Hardware Externe harde schijf doet het niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste, na verhuis en een drietal weken in een doos gezeten te hebben, doet mijn harde schijf het niet meer.
Blijft pinken , pc vindt hem niet.
Hoe zou ik nog aan mijn bestanden kunnen geraken?

Alvast bedankt
Grt Danny

HDD's goedkoper? Integendeel....

Als je snel bent en mss ook nog solden vind je mss nog iets aan +/- recente prijzen maar ik vrees er al voor.
Net doordat SSD (= geheugen) veel duurder worden gaan data centers eerder terug naar HDDs wat daar ook prijsdruk geeft.
Sommige 4TB SSD externe schijven zijn sinds vorige week 60 - 80€ duurder geworden.

Een Seagte Exos 16TB HDD ooit nog gekocht voor 249€ kost nu het dubbele.

Voor lagere capaciteiten kan het nog meevallen maar die worden ook duurder hoor.

Laatst bewerkt:
Over het verschil tussen HDD en SSD voor externe oplsag (lees: backup) lopen de meningen toch echt heel verschillend uiteen. Uit mijn persoonlijke ervaring heb ik nog geen enkele externe SSD weten stukgaan, externe HDD's echter wel na langdurig niet gebruikt te zijn. Persoonlijk vind ik dat die HDD's zo traag zijn als je de SSD's gewend bent, maar geduld is natuurlijk een mooie deugd. Wanneer je die externe backup regelmatig bijwerkt, denk ik toch dat een SSD ook wel behoorlijke tijd mee kan. Idealiter is de combinatie van vb intern een extra SSD voor backup en extern een HDD die identiek is aan de interne backup.

Data centers gaan dan terug naar SAS Hard Drives?
Dat zijn dezelfde schijven, enkel met een andere interface.
SAS heeft wel andere voordelen voor RAID, sneller, beheer, betrouwbaarheid, wat voor datacenters natuurlijk ook belangrijk is.
Maar datacenters, bv BACKBLAZE, gebruiken ook SATA schijven hoor.
Zal wrs afhangen van prijs, waarvoor en wat al dan niet belangrijk is.

Ik heb hier bv een (9201-16i) PCI-Express 2.0 x8 SATA / SAS Host Bus Adapter
Die heeft 4 poorten waar telkens 1 kabel met 4 SAS of 4 SATA aansluitingen in gaat.
Kan dus zowel SAS als SATA gebruiken.

Fabrikanten hoeven dus enkel maar een andere interface print op de HDD te gebruiken, verder zijn die gelijk.
Tenzij voor grotere capaciteiten, zals 16+ TB. Die zijn meestal met HELIUM gevuld maar de interface kan ook weer SAS of SATA zijn.

Laatst bewerkt:
Nee hoor. HDD is nog altijd goedkoper dan SSD. Dat is dan voor interne schijven.
Externe zou ik zo vlug niet weten, daar kijk ik niet naar en datacenters gebruiken geen externe schijven. En die prijzen gaan met elkaar gelijk op dus dat zal voor externe schijven niet anders zijn.

Sterker, ik zie nu bijv. een 4 TB Seagate Barracuda voor 114,90 daar heb ik 2 jaar terug nog meer voor betaald.
Een 4 TB SSD begint eens bij 300 euro dus HDD is nog altijd goedkoper dan SSD.

Ze worden allemaal wel duurder maar dat is op beiden van toepassing.

lopen de meningen toch echt heel verschillend uiteen.
Dat was niet gebaseerd op meningen maar op onderzoek. Ik heb daar zelf geen mening over en ervaringen kunnen altijd verschillen.
Het onderzoek toont ook aan waarom dat zo is met SSD's, moet je even zoeken op Google of de link bekijken wat ik gaf.

Was fout uitgedrukt. Ze zijn idd nog steeds veel goedkoper per GB/TB vergeleken met SSD.
Had moeten schrijven "HDD prijzen zijn al gestegen of gaan ook stijgen".
Nee hoor. HDD is nog altijd goedkoper dan SSD. Dat is dan voor interne schijven.
Uiteraard zijn HDD per GB of TB not altijd veel goedkoper dan SSD.
Een Seagte Exos 16TB HDD ooit nog gekocht voor 249€ kost nu het dubbele.
Een verdubbeling is al wel een forse stijging. Bij SSD heb ik onlangs stijgingen van 30 - 40% gezien.
Vermoed het zelfs nog meer gaat worden. :confused:
Voor lagere capaciteiten kan het nog meevallen maar die worden ook duurder hoor.
Die 4TB HDD valt idd nog mee, wat ik ook opgemerkt had. Wrs minder maar vrees die toch ook mee zullen stijgen.

Deze discussie heeft ondertussen niets meer te maken met de defecte schijf van de vraagsteller.
Ik sluit het daarom nu af.

Indien iemand een topic / boom wil opzetten over prijzen van schijven e.d. - graag, in dezelfde onderverdeling 'hardware'...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan