Hardware DC Power Jack faalt

Status
Niet open voor verdere reacties.
De DC Power Jack van de Medion laptop van een vriend van me doet het bijna niet meer. Door met de stekker van de lader voorzichtig heen en weer te bewegen lukt het soms om de batterij te laden. Ik dacht in eerste instantie aan een beschadiging van de DC Jack of een slecht contact met het moederbord. De soldeerpunten heb ik met een soldeerboutje hersmolten doch zonder resultaat.
Het viel me wel al direct op dat er geen centrale pin in de jack zit en dat heb ik nooit eerder gezien bij andere laptops. Nu moet ik wel toegeven dat ik me de laatste 2 jaar niet goed meer op de hoogte gehouden heb van de nieuwste technieken. Daarom vraag ik me af of er tegenwoordig zulke Jacks bestaan? Mij lijkt het niet echt logisch. Anderzijds is het dan toch zo dat er soms (na wat friemelen en verschuiven)) wel een goed contact tot stand komt.

Ziehier de gegevens van deze laptop.
Medion Acoya laptop E14302

• Model no : MD63600
  • MSN No : 30028908
  • Artcl. No: 3000187
  • Year Code: AA23/20 C
  • EAN: 20070300001876
  • Model: E14302
  • S/N: 30028908763700501479
En hier enkele foto's van het gedemonteerde bordje:

IMG_20241121_203915.jpg

IMG_20241121_204338.jpg

IMG_20241121_204548.jpg

IMG_20241121_203915.jpg

Bijlagen

• IMG_20241121_204138.jpg
    IMG_20241121_204138.jpg
    37.9 KB · Weergaven: 13
Als je er zoveel van weet dan zou je moeten weten dat een DC Power Jack zonder centrale pin gewoon niet kan - elke stroomvoorziening heeft behoefte aan 2 polen !
Dat weet ik zeker wel. Er zitten intern 2 verende contactjes die naar de soldeerpunten van het bordje leiden. En omdat laden van de accu soms na wat heen en weer bewegen van de mannelijk plug WEL lukt, dus ZONDER een centrale pin, wist ik niet goed meer wat ik ervan moest denken. Vandaar mijn vraag in dit topic beste PhilipV.

Ik ben dit topic hier ook eens aan het lezen, en men verbazing is ook enorm groot.
Dit is overduidelijk een 3.5 inch audio jack, welke er in de eerste post getoond wordt. Dus ik sluit me hier ook bij de collega's aan.
Die polen in die jack dienen voor de verschillende audio kanalen (audio L, audio R en GND).

Wat ik me dan wel afvraag, is of je werkelijk je power plug in die audio connector aan het rammen bent. In dit geval is je aankoop van het audio board ook wel een must. Maar dan raad ik je wel een daarmee te stoppen...

Men excuses alvast voor de ludieke achtertoon, maar ik zou toch alle bewijzen nog eens van dichtbij bekijken hoor. Dit is waterdicht.

@display19 Ik herstel (probeer ;) ) computers, laptops, MacBooks, iMacs, TV PCBs enz...
Dacht dat het na post #3 van @The End al duidelijk was dat wat jij (@display19) aanhaalt als "DC Power Jack" helemaal geen DC PWR Jack maar inderdaad een Audio jack is.
Als dat drukknopje onder de aanuit/uit zit heeft dat je mss op het verkeerde pad gezet. Dat gaat dan wrs via een van die connectoren/kabeltjes naar een opstartschakelingetje.

@Aardbei Je post hierboven, dat is een AUDIO en helemaal GEEN DC jack.
DIe heeft 3 aansluiting voor ground, L(inker) en R(rechter) kanaal.
Door die veertjes kan je computer detecteren er een plug (luidsprekers/koptelefoon/microfoon of...) ingestoken wordt.
Je opmerking over 2 of 3 fasen met link naar dat schema met ster/driehoek schakeling is bij wisselstroom.

Bij laptops, van zodra het uit de PSU (voedingsadapter) komt is het gelijkstroom met enkel een posititieve (+) en negatieve (-) of GND (ground).

1732369231512.png

1732369281572.png

In mijn geval spreek ik hier over het nummer 10 op het getoonde screenshot uit de handleiding. Van zodra er stroom wordt geleverd, wat maar zelden lukt, licht ook het ledje nr 9 op en zie je ook het stekkertje toegevoegd aan het power icoontje in de Windows systeembalk aan de klok.
Misschien begrijpen jullie nu waarom het mij verbaast dat men mij voor dommerik aanziet als zou ik de netadapter in de audio Jack pluggen. Sorry hoor jongens.

Tenzij dat smd knopje op die USB de aan/uit is en het daarmee te maken heeft TS wrs dit ipv een USB bord nodig.
Dat zijn dingen die je eerst moet uitmeten of testen, niet zomaar vervangen.

DC Power Jack Medion E14302.jpg

ik wil geen zout strooien over wat sommige zeggen . afbeelding 1,2 en 4 is 1 onderdeel, waar je een koptelefoon in plaatst.
Afbeeding 3 is waar de voeding in moet en is niet het zelfde als 1,2 en 4.
bekijkt het filmpje.
in het filmpje kan je het beter zijn, het knopje voor de webcam uit te schaken is niet aanwazig op afbeeding 3.

Laatst bewerkt:
@display19 Die discussie (en verbazing) heb je wel zelf gecreëerd door een verkeerde foto te plaatsen.
Die van de DC jack (9) waar je ook 10-11-12-13 ziet is de andere kant van de foto je eerst gepost hebt.
Daar zie je 11 voor HDMI.

De eerste foto je geplaatst hebt is wel degelijk van het USB printje waar je hieronder de aansluitingen van benoemd ziet.
Er staat bv geen HDMI, die je duidelijk zou herkennen, bij en dus ook niet op je eerste gepostte foto vindt.

Medion E14302 - MD63600 -14-15-16-17.PNG

Laatst bewerkt:
Een foute foto van mij zie ik niet. Er ontbreekt er wel eentje. Ik heb in mijn eerste bericht 4 foto's geplaatst en merk nu dat ik de foto van het onderaanzicht 2x heb geplaatst. Dat hebben jullie blijkbaar ook niet opgemerkt. In plaats van de foto van het vooraanzicht (de belangrijkste) heb ik per vergissing voor de 2de maal de foto van het onderaanzicht geplaatst, waarvoor mijn excuses. Daar had men mij gerust op mogen wijzen hoor en er naar vragen, want die foto heb ik ook gemaakt gehad.
Hier is ie:
IMG_20241121_204138.jpg

De poort met de mouche bovenop is de HDMI

De eerste foto je geplaatst hebt is wel degelijk van het USB printje waar je hieronder de aansluitingen van benoemd ziet.
Er staat bv geen HDMI, die je duidelijk zou herkennen, bij en dus ook niet op je eerste gepostte foto vindt.

Medion E14302 - MD63600 -14-15-16-17.PNG
Toch niet hoor.

Ik kijk vol bewondering toe naar elk vervolg hier op dit topic :). En bij elke post blijft de volharding in de boosheid.
En neen, dat is geen HDMI poort, maar een USB poort. Zelfs de schuifschakelaar (14) is op die PCB te zien.

Ik heb echt moeite om dit te lezen wat je allemaal beweert in dit topic. Een blinde kan dit zelfs zien. Niet overdreven.
Ben je nu nog echt serieus? Of ben je ons gewoon wat aan het plagen? Want als je dit nog echt gelooft, dan stel ik voor om je te beperken tot software. Dan is hardware echt je ding niet.

Ik kijk vol bewondering toe naar elk vervolg hier op dit topic :). En bij elke post blijft de volharding in de boosheid.
En neen, dat is geen HDMI poort, maar een USB poort. Zelfs de schuifschakelaar (14) is op die PCB te zien.
Je heb gelijk hoor. Dat is inderdaad een USB poort, ik heb me vergist en heb er ook helemaal geen moeite mee om dat toe te geven als ik dat merk. Dat kan hier niet van iedereen gezegd worden. Daarnaast zit inderdaad die schuifregelaar. Dat neemt echter niet weg dat ik geen enkele foute foto heb geplaatst. Wel een dubbele i.p.v. het belangrijke vooraanzicht.
@DDragon80
Ik bewonder uw bijzonder grote kennis in deze branche maar je hebt er vaak moeite mee om de mindere kennis of een foutje van anderen te accepteren en te respecteren. :cool:
Ben je nu nog echt serieus?
Ja hoor. Maar ik ben niet zonder fouten. Niemand hier trouwens.
Of ben je ons gewoon wat aan het plagen?
Wat heb ik daar bij te winnen?:cool:
Want als je dit nog echt gelooft, dan stel ik voor om je te beperken tot software. Dan is hardware echt je ding niet.
Daar zou je van kunnen verschieten alhoewel ik al bijna 80 ben. Met uitzondering van de laatste 2 jaar ben ik al tientallen jaren met computers bezig. De helderheid geest laat me misschien de laatste tijd al eens in de steek en de vergeetachtigheid neemt ook met de jaren toe, maar dat zouden jullie moeten kunnen aanvaarden. Toch?

Een paar dagen geleden heb ik een storting gedaan om als lid dit forum te steunen. Het is nog niet zichtbaar onder mijn profielafbeelding maar dat komt nog wel. Had er misschien toch beter nog even mee gewacht want vriendelijkheid is hier soms ver te zoeken. Fouten toegeven kunnen er hier ook niet veel. Dat kunnen jullie van mij niet zeggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan