E-mail Gmail via Outlook lukt al geruime tijd niet meer...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Castellane

Steunend lid
Vip Lid
Sinds ruime tijd kan ik via Microsoft Outlook 2010 geen mail meer ontvangen en versturen.
Ik las zopas bovenstaand artikel "Google wijzigt login beleid voor zijn mail accounts !" in dit forum.
Ik veronderstel dat dit de reden kan zijn waarom ik niet meer kan inloggen.
Wanneer ik het artikel lees dan kan je inloggen via 2-factor authenticatie maar volgens ik lees bieden niet alle mailprogramma's dit aan.
Bied Outlook 2010 of Outlook 2021 deze optie aan?
Hoe kan ik dit te weten komen?

Alvast bedankt om dit artikel te delen.

 
Outlook 2010 is gewoon té oud...
Google en andere accounts zouden perfect bruikbaar (configureerbaar dus) moeten zijn vanaf versie Office 2013 maar ik weet het enkel zeker voor Office / Outlook 2016 en 2019 want die draaien hier bij mij.
Outlook 2021 is fundamenteel niet verschillend van 2019 dus dat zal ook wel OK zijn.
 
Heb pst bestanden, dit is geen enkel probleem.
Standaard installeert Outlook met IMAP instellingen moet nog eens de tijd vinden om als POP3 te installeren....
Daardoor kan ik mails wissen op mijn pc en toch laten staan op de server van Gmail.
Momenteel in het buitenland, zal niet voor direct zijn...
 
Standaard installeert Outlook met IMAP instellingen moet nog eens de tijd vinden om als POP3 te installeren....
Daardoor kan ik mails wissen op mijn pc en toch laten staan op de server van Gmail.
Daarin vergis je je schromelijk ... het is net andersom ! Als je mails met POP3 uitleest naar je PC zijn ze METEEN verwijderd van de server van Gmail.
Ik weet overigens niet zeker of Google dit verouderde POP3 protocol nog ondersteund.
 
Dat klopt niet, mails blijven ook bij pop 3 op mailserver beschikbaar zo lang je wil.

Ben mss ouderwets maar gebruik nog steeds bewust POP3 ipv IMAP.
Haal die ook hier lokaal binnen maar er blijft nog steeds een kopie op gmail en mijn andere "standaard" mail provider servers staan.

Hangt af van instellingen in je mailprogramma (en mss ook wel bij provider), daar kan je bij bv outlook instellen of en hoe lang te bewaren.
Mails wissen na bv 15 dagen, maanden, jaar... en/of pas wissen nadat je het in de map verwijderde items wist, of toch nog steeds een kopie op server laten staan etc...

Verschillende opties mogelijk (afhankelijk van email client?). (Weet niet meer precies, heb dat indertijd allemaal ingesteld en verder niet meer bezien)
Staan ondertussen al jaren oude duizenden mails in mijn pop3 gmail en andere mail providers die pas verdwijnenen als ik ze ga wissen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar dat is niet de standaard ... dus wie niet weet wat jij hierboven aangeeft m.b.t. die instellingen van outlook e.a. is er aan voor de moeite.

Qua veiligheid is POP3 ook af te raden want :

(Wikipedia) :

Veiligheid[bewerken | brontekst bewerken]​

Zoals veel andere oudere internetprotocollen ondersteunt POP3 oorspronkelijk maar één manier om in te loggen en dat is onversleuteld, dus zonder encryptie. Deze manier om het wachtwoord zonder versleuteling te versturen naar de POP3-server wordt nog veel gebruikt. Momenteel ondersteunt POP3 verschillende methodes om in te loggen met verschillende veiligheidsniveaus. Zo is het mogelijk gemaakt om POP3-verkeer door middel van SSL te versleutelen.

POP3 is een relatief onveilig protocol, met name doordat nergens in de RFC-documenten staat vermeld dat een account tijdelijk geblokkeerd moet worden als drie keer het verkeerde wachtwoord wordt ingegeven. Hierdoor kan men zeer eenvoudig een woordenboek-wachtwoordhack op een account uitproberen zonder dat daar direct erg veel van opgemerkt wordt. Het is dus raadzaam om een goed wachtwoord te kiezen dat langer is dan zeven karakters en geen bekend woord is. Hiermee geef je jezelf meer garantie dat je e-mails ongelezen blijven.
 
Met IMAP kun je e-mails op meerdere apparaten lezen en heb je altijd een back-up van je mails op de server staan. Omdat je e-mails op de server blijven staan, kan je mailbox echter ook sneller vol raken. Ook kun je je e-mails niet openen en bewerken op het moment dat je geen verbinding met het internet hebt. Dit is een belangrijk verschil tussen IMAP en POP3. Met POP3 kun je dit namelijk wel, omdat je mails zijn opgeslagen op je computer. Je hebt daarom enkel een internetverbinding nodig om e-mails te ontvangen of versturen. POP3 heeft echter juist weer als nadeel dat e-mails niet gesynchroniseerd kunnen worden en dus bijvoorbeeld niet via webmail kunnen worden geopend.
 
Weer wat tijd gevonden om dit onderwerp te volgen echter ben ik vandaag niet thuis dus kan in niet experimenteren ...
Ik weet wel dat ik vroeger zeer lang met POP3 gewerkt heb op een oude Office en wanneer ik een bericht wiste in Outlook het bleef staan op de Gmail server.
En dat is wat ik wil...
Op een bepaald ogenblik kreeg ik foutmeldingen, waarschijnlijk door een update van Office. (Kan geen andere reden bedenken)
Wanneer ik Gmail via IMAP had geïnstalleerd op de Outlook 2010 wiste Gmail deze ook op de server, weet ook niet waarom...
Misschien is dit ook een instelling in Gmail?
 
gmail openen in je browser, rechts boven op het tandwieltje klikken => alle instellingen. label per label es goed nakijken ....

1668161490870.png
 
Ik heb outlook 2021 reeds verschillende malen geïnstalleerd en als ik kies voor automatische installatie dan verloopt alles goed. (IMAP)
Wanneer ik deze als POP 3 installeren dan krijg ik steevast onderstaande melding
Stap7.JPG
 
Je aanmelding mislukt - dus is er iets mis met de settings voor POP3 die je hebt ingegeven.
Die zijn niet dezelfde als voor IMAP.
De automatische installatie van POP3 zal waarschijnlijk niet meer worden ondersteund wegens achterhaald, maar het zou nog wel moeten werken... zie wat Wivy daarover al zei in #12
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan