Internet Algemeen FIBER AANSLUITING

Status
Niet open voor verdere reacties.
Binnenkort krijg ik een fiberaansluiting en mij wordt gevraagd waar de aansluiting moet geplaatst worden.
PC en vaste telefoon bevinden zich in het bureau, tv in de living aan de andere kant van het huis.
1. Waar laat ik de aansluiting best plaatsen?
2. Hoe verbind ik best alle toestellen met elkaar zonder al te veel breekwerk of snelheidsverlies? (Nu wordt met devolo's het elektriciteitsnetwerk gebruikt voor de verbindingen).
 
Fiber wordt gelegd tot 'ergens' binnen je huis ... en dan gaat het verder in je huis zoals vandaag.
Je laat de aansluiting dus best plaatsen waar de router die je (later) in de fiberdoos plugt een goed zendbereik kan halen.
Waar je toestellen staan is niet relevant... je zorgt dus best voor fiberdoos (voor later gebruik) op de plaats waar nu je router staat.

De verbinding die je nu hebt zal blijven werken, als je de devolo's naar de nieuwe (nog te installeren) router laat verwijzen.
Je snelheid is uiteraard beperkt door het interne netwerk - devolo plugs gebruik ik ook maar is natuurlijk niet de snelheid van fiber.
 
mooi antwoord van PhilipV .... maar is de fiber op de gevel geplaatst of in de grond? dit bepaalt merendeels het toegangspunt van de Fiber.
woon je in een huis of appartement?
de mannen die de installatie uitvoeren hebben al de spullen bij ... je hoeft geen aankopen te doen.

alle info op bovenstaande link.
 
Ik heb er wat ervaring mee, als syndicus van een appartementsblok.

Fiberklaar legt de aansluiting door je gevel waar jij hen vraagt dat te doen, op voorwaarde dat het DE VOORGEVEL is. Of de kabel in de straat tegen de gevels loopt of onder de grond gaat is van geen belang voor jou, maar wel voor hen. Vanaf de gevel is makkelijk maar daarvoor moeten ze toestemming hebben gekregen van de syndicus (en dus de AV).
Woon je niet in een rijhuis dan kunnen ze niet van huis tot huis springen met die kabel en ligt die dus onder de grond.
Staat je huis wel tegen de stoep dan gaan ze uit de grond omhoog langs je eigen gevel tot het punt dat jij hen hebt aangeduid.
Staat je huis echter niet aan de stoep, maar vb. met een voortuin dan zal je een beetje moeten onderhandelen.

In alle gevallen gaan ze met een rechte lijn door je gevel en plaatsen de fiberbox (waar later al je router en andere apparatuur moeten op aangesloten worden - let op : dat kan ook draadloos uit de fiberbox) in de omgeving van waar de kabel binnenkomt : beetje naar links, beetje naar rechts geen probleem maar vb. niet naar een andere kamer. Eens binnen gaan ze niet meer door binnenmuren.

Een electriciteitsaansluiting is voor de fiberbox zelf niet nodig, maar uiteraard wel op het moment dat je er een router van je provider wel op aansluiten, best daar meteen bij het kiezen van je binnenkom-punt rekening mee houden.

Mijn eigen huis komt binnenkort ook aan de beurt, maar daar liggen alle technische zaken in een kamer in het midden van het huis en wordt er binnengekomen met electriciteit, kabel nu, water etc... via een utilitaire koker onder de voortuin en onder het bordes, en dan verder onder inkomhal met natuurstenen vloer... Hoe dat zal worden opgelost wordt nog een pittige discussie...
 
Alleenstaand huis, omringd door tuin.
De router bevindt zich in het bureau aan de achterkant van het huis.
De kabel wordt ondergronds doorgeschoten vanaf de straat, dat is al afgesproken.
Enkel de tv moet dan nog binnenshuis verbonden worden. Wat is het beste: devolo of wifi?
 
devolo (power plug dus ... er zijn ook andere merken) of wifi ?

Hangt af van diverse factoren :
  • zelfde electriciteitsgroep in de schakelkast voor beide zijden of niet ?
  • doordringbaarheid van de muren voor signaal (testen !)
  • en type van plug of standaard van wifi ...
ik durf zonder de omstandigheden te kennen en zonder testen géén advies geven...
 
De installatie binnenshuis is gratis.
Dankzij jullie hulp gekozen voor dit tracé zoals voorgesteld door de firma die de kabel buitenshuis aanlevert: zie foto.
tracé fiberaansluiting.jpg
Mag nu afgesloten worden en nogmaals dank aan iedereen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan