Opgelost inbouw m2 ssd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerrit

Steunend lid
Vip Lid
Ik wil mijn c/ssd-1tb vervangen door een m2 ssd van 250gb ,en de 1tb houden als data
Ik heb een cloon genomen met acronis true image maar die neemt de ganse partitie mee en kan ik niet gebruiken op de nieuwe 250gb ssd omdat er te weinig ruimte is .Ik ben van plan om een nieuwe 0 installatie van windows te doen op de 250gb en daarna de cloon te gebruiken van acronis en de nieuwe installatie te overschrijven met de image zodoende hoop ik alle programma’s en tools te behouden zonder opnieuw alles te moeten installeren mijn vraag is simpel zou dat kunnen lukken dat zou veel moeite gespaard zijn.Een tweede werkwijze waar ik aan denk is de c/1tb verkleinen tot 250gb en dan met een migratie tool alles overzetten maar ik heb geen externe behuizing voor een m2 ssd om deze werkwijze te kunnen uitvoeren die kan ik natuurlijk eventueel wel bestellen

Graag indien mogelijk een mening over deze 2 werkwijzen of eventueel nog een andere oplossing

vriendelijke groeten Julke
 
Oplossing
Sedert deze morgen draait mijn pc terug zoals vroeger maar het is niet verlopen zoals gehoopt
Het begon al vroeg bij het herschalen van de 1 tb ssd tijdens het proces liep het al goed fout plots stopte de bewerking halfweg ergens rond de 70% en de pc maakte automatisch een herstart maar windows wou niet meer booten wat ik ook probeerde ,Ik had nog een 2,5 250gb ssd liggen en heb dan deze aangesloten en een spiegel van mijn besturing er op gezet en het zootje terug lopend gekregen.Daarna wou ik de nieuwe Samsung evo plus m.2 ssd 500gb gemonteerd op een pcie insteek card monteren maar deze werd niet herkent dus nieuwe besteld t.t.z. PCIe x16 voor NVMe M.2 deze heb ik deze morgen ontvangen en gemonteerd die werd wel onmiddellijk herkent in...
De snelheidswinst met een SSD is algeheel een hele verbetering. Staar je echter niet blind op de "Seq." lees en schrijfsnelheden.
Seq staat voor sequentieel. Dit "kan en wordt" enkel behaald indien met dus sequentieel data gaat lezen of schrijven. In de praktijk komt zoiets nietveel voor. Wanneer het gaat om een nieuwe disk die nog niet(veel) beschreven is, gaat de kans groter zijn dat je die snelheden haalt. Eénmaal de disk al vele malen beschreven en gefragmenteerd is, ga je meer random dan sequentiele read/writes krijgen. Welke uiteraard nog altijd vele malen sneller zijn dan een conventionele harde schijf (spinning disk).
 
blij dat het gelukt is, ondanks een paar probleempjes. M2 ssd's kunnen blijkbaar nog geen 100% gemanipuleerd worden met bepaalde prog's. bv veillig wissen met Aomei Partition Assistent ... kan tegen vallen als er gebruik gemaakt wordt van een hulp middel ipv rechtstreekse aansluiting.
bedankt voor de info julke! (y)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan