Windows 11 back-up maken van mijn telenet adressen

mdc1756

Steunend lid
Vip Lid
Hallo,

Ik heb op zoeken die vraag gesteld en kreeg geen resultaat, ik heb in mijn adressenboek niet zoveel adressen, maar er staan wel veel mails in mijn mappen van mensen die me ooit mailden die belangrijk waren.
Als ik hun naam nog weet, type ik bij nieuwe mail het begin van de naam en de rest wordt aangevuld.

Hoe moet ik van dit alles een backup maken, er zitten hier een paar echte Telenet gebruikers dat weet ik, dus die gaan dit zeker weten
Zelf al geprobeerd als ik op importeren/exporteren klik krijg ik deze mededeling
1727709133611.png


naast adresboek staat er
1727709173814.png

welke moet ik nemen om de adressen die niet in het adresboek staan mee te hebben

alvast bedankt

marcel
 
Laatst bewerkt:
Om een lokale backup van alle e-mails in je Telenet-webmail-inbox te maken, kun je de volgende stappen volgen. Telenet biedt echter geen directe exportoptie vanuit de webmailinterface, dus je zult waarschijnlijk een e-mailprogramma zoals Outlook, Thunderbird, of een andere IMAP-ondersteunende client moeten gebruiken om de e-mails naar je lokale computer te downloaden. Hier is een stapsgewijze handleiding:

### 1. **Kies een e-mailclient**
- Je kunt een programma gebruiken zoals:
- **Mozilla Thunderbird** (gratis)
- **Microsoft Outlook** (betaald)
- **Apple Mail** (voor macOS)

Voor deze uitleg gebruiken we **Mozilla Thunderbird** als voorbeeld, omdat het gratis is en IMAP ondersteunt.

### 2. **Installeer Mozilla Thunderbird**
- Ga naar de officiële Thunderbird-website ([thunderbird.net](https://www.thunderbird.net/)) en download het programma.
- Installeer het op je computer door de instructies op het scherm te volgen.

### 3. **Voeg je Telenet-account toe aan Thunderbird**
- Open Thunderbird na de installatie.
- Bij de eerste opstart wordt je gevraagd om een nieuw e-mailaccount toe te voegen.
- Vul je **Telenet-e-mailadres** en **wachtwoord** in.
- Thunderbird zou automatisch de serverinstellingen moeten herkennen (IMAP). Als dat niet gebeurt, kun je ze handmatig invoeren:

**IMAP-serverinstellingen:**
- **Inkomende server**: `imap.telenet.be`
- **Poort**: 993 (SSL/TLS)
- **Uitgaande server (SMTP)**: `smtp.telenet.be`
- **Poort**: 587 (STARTTLS)
- **Gebruikersnaam**: Je volledige e-mailadres (bijv. `jouwnaam@telenet.be`)

### 4. **Synchroniseer je e-mails**
- Thunderbird zal nu alle e-mails van je Telenet-account downloaden naar je computer.
- Dit proces kan afhankelijk van de hoeveelheid e-mails enige tijd duren.

### 5. **Maak een lokale back-up van je e-mails**
- Zodra de e-mails gesynchroniseerd zijn, kun je ze exporteren naar een lokale map.
- Selecteer de gewenste e-mails of mappen in Thunderbird, klik met de rechtermuisknop en kies de optie om ze op te slaan als **EML-bestanden** (dit is het standaard formaat).
- Je kunt de e-mails opslaan op je computer, in een specifieke map of op een externe schijf voor back-updoeleinden.

### 6. **Optioneel: Gebruik add-ons voor geavanceerde back-up**
- Thunderbird heeft verschillende add-ons die je kunt gebruiken om volledige back-ups te maken, zoals **ImportExportTools NG**. Hiermee kun je eenvoudig al je e-mails exporteren naar een lokaal bestand of map.
- Om een add-on te installeren:
1. Klik op het menu-icoon in Thunderbird.
2. Ga naar **Add-ons en Thema's**.
3. Zoek naar **ImportExportTools NG** en installeer het.
4. Na installatie kun je met deze tool eenvoudig al je e-mails exporteren.

### 7. **Bewaar je back-up op een veilige plek**
- Als je de back-up hebt voltooid, zorg ervoor dat je deze veilig opslaat op een externe harde schijf, USB-stick, of een cloudopslagdienst zoals Google Drive of OneDrive.

Met deze stappen kun je een lokale back-up van je Telenet-webmail maken.
 
omdat ik volgens Deus in de vorige discussie volgens Deus mijn mappen moest exporteren wat ik ook gedaan heb en die moest ik kopieren naar mailstore.
66fda6910f9be-telenet.jpg


daar ik gisteren ook een mooie tip kreeg en het stond ook op de site van Telenet via de weg van Deus, kon ik ook zo de mappen en mappen in ibox ook exporteren naar cvs.
Ik moest het niet met Thunderbird lezen

Philip je kent mijn toestand, ik moet het eerst allemaal goed weten, ik heb het nu opgeschreven.

Een vraag betreffende uw mooie uitleg, kan ik stap ###5 niet overslaan en direct de add on van in stap ###6 gebruiken??

Deze keer ging het mij ook over mijn email contacten begrijp je, zit dat daar dan ook allemaal in, dit is dan eigenlijk het ganse profiel van mijn Telenet webmail die ik heb gemaakt???
 
Heb ik net met vorige berichten proberen te scheiden : je mailcontacten waren afgehandeld...
Nu ging het enkel nog om je mailberichten heb je geantwoord.

Je kan uiteraard géén mappen en al zeker geen mappen met daarin mailberichten naar cvs ... CVS is een tekstbestand formaat ...

Voor die stappen = maak eerst je keuze :
  • wil je Mailstore gebruiken : lees dan de uitleg van augustus opnieuw. Dan hoef je NIETS te exporteren want dat doet Mailstore zelf, dat is de voornaamste funktie van die app...
  • wens je daarentegen een export/import dan moet je de stappen hierboven volgen en kan/moet je kiezen voor stap5 of de add-on van stap6. Probeer dan wel niet verloren te lopen in of na de installatie van die add-on ...
NIET BEIDE OPLOSSINGEN DOOR ELKAAR HASPELEN ...
 
omdat ik volgens Deus in de vorige discussie volgens Deus mijn mappen moest exporteren wat ik ook gedaan heb en die moest ik kopieren naar mailstore.

Dat heb je dan toch niet goed gelezen ... mappen kopiëren naar Mailstore is onzin. Dat werkt zo niet : lees uitleg van augustus opnieuw!
66fda6910f9be-telenet.jpg


daar ik gisteren ook een mooie tip kreeg en het stond ook op de site van Telenet via de weg van Deus, kon ik ook zo de mappen en mappen in ibox ook exporteren naar cvs.
Dat staat er toch niet .... LEES wat er staat ... "Alle accountgegevens kunnen naar de .tgz indeling worden geëxporteerd en kunnen later opnieuw in het systeem worden geimporteerd" ... en dat klopt ! Géén sprake van een cvs-bestand.
 
Hij toont toch duidelijk exporteren van mijn mappen in mijn mailbox en naar mailbox kopiëren, zal 29 augustus eens opnieuw lezen, maar gaat misschien niet gaan omwille van de foutmelding dat ik mijn mails niet in de inbox kan exporteren
Dus mijn contacten heb ik goed gedaan
Moet ik mijn mappen exporteren gebruik ik ofwel mailstore of je manier met Thunderbird?
Thanks
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan