als ik back-upt met een ander back-up programma en op een andere ext. hd!! Zou het soms kunnen dat Win C: schijf ( en register )ontregeld is, en met een cleaning programma moet opgeschoond worden? met welke veilige freeware bij voorkeur??
 
je spreekt telkens over de 2 indentieke volumes ... op de afbeeldingen die je heb aangeleverd staan géén indentieke volumes !
wens je schijf 0 te behouden ...verwijder je al de partities vermeld op schijf 1 zodat schijf 1 een niet toegewezen ruimte word ...eenmaal je dit verkregen heb maak je een nieuwe volume aan als zijnde 1 partitie of je deelt de 2TB schijf op in meerderen partities (maximaal 3) bv : 2 van 500gb en 1 van 1000gb
het werd je reeds meerdere keren meegedeeld ..
ik heb nog nooit meegemaakt dat een back-up programma "dubbele indentieke volumes " aanmaakt ..en kan dit gewoon niet geloven ...je heb er ook géén bewijs van aangeleverd !
 
Die "identieke volumes" die je ziet, zorgt bij ons wat voor verwarring. Wat je verteld is niet juist.
In zekere zin zijn dit identieke volumes. Ten gevolge van het clonen van je disk. En nee, je hebt niet enkel de "C" disk gecloned. Je hebt een volledige disk met 3! aanwezige partities gecloned. Een EFI boot partitie, de root disk (C, met windows), en de herstelpartitie.
Je verteld ons dat je 2 identieke volumes ziet. Maar dat is niet juist. Eigenlijk ben je gestart met 2 schijven (disk 0 en disk 1) met elk 3 partities (dus met 3 paar "identieke/geclonede volumes: boot EFI, root C en de herstelpartitie).


Je ziet die enkel in schijfbeheer. En daar moet je ook al die partities (volumes) van disk 1 verwijderen. Zolang je dat op die plaats niet doet, gaat Disk 1 blijven met 3 partities. Formatteren is een handeling die je op een aangemaakte partitie doet. Dit zijn verschillende zaken. Een disk kan je opdelen in partities (Windows doet dit zowiezo op een nieuwe installatie), en die partities worden geformateerd naar een bepaald bestandsysteem (NTFS, FAT32,...)
Je gaat dus niet door te formatteren, een hele schijf leeg maken. Je gaat een partitie leeg maken. Een schijf kan bestaan uit 1 partitie (wat je moet doen met disk 1 trouwens). En als je die formateerd ga je dus eigenlijk je hele schijf leeg maken. Maar in dit geval heb je nog verschillende andere partities op schijf 1.

Concreet; verwijder mbv schijfbeheer alle partities! van schijf 1. Maak dan 1 nieuwe (primaire) partitie aan op schijf 1. En laat die formatteren (NTFS bij voorkeur).
 
Koekoek is even terug, maar wordt di. e;k. naar UZG gevoerd voor bijkomende onderzoeken.....
Dus hoop ik dat het probleem van back-ups vlug opgelost wordt. Ik heb geen enkele waardevolle back-up in geval van HD crash!!
Wat tot hiertoe gedaan: heb jullie raad opgevolgd + wat aanvullende info van internet.
Alle partities op Schijf 1 ... verwijderd in schijfbeheer, een nieuw volume gemaakt (formule grootte laten staan, een stations letter gekozen, en Volgende geklikt, in volgende venster de schijf geformatteerd onder het systeem NTFS, de clustergrootte op Standaard laten staan en een volume naam gekozen, in de checkbox Snelformateren, geklikt op Volgende en Voltooien, en ik had één schijf met een naam en letter, ( zo ook deze weg gevolgd voor de twee andere hd's)
MAAR : de Ext. hd wordt herkend in Verkenner van Win 10 maar niet door de 2 gebruikelijke back-up programma's: Ashampoo en Acronis , en
als ik naar een ander programma ga , bv telenet, en terugkeer naar Verkenner is de toegekende letter weg , en de schijf niet meer herkend in Verkenner. Zelfs met de letter wil Ashampoo back-up 12 Pro de Dynamische C: scijf niet meer back-uppen ,enkel elementaire schijven worden nog ondersteund door Ashampoo.
Ik vroeger nooit gemerkt dat er een verschil was tussen een standaard c:schijf een een Dynamische.( kan deze naar Standaard omgezet worden?)
Ligt het probleem dan toch bij de C: schijf? Vanaf de cloning van de C: schijf door Acronis is toch mijn probleem met de ext. hd's begonnen. !!

