Hardware Mijn Seagate slim 2TB externe harde schijf heeft 2 identieke volumes: hoe samenvouwen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koekoek

Steunend lid
Vip Lid
Ik gebruik deze hd al sinds vorig jaar voor back-ups van harde schijf Pc met Acronis true image 2019. Onlangs probeerde ik de harde schijf te klonen met Acronis, dat lukte, en wou daarna weer back-ups nemen, maar het systeem weigerde, heb dan de externe hd geformatteerd : 2 identieke volumes na aansluiting met Verkenner. Als ik een back-up neem met Acronis OK, maar in beide volumes het zelfde aantal GB,s en ook dezelfde resterende vrije GB's.
Heb via schijfbeheer de 2 samengevoegd, dat lukte, maar toen ik de externe hd terug aansloot via Verkenner had ik dezelfde 2 volumes zoals voorheen. Ik vraag me af: zijn dit partities of schijfstations, die moeten samengevoegd worden? Back-ups kan ik verder nemen, maar steeds tegelijk op de 2 volumes. Zou dat een probleem geven, bij het terugzetten van de back-up , in geval van een crash van hd van PC?
Weet iemand een oplossing?
Vriendelijke groeten,
Koekoek




K
 
Beste Qtex,
Sorry: natuurlijk schijfbeheer.
Ik slaag er voorlopig niet om de print screen van schijfbeheer bij u te krijgen. Ik zal straks nog eens proberen.
1591999507017.png
 
begrijp er niets meer van ..je plaatst 4 x een in mijn ogen een te onduidelijk afbeelding en steeds dezelfde ..
waar zie jij de 2 identieke volumes vermeld staan !
 
Ik kan er best inkomen dat je het niet meer begrijpt: ik probeerde het schijfbeheer te plaatsen, en ik dacht dat gaat hier weer niet, vandaar 4x .
I heb aan de Seagate slim 2tb weer een letter F toegekend om ze door Win 10 te laten herkennen , en weer een back-up genomen met Acronis : weer twee identieke volumes , ze staan vermeld op afbeelding schijfbeheer : bovenaan Nieuw volume (F:) en 1861,67 GB (rechts) vrije ruimte.
onderaan : Nieuw Volume (F:) en idem NTFS.
Als ik daar op klik (bovenaan en onderaan )met R- muis dan weer kan ik : formatteren, verkleinen, openen enz..
Als ik de USB van de externe hd in de Usb poort steek(3,0) dan zie ik weer 2 identieke volumes F: ( 49,...GB)
Sorry, ik hoop dat je het nu begrijpt , en dank voor je engelen geduld.
 
Beste, er is echt totaal geen probleem hier te bespeuren. Ik snap echt niet waar jij 2X volume "F" ziet trouwens?
Wat ik zie is volgende:
Die backup van acronis is waarschijnlijk een clone van je Schijf 0. En dat is dat. Dus schijf 1 is een clone van schijf 0. Genomen met Acronis. En er is dan ook totaal geen reden om zelf schijfletters toe te kennen enzo. Je hebt een Clone gemaakt.

Clone: identieke copy van schijf A naar schijf B
Image: Copy in een backup bestand van schijf/partitie A naar een ander station.

Dit zijn 2 verschillende zaken. Jij hebt dus een clone gemaakt. Wat geen probleem is. Maar wees dan bewust wat dat inhoud. En blijf daar dan verder ook af als je die clone wilt behouden. Of kies volgende keer voor een Image of een ander type backup.
 
je dient voor alle duidelijkheid een afbeelding te plaatsen van je schijfbeheer met al de schijven aangesloten ook dus de externe...
nu zie ik niets betreffende de 2 identieke volumes vermeld staan ..
voor alle duidelijkheid de F is voor 97% leeg en bevat dus een 49 gb aan data .. je C heeft denkelijk 114gb aan data m.a.w indien deze 49 gb de backup is dan is deze voor 50% gecomprimeerd .. denk niet dat er hier sprake is van een clone

*
 
je dient voor alle duidelijkheid een afbeelding te plaatsen van je schijfbeheer met al de schijven aangesloten ook dus de externe...
nu zie ik niets betreffende de 2 identieke volumes vermeld staan ..
voor alle duidelijkheid de F is voor 97% leeg en bevat dus een 49 gb aan data .. je C heeft denkelijk 114gb aan data m.a.w indien deze 49 gb de backup is dan is deze voor 50% gecomprimeerd .. denk niet dat er hier sprake is van een clone

Ja, inderdaad. Als ik men ogen 100% focus op de mini screenshot zie ik het ook. Capaciteit komt niet overeen. Is dan alleszins geen clone van de Disk 0. Maar wel van een andere systeemdisk; EFI partitie, root(?) en herstelpartitie(?)
 
je vraagt nu "moet ik schijf 0 verwijderen .. je schijf 0 heeft toch de Windows aan boord en als je deze ga verwijderen dan zit je met een niet opstartbaar systeempje .. of heb jij op schijf 1 een besturingssysteem staan ... het is me onduidelijk wat hier gaande is .
Ashampoo_Snap_zaterdag 13 juni 2020_19h23m00s_001_.jpg


*is het je bedoeling om de 1TB schijf te vervangen door de 2TB schijf ?
 
Beste Qtex en DDragon,

Terug een afbeelding geplaatst met de ext. hd aangesloten ziet er weer maar flew uit?
Bij mijn probleemstelling ( zie eerste contact ) heb ik gezegd dat ik de ext. de c: scfijf gekloond had naar de ext. Hd, maar zag te laat mijn foutieve handeling in, heb dan, omdat ik geen back-ups meer hierboven op kon nemen, heb ik de ext.hd snel geformateerd, en dan is het dubbele identiek volume begonnen. Had ik misschien een grondige format. moeten uitvoeren met een progr. freeware?
Tot straks!
 
je heb dus schijf 0 waarop je Windows aanwezig is gekloont naar een externe schijf ..met welke bedoeling ..aangezien je nooit hiervan kan opstarten !
ik zie nog steeds niet hoe hoe "snel formateren " het mogelijk heeft gemaakt om een dubbele identiek volume aan te maken ..tenzij jij inplaats van formateren kopiëren heb aangeklikt door een onoplettendheid van je ..
 
Begint mss iets duidelijker te worden.
Dus is je Disk 0 eerst gecloned naar Disk 1. Daarom komen die partities min of meer overeen.
Daarna heb je de gecloonde disk zen root partitie (C) geformateerd (De nieuwe F). En waarschijnlijk heb je dan die F gebruikt om een andere backup methode te nemen van je Disk 0. Daaorm dat die capaciteit niet overeen komt.

Wat je waarschijnlijk gewoon moet doen (of wilt doen) is je Disk 1 opnieuw opdelen (bestaande partities gewoon verwijderen in schijfbeheer. En één nieuwe partitie maken daarop.
Het enige wat je gedaan hebt is één van de bestaande partities geherformateerd.
En wat je "dubbel" ziet, is de disk layout in schijfbeheer.

Als wij geen duidelijke en correcte info hebben, is het wel moeillijk om er wijs uit te raken. Maar vermoedelijk is het dus zoals net beschreven...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan