Varia Fiber is geen lus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Home Survey heeft vandaag geweest voor de aansluiting, straat open etc. Email gehad met bijlage van ligging fiber en plaatsing kaske.
Ik dacht altijd dat ge met de stroming van het licht moest meegaan om data terug te sturen. Daarom een lus.
Volgens die vertegenwoordiger is het maar 1 glasfiber. Versta ik niet?
 
Het is inderdaad één kabel, maar daarom niet noodzakelijk één ader hé ...
Wie is overigens Home Survey ??? Nooit van gehoord ... voor welke provider werken die ?

Fiberklaar is voor Proximus en Telenet legt bij mijn weten (nog) géén fiber tot in de huiskamer ...
 
Waarom glasvezel nodig zou zijn is mij een raadsel. Alle installaties zijn tegenwoordig meer dan snel genoeg. Trouwens ik denk dat kabels niet de toekomst zijn.

Ze willen het in alle gemeente gratis installeren en informatiesessies geven.
Gratis bestaat niet. Het zal werk verschaffen, dat wel.
Maar wie zal het betalen denk je ?
 
de fiber komt binnen in een lasdoosje vertrekt daarna naar een nokia convertor (licht->elektrisch signaal). dit elektrisch signaal gaat via een utp-kabeltje naar je router. daarna wordt de verbinding met pc/laptop gemaakt via wifi of utp kabel.
hopelijk geeft deze simpele uitleg een beter zicht op de zaken ......
vroeger kwam het internet signaal van de straat naar binnen via een koper kabel (verlies van signaal) nu gaat het via een ' lichtgeleider '.


1681508000788.jpeg
 

Bijlagen

  • cable-global-fiber-nl_2018-03-16-13-08-30_cache.2018-03-16-13-08-30.jpeg
    cable-global-fiber-nl_2018-03-16-13-08-30_cache.2018-03-16-13-08-30.jpeg
    54.4 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Waarom glasvezel nodig zou zijn is mij een raadsel. Alle installaties zijn tegenwoordig meer dan snel genoeg. Trouwens ik denk dat kabels niet de toekomst zijn.
Zal je snel genoeg duidelijk worden. Als de dekking van fiber voldoende wordt geacht (= zo iets rond de 80 % van alle huizen wordt MOGELIJK, niet noodzakelijk aangesloten) zal het klassieke net worden afgeschakeld. Europa staat niet toe dat 2 parallelle netwerken volledig worden in stand gehouden. Uiteraard kiest men dan voor de meest performante en toekomstgerichte technologie en wordt het dus fiber. Dus nu het gratis kan (= aanvaarding bevorderen) beter minstens de bekabeling tot aan de binnenkant van de muur laten leggen ook al ben je niet van plan op korte termijn een fiber-abonnement te nemen.

Doe je dat niet dan zal je eind 2024 ? 2025 ? geconfronteerd worden met een kostprijs én lange wachttijden als die afschakeling begint.
 
De reden dat ik glasvezel prefereer boven de andere mogelijkheden zijn gelijke up en down snelheden voor dezelfde prijs.
Ik zat in een groep die elkaar nogal veel data toestuurden en daarom ben ik overgestapt.
Dat is inmiddels ook alweer bijna 10 jaar geleden.
 
Ik ben absoluut geen tegenstander van nieuwere en betere technologie. Maar ze willen het beste van het beste netwerk, net supersnelle verbindingen. Voor doorsnee consument is het huidige al meer dan snel genoeg. Alleen gaat de prijs overal weer dratisch de hoogte in om die glasvezelnetwerken te bekostigen. De service gaat naar beneden en de prijs omhoog. De snelheid gaat mss ook omhoog, maar die is in 95% van de situaties of meer zelfs NIET nodig. Men kan gerust 4K, 8K ... TV kijken en zeer comfortabel surfen op het net. Wat wilt men meer. Glasvezel... ok, maar ik wil niet opdraaien voor die 5%?? mensen die dit verkiezen voor welke reden dan ook. Particulier heeft dit NIET nodig. Bedrijven... ja. Geef me eerst een deftige service en dan praten we nog eens!
 
@DDragon80 alles evolueerd helaas .... telefooncentrales bestaan niet meer, alles zit in de straat cabine en is verbonden via fiber met een datacenter, waar alles ook optisch is, behalve de voedings kabels. de koper bekabeling tussen straat cabine en gebruiker zal zeker ook uitsterven .... maar wanneer?
 
Zoals wivy al zei, glasvezel internet geeft het signaal razendsnel door via licht.
In de kabel zitten 2 haardune draadje van glas en een trekdraad voor de sterkte.
In ons kleine dorpje, in het zuiden van Frankrijk, heeft bijna 90% Fiber genomen.
Waarom? Koste 1€ meer dan ADSL en de snelheid is veel hoger.
Ik betaal hier voor Fiber 600 Mb/s, vaste telefoon (bellen gratis) en TV....... 18€/maand.
De aansluiting was gratis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan