Netwerk power line.

Status
Niet open voor verdere reacties.

diaxx

Steunend lid
Vip Lid
Weet niet of dat de juiste benaming is.Mijn vraag is of iemand ondervinding heeft met een systeem modem-kabel-zender- ontvanger-kabel-toestel. Rede : TV moet verzet worden en een bekabeling naar ontvanger is moeilijk ( veel boor en kruip werk en de goesting!) Weet dat er een systeem ( power line?) bestaat maar is dit snel genoeg?
 
Als ik je goed begrijp wil je dus een verbinding van je modemsignaal (Telenet, Proximus, wat dan ook ...) naar een TV die niet aan een netwerkconnectie kan met een kabel.

Dat kan perfect en doe ik al 10 jaar zo.
Is zelfs een oplossing die tot op heden wordt verkocht door Proximus als 'wireless'. Dat is het eigenlijk niet want het gaat wel over een draad, maar dan de electriciteitsdraad.

De benaming is bij diverse merken licht verschillend, maar varieert van PowerWifi / PowerLAN / PowerLine ...
De moderne, actuele toestelletjes zijn erg performant en meer dan voldoende qua snelheid op zich voor een 4K televisie.
Zelf gebruik ik Devolo Magic 2 adapters.

Voor Internet in huis heb ik in totaal 2 Wifi-adapters en 1 Wifi-adapter in het tuinhuis. Die krijgen signaal binnen via het electriciteitsnet, hebben een mogelijkheid om 2 toestellen bekabeld daarop aan te sluiten én zenden zelf ook nog eens een Wifi signaal uit. Zo heb ik in tuinhuis én terras ervoor op 50 meter van mijn eigenlijk huis prima verbinding.

Voor de TV in huis heb ik een Wifi-adapter LAN (die zend dus zelf niet terug uit op Wifi) en daar zit mijn TV gewoon op ingeplugd alsof het een modem-kabel zou zijn.

Het geheel is een MESH-netwerk en dat heeft een groot aantal voordelen qua dekking, overlap, overname van zender naar zender als je door je huis loopt etc... etc...

Zet dit je voldoende op weg ?

1643036835926.png


PS : de performantie is het best als alle apparaten op één en dezelfde electriciteits-kast/hoofdleiding zitten zonder tussenborden. Voor de adapter in het tuinhuis hierboven (links) is dat niet zo - er zit nog een secundaire zekeringkast tussen en dat verklaart de merkelijke lagere doorvoer. Voldoende voor internet browsen, muziek etc... streaming audio, maar zou niet voldoende zijn voor een grote 4K TV. Maar de HD klein formaat TV die er staat doet het zelfs hiermee prima, zonder haperen.

Mijn LAN voor de huiskamer TV staat dan weer rechts en trekt zoals je ziet bijna 1Gb !
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bijv. dit omdat ik recent ook mijn tv verplaatst heb : https://tweakers.net/pricewatch/1589364/tp-link-tl-wpa8631p-kit/specificaties/ Nuttig is om ook het aantal uitgangen te bekijken. In mijn geval 3 en ze zijn allemaal bezet. (TV, decoder en Hi-Fi)
je kan het ook kopen met 1 "zender" en 2 "ontvangers".
Wat zeker interessant is als je , zoals ik, geen dubbele stopcontacten hebt is dat je geen stopcontacten verliest.
Een ander punt : bij dit toestel heb je bij de "ontvanger" (aan de TV dus) ook nog draadloos internet. Indien niet nodig kan je dit uitzetten (minder stroomverbruik)
Ik heb nu bovenstaand merk, maar je kan uiteraard ook kiezen voor andere merken.
Tip : Indien je ook draadloos internet wenst kan je dit meestal zien omdat er een W (van Wireless) voor het typenr staat.
Hier kan je naar makkelijk selecteren en veelal reviews lezen van gebruikers. https://tweakers.net/powerline/vergelijken/
 
Deze set is gelijkwaardig met wat ik heb getoond van Devolo, behalve dat dit naast een bekabeld netwerk een 'klassiek' wifi-access punt levert, géén MESH - netwerk. Maar voor een vast toestel zoals een TV is dat geen punt, voor een smartphone én een laptop of zo waarmee je rondloopt in je huis wel. Dat merk je uiteraard ook aan de prijs.

Ik heb ook een voorkeur voor Devolo boven TP-Link, maar dat is uiteraard een volledig persoonlijk oordeel.
 
@ PhilipV Net daarom heb ik de laatste link naar Tweakers geplaatst omdat men daar voor eender welk merk kan kiezen.
Persoonlijk zou ik ook beginnen met een search alleen op Tp-link en Devolo. Dat zijn toch de "betere merken"
En dan kijkt/klikt maar naar wat je nodig hebt.
 
Klopt ... ook bij Proximus overigens verkrijgbaar.
Als het enkel te doen is voor die TV waarover de vraag ging, én TS wil de techniciteit zo laag mogelijk houden kan hij/zij daar inderdaad best het gewoon voor gaan !
 
Daar heb je gelijk in Philip, een MESH is tegenwoordig wat je moet hebben als je een nieuwe set aanschaft. Wij zitten nu nog zonder MESH, maar eens ik alles moet veranderen, dan wordt het ook MESH. Nu is het allemaal met de Powerlines van Telenet, maar ik ga dan ook omschakelen naar Devolo. Dat zal me een flinke duit kosten, maar de dekking is ook een pak beter. Ik zou ook Devolo boven TP-Link verkiezen, zeker met wat ik vorig semester in school heb geleerd in netwerken.
 
Ik had een powerline oplossing van Proximus tot een paar maanden geleden. Had vaak drops in verbinding, blokjes op TV etc.
En een paar extenders her en der.

Tot die extenders (door leeftijd) de geest gaven en ik alvast voor mijn netwerkdekking iets anders wou. Basisset van die Devolo Magic 2 gekocht en dat was meteen een openbaring.
Dan maar meteen bijbesteld om ook de beide TV's hier op een Magic 2 adapter te zetten en ... wég alle problemen.

Zo stabiel als een blok beton !
 
Inderdaad, een powerline is zeer doeltreffend bij moeilijke en lange afstanden aansluiting tot toestel. Wat ik nergens verneem is dat de snelheid tot wel 70% verloren gaat. Je gaat tenslotte over de bekabeling van het elektriciteitsnet wat géén ideale geleider voor data is. Zelf gebruik ik die van Telenet daar aangekocht. Je kan ook een snelheidstest uitvoeren van het gebruik met of zonder powerline. Dan zie je het verschil. Toch, mijn resultaat is meer dan bevredigend en daar doe je het toch voor. Na
 
@Victor Zoals je kan zien, snelheid verliezen is relatief hé - ik trek (zie #2) zo ongeveer 1 Gbit over die powerline Magic 2.
Ik daag je uit met een andere oplossing beter te doen.

Beetje zoeken levert overigens informatie op dat de sets van Telenet behoorlijk verouderd zijn en inderdaad géén snelheidswonderen.
 
Ja PhilipV, het zal hem wel gaan over welk apparaat je gebruikt. Het mijne is enkel voor internetgebruik. Tv en andere zaken doe ik daar niet mee. Mijn powerline is de gewone die telenet aanbied. Gewoon aan beide zijden in het stopcontact en hopla. Wanneer je echt de grote spullen in het gevecht gooit moet ik passen. Het blijft voor mij een hulpmiddel, juist omdat er bij aanvang werd verteld dat boren door muren en een lange bekabeling leggen via de muren not done is. Maar je hebt gelijk.:sneaky:
 
Beide oplossingen zijn qua opzet gelijk hoor ! En dat is best handig.
Het is enkel zo dat de ISP's blijkbaar altijd die toestelletjes aanbieden die op de gewone markt al lang uit de rekken zijn genomen.
De technologie staat niet stil en een MESH router/powerline oplossing is niet meer te vergelijken qua kracht, snelheid en voordelen met die basis-spulletjes van jaren geleden. Maar alles heeft zijn prijs en het is OK om je uitgaven af te stemmen op je behoefte hoor !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan