Software installatie-dvd's HP PSC 1417 (deel II)

Goede middag
Ik had gezegd dat er een slotje mocht op de topic van begin januari. Maar nu wil ik vandaag scannen en zie ik dat die optie niet meer beschikbaar is bij mijn printerinstellingen. Kan iemand mij a.u.b. "in computerleektaal" helpen hoe ik die scanoptie terug actief krijg ? Alvast bedankt!

Ber #2

Bedankt voor de tip. Ik heb het geprobeerd, maar het is mij niet gelukt. Het is een opdracht die je ook best niet aan een computerleek kan overlaten. Ik kreeg dan een hoop opties: doe dit en doe dat, waarvan ik dacht dat ik dan nog verder van huis zou geraken omdat je dan vanalles binnenhaalt, waar je later spijt van krijgt...

Ik heb nog steeds de download voor de driver van MerlinTG op mijn laptop staan. Kan ik dan best eerst bij printers HP PSC1417 verwijderen in de hoop dat bij de volgende poging de scanner wel mee gedownload wordt ??? Ik durf die printer niet goed verwijderen omdat ik er niets van ken. Ik kan momenteel printen, maar niet scannen en ben bang dat ik dan ook niet meer ga kunnen printen... Is er iemand die mij daarbij kan helpen? De vorige keer had ik gewoon de driver gedownload en kon ik automatisch printen, maar later bleek dat ik niet kon scannen. Voor diegenen die het niet gevolgd hebben: HP PSC1417 is een oude printer All in One, waarvan de driver niet meer ondersteund wordt door HP... Alvast bedankt...

Aangezien ik hier geen reactie kreeg, ben ik nog eens hier om de hoek geweest, waar de studentjes en jonge mensen worden klaargestoomd voor de arbeidsmarkt. Zij hebben het probleem van het scannen ook niet opgelost gekregen. Misschien moet ik dan toch maar eens proberen om de printer volledig te verwijderen. Wat moet je eigenlijk doen als je een driver download? Voorheen had ik de driver gedownload en kon ik automatisch printen, maar dus niet scannen. Of volstaat het normaal gezien dat je enkel de download doet ?

downloaden zonder installeren zal idd. niet veel veranderen.
Dat automatisch printen zal dus niet met de driver zijn, maar met de generieke Windows print-driver.

Windows heeft immers een 'past-voor-alle-toestellen' printer driver ingebakken. Die zorgt ervoor dat je kan printen, maar met minimale mogelijkheden. Als er dus een printer wordt aangesloten maar er is géén specifieke driver voor geinstalleerd dan kiest Windows zelf daarvoor. Dat is vermoedelijk wat tot nu toe bij jou het geval was.

Scannen vergt uiteraard een apparaat-specifieke setup en is voor elk merk sterk verschillend.
Je zult dus inderdaad best de printer volledig desinstallleren, zodat uit je keuze van beschikbare printers (dialoogscherm in de instellingen) is verdwenen. Dan de specifieke printer-driver die je blijkbaar wel beschikbaar hebt installeren.
Hoe je dat doet is ook afhankelijk van machine tot machine, maar vaak kan het door de driver dubbel te klikken, tenminste als het onder de vorm van een .exe bestand is.

Ik ken die machine niet, dus is het moeilijk volledig en correct te zijn.
Dat is ook de reden waarom je hier weinig reactie krijgt, enkel wie hetzelfde toestel heeft staan kan zover gaan.

Dat kan het niet zijn @Patrick.S want TS zegt duidelijk (!) dat de optie 'scannen' niet aanwezig is in de instelllingen van de printer.
Dat kan dus enkel zijn omdat de driver die niet aangeeft.
Nikske te maken met virus-scanners of zo ...
Ofwel is de driver die nodig is voor dit toestel niet geinstalleerd en gebruikt hij de generieke van Windows
Ofwel gaat de verouderde driver in de fout op Windows 11.

Maar een antivirus, zelfs Avast niet, kan nooit de werking van een programma intern wijzigen, enkel blokkeren en niet uitvoeren maar de optie zou toch minstens nog zichtbaar zijn.

• #9 en 10
Ik heb Windows 11 en werk momenteel met antivirus Norton, waarvan mijn contract binnenkort verloopt en dat ik op aanraden van verschillende mensen hier niet zal verlengen. Daarvoor zal ik eens een aparte topic opstarten. Ik dacht dat ik hier gelezen had dat de gratis versie van Defender voldoet. PhilipV : als ik het goed begrepen heb, heeft het dus geen zin om de printer te verwijderen en te proberen om de driver te installeren ? Bij SWT waar ik vandaag was, gingen ze met hun verantwoordelijke, die deze week niet aanwezig was, praten over eventueel een refurbished printer. Lijkt jullie dat een goed idee? Ik zou denken dat dit niet de moeite loont??? Ik had natuurlijk juist nieuwe cartridges gekocht omdat ik dringend moest printen. Dus ik zou de printer dan wel blijven gebruiken, enkel om te printen...

Dit model van jou heeft echt zijn tijd wel gehad ... wordt dit jaar 20 jaar !

De HP PSC 1417 is een multifunctionele printer die rond 2005 werd geïntroduceerd. Dit blijkt uit de releasedata van de bijbehorende software en stuurprogramma's, zoals de "Shop driver" versie 14.0, uitgebracht op 30 juni 2011, en de "Deskjet and Officejet Full Feature Software and Drivers" versie 13.1.0, uitgebracht op 21 oktober 2009.
Aangezien deze software enkele jaren na de introductie van de printer werd uitgebracht, kunnen we concluderen dat de HP PSC 1417 rond 2005 op de markt kwam.

PhilipV
Ik dacht dat ze dan een toestel zouden aanbieden dat ook al een zekere leeftijd had. En dat het dan maar een tijdelijke oplossing zou zijn van korte duur, dus niet de moeite om in te investeren en om te installeren... En tegenwoordig vind je ook printers die niet zo duur zijn, maar meestal zijn de cartridges dan wel duur. Ik vermoedde dat het een beetje gelijkaardig was aan promo's die je soms ziet. Maar als je dan (met mijn kennis) een beetje verder kijkt, dan blijkt dat het evengoed oude printers zijn, waarvan dan misschien binnen de kortste keren die cartridges pijlsnel stijgen in prijs om daarna niet meer beschikbaar te zijn. En sorry, ja... Het is een oude printer. Maar ik ben van de generatie: zo lang dat het werkt, koop ik geen nieuwe. Ik vind het al erg genoeg dat ik om de paar jaar moet investeren in een nieuwe laptop... Ik weet wel dat het niet strookt met jullie visie, maar ik vind het al erg genoeg dat alle toestellen om de paar jaar dienen vervangen te worden tegenwoordig. Zo heb ik nu net een nieuwe wasmachine gekocht... Die was ook ouder dan 20 jaar, maar deed nog steeds waar hij voor diende (sorry dat ik een wasmachine met een printer/pc vergelijk...). Ik zit midden in een renovatie en ben gepensioneerd. Ik moet verschillende nieuwe toestellen aankopen, dus ik moet zo mijn keuzes maken... Ik vind deze wegwerpmaatschappij dus vreselijk... Maar dit terzijde...

Terug
Bovenaan