Mijn zoon heeft mij vandaag via Bolcom een nieuwe hd 1TB gestuurd, maar ik durf voorlopig niet in de usb poort van mijn PC steken( besmettelijk??)
Kan iemand mij een oplossing bedenken? Met dank.
 
Ik bemerk dat je er altijd in slaagt iets 'ongewenst' en 'onverwacht' ertussen te schuiven waardoor het niet werkt ...
Waar heb je nu de aanzet gekregen om van je C: een dynamische schijf te maken vandaan ???
Wat bedoel je met ander programma vb. Telenet : Telenet is geen programma, bedoel je een browser ?

Doe maar eens wat @DDragon80 zegt en probeer alles, maar dan ALLES zo standaard mogelijk te houden - laat die Ashampoo/Acronis achterwege en kijk of alles werkt.
En begin daarna na te denken over je backup-oplossing, dan pas ...
 
als ik je bericht #52 lees dan versta ik het volgende ..en dat is dat jij dus schijf 1 opnieuw heb aangemaakt en zodoende verkreeg je 1schijf ...(dus ook 1 partitie )
*je levert daar geen bewijsje van ..
dit alles heb jij dan ook voor de 2 externe schijven gedaan .. en tevens telkens ook geformarteerd !

vervolgens wil jij dan een backup maken van schijf 0 met de Ashampoo back-up 12 Pro maar denkelijk vergeet je dat doordat je de schijven opnieuw heb aangemaakt je eerder back-up plan Niet meer van toepassing is ...jij dient eerst een "nieuwe back-up plan aan te maken wil jij kunnen back-uppen met de A B 12p
ook is dit van toepassing op Acronis ook daar dien jij dus een nieuwe opdracht voor aan te maken .

hoe jij het verwezenlijk heb om van de C partitie een Dynamische partitie te maken ontgaat me ...dit kan nooit via schijfbeheer gedaan zijn ..
jij gebruikt waarschijnlijk dan ook een ander tool !
in feite kan het nooit zijn dat je van uit een draaiend systeem je C kunt omzetten naar een Dynamische schijf ..

*betreft het daadwerkelijk je C te zijn die Dynamische is geworden ..kan niet dat je dit systeem nog kunt starten ! *althans nooit geweten dat dit kon !
 
Tijdens mijn afwezigheid heeft er iemand op mijn PC een tussenkomst gedaan : namelijk mijn oudste kleinzoon ( IT-er bachelor en nu eerste van de 3 jaar Media richting) is langsgekomen .Mijn echtgenote zei welke problemen ik had met de externe HD's: ik heb later gemaild: wat heb jij gedaan op mijn Pc? Opa jij werkt met oude programma's en de Win 10 is voor een laptop en niet voor een desktop Pc , dus ik heb dat aangepast . Het is altijd hetzelfde :jonge mensen met een bepaalde kennis , kunnen de behoeften en tragere reactie mogelijkheden van iemand van 75 j. Niet inschatten.
Nu jullie vragen hoe die C: schijf dynamisch werd ,heb ik nu de link gelegd met zijn bezoek .Ik kan hem spijtig genoeg niet bereiken voor dinsdag!! Hij wil geencontact met niemand gedurende veertien dagen!!!! En ik ben beperkt tot communicatie per e-mail.
Ik zal morgen proberen een nieuw back-up plan aan te maken, of dat veel zal helpen met dit dynamische C: ??
Is er een mogelijkheid terug te keren naar Win 10 voor Laptop. Ik heb begin 2018 ,na installatie van deze Lenovo Pc een herstelstation op een USB gezet. Zou ik daar iets mee kunnen aanvangen?
Kan ik riskeren de nieuwe externe hd te initialiseren op deze PC , of misschien op de laptop ( 2j. oud) mijn wederhelft??
Met dank
 
dat de Win10 enkel voor laptop 's zou zijn is niet zo .. er zijn wel bepaalde Exemplaren bv een Windows 10S die enkel voor een laptop zou zijn ..hier kun jezelf ook nooit andere software op instaleren dan de Apps uit de Store ..
denk niet dat deze Win10 van u een S versie is .. ik zelf draai hier enkel Desktop Pc's met Win10
ene dat jij zou werken met oude programma's (zoals je kleinzoon ) beweert klopt ook niet aangezien jij eerder de Acronis true image 2019 en de Ashampoo back up 12 pro vermelde !
*om een of andere reden wimpelt je kleinzoon je af ... met een flauw excuus ! (sorry dat ik het zo zegt maar als ik je bericht lees dan kan ik er niets anders van maken )
ook begrijp ik niet wat er aangepast werd zoals hij aangeeft !
 
Dank voor uw analyse, maar als ik mijn kleinzoon terugzie, zal het geen hartige confrontatie zijn ( mijn zoon (zijn pa) is er ook niet over te spreken ). Ik begin van deze" geschiedenis "wel letterlijk moe te worden . Ik snak naar een oplossing ( en heb nog voorbereidingen te doen voor dinsdag e.k. )
Zou ik het volgende kunnen proberen, zonder neg. verrassingen: mijn nieuwe ext. hd initialiseren op de laptop ( met standaard C: schijf )van mijn echtg. en dan een systeem back-up maken op mijn Pc met Ashampoo of Acronis ( als ik deze nieuwe hd dan niet besmet!!) en een herstel cd. vervolgens mijn Dynamische C: schijf converteren naar een Standaard schijf , volgens de richtlijnen ( juist en betrouwbaar??) van www.remosoftware.com/info/nl/beste-manier-om-dynamische-schijf-converteren-naar-standaard-schijf/ .
Graag jullie deskundig oordeel. Met dank!
Koekoek
 
de werkwijze uitgelegd op de site waarnaar jij verwijst zegt dus om via schijfbeheer de bewuste dynamische schijf te verwijderen en om daarna de niettoegewezenruimte te converteren naar een standaardschijf .. weet dat je hier door "alles " wat op deze schijf aanwezig is kwijt ben ..dus ook de huidige Windows 10 aangezien het om de C gaat .
*je kan volgens mij nooit vanuit een draaiend systeem via schijfbeheer de partitie waarop je besturingssysteem aanwezig is verwijderen !
haal je de Aomei partition assistant pro op vanaf de site Techno360
en gebruik het onderdeel "Dynamic disk converter " om de huidige Dynamische om te zetten naar een standaardschijf met behoud van alles wat aanwezig is ..

ik kan spijtig genoeg geen werkwijze voor je aanmaken omdat ik hier geen dynamische partitie /schijf in gebruik heb .

**het artikel van remosoftware gaat eerder over een 2de partitie of een 2de schijf .. nergens lees ik daar iets over de C schijf !
 
Aomei partition assistant pro geeft aan dat dit programma enkel " Dynamic disk converter gebruikt bij aankoop van het progr. = 54,50 euro voor thuisgebruikers? en dat de Demo dat niet doet. Ik ben niet van plan omdat te doen als er een ander middel zou bestaan? Ik zou een systeem back-up moeten kunnen maken van de C: schijf,+ een herstel cd , en dan een progr. voor converteren toepassen , zelfs met verlies van alle data van de C:. ( en dan terug zetten)
Kan ik het riskeren de nieuwe ext. hd te initialiseren , ofwel op laptop van echtg. ,ofwel direct op De desktop PC , en dan met Acronis , of Easeus todo back-up home 12,0 ( maakt ook apart een e-mail back-up).
Dank voor uw tijd en begrip.
 
Waarom niet gewoon met diskmgmt.msc
Gewoon gratis binnen Windows.
Als er iets niet goed is qua partities op een externe schijf dan verwijder je alles en maak de partitie of partities aan zoals jij dat wil.
Let wel op, als er nog belangrijke data op staat, safe dit dan eerst want na het opnieuw partitioneren is alles weg. Uiteraard in de meeste gevallen met goede recovery software wel weer terug te halen, maar dat is dan weer een andere discussie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan