Windows 10 Power-up password

Status
Niet open voor verdere reacties.

gibsonmil

Steunend lid
Vip Lid
Begin dit jaar kon ik - dank zij de vele tips van dit forum (met herhaalde dank) - de Compacq E1 Vision van mijn broer (83 j) terug in orde stellen via ISO W10. Alles, mail, internet, enz. werkte zoals voorheen. Ik was dan ook zeer verwonderd om enkele tijd later te horen dat bij een volgende opstart, gevraagd werd naar een "power-up" password, wat ik nog nooit gehoord had ?!
Tussen de 'herstelling' en deze opstart had de pc nog niet gewerkt (tablet en laptop worden eerder gebruikt).
Gezocht op het internet en diverse "oplossingen" toegepast: jumper op het moederbord verwijderen, cmos batterij gedurende (dagen zelfs) eruit, 'standaard paswoord' van HP toegepast, enz. Alle zonder resultaat echter.
Ik besloot daarom de pc mee naar huis te nemen en rechtstreeks de HDD (1Tb) aan te sluiten. Die werd echter niet herkend zelfs op 2de pc !! Eveneens links en rechts op het internet gezocht doch geen resultaat. Schijfbeheer deed gewoon niks.
Ik waagde daarom een poging om een eigen SSD (250 Gb) met een gekloonde W10 aan te sluiten in de plaats van de oorspronkelijke HDD doch er werd eveneens naar het power-up ww gevraagd !
Allicht Bios probleem ? Alleen reageert geen enkele toetscombinatie om het bios te activeren.
Nu had mijn broer gezegd om niet te veel tijd en moeite te verspillen aan het herstel, om niet te zeggen 'geen'. Doch, wanneer blijkt dat mijn eigen SSD eveneens niet meer te lezen valt, net zoals die originele 1 Tb (die mij wel interesseert) had ik toch graag deze beide schrijven terug werkend gezien indien nog mogelijk ?
Alle help is heel welkom met netuurlijk dank bij voorbaat.
 
Het proces om toegang te krijgen tot het BIOS (Basic Input/Output System) kan variëren afhankelijk van het merk en model van de computer. Hier zijn echter algemene stappen die je kunt proberen om de BIOS-instellingen op een Compaq E1 Vision-computer te openen:

1. **Herstart de computer:** Zorg ervoor dat de computer volledig is uitgeschakeld en start hem vervolgens opnieuw op.

2. **Druk op de juiste toets:** Tijdens het opstartproces zou er op het scherm een melding moeten verschijnen die aangeeft welke toets je moet indrukken om het BIOS of UEFI-menu te openen. Voor Compaq-computers is dit meestal de "Esc"-toets, "F1", "F2", "F10" of "Del". Probeer een van deze toetsen in te drukken zodra de computer begint op te starten.

3. **Herhaal de stap indien nodig:** Als je de eerste keer niet slaagt, herstart dan de computer opnieuw en probeer een andere toets uit de lijst hierboven. Het is mogelijk dat de benodigde toets afhankelijk is van het exacte model van de Compaq E1 Vision.

4. **Controleer de handleiding:** Raadpleeg indien mogelijk de handleiding van je Compaq-computer voor specifieke instructies over het openen van het BIOS.

Als je eenmaal toegang hebt tot het BIOS, navigeer dan door de instellingen met behulp van de pijltjestoetsen en de "Enter"-toets. Onthoud dat het wijzigen van instellingen in het BIOS potentieel gevolgen kan hebben voor de prestaties en stabiliteit van je computer. Zorg ervoor dat je weet wat je doet of raadpleeg de handleiding voor meer informatie voordat je wijzigingen aanbrengt.

met dank aan ChatGPT
 
Vermoed het "power-up" password voor het bios is.
Je broer is 83j en wrs niet echt vlot met IT?
Misschien tijdens opstarten om een of andere reden, bv op een toets gedrukt tijdens opstarten, een keer de vraag gekregen een pw in te stellen?
Als dat dan bv bios maar ook HDD met een pw beveiligt...

Moet hij op zijn account inloggen met een paswoord? Heeft hij dat dan mss ingegeven? Proberen?

Welk model is het precies? Foto + tekst type plaatje?
Is er nog ergens een link voor updates, bios etc...?
Als er een bios in bin formaat te vinden, of uit update bestand te halen, en met het nodige soldeermateriaal geeft mogelijkheden voor techneuten zoals ondergetekende ;) .
Mocht hij per ongeluk ook HDD beveiligd hebben daar vrees ik voor, allemaal moeilijk te zeggen vanop afstand natuurlijk.
Of het dat allemaal nog waard is...
 
Wel bedankt Deus en Philip voor jullie tips. Wat er ook gebeurd is, zal ik allicht nooit echt te weten komen...mijn broer kennende... Hij verklaarde er niks mee gedaan te hebben nadat ik hem op orde kreeg en hij bij de volgende start het schermpje power-up password te zien kreeg. Hij en zijn vrouw zouden dan alle gekende wachtwoorden vruchteloos hebben ingetikt. Ik vrees echter dat zij eveneens hun schoonzonen hebben aangesproken en dat deze opnieuw hier het een en het ander hebben uitgeprobeerd... Maar zoals ik al vermeldde, de pc is zeker van ondergeschikt belang. Ik heb hem enkel meegenomen omdat ik dacht de HDD thuis te kunnen uitlezen en op die manier ook eventueel zijn foto's te kunnen recupereren die met mijn herinstallatie 'verloren' gingen. Ik ging enkele weken later terug om dit ter plaatse uit te proberen, doch de pc was al volledig aan de kant gezet wegens gebruik van laptop en tablet. Voor mijn "werk" mocht ik dan volledig beschikken over PC, monitor, toetsenbord en in bijzonder de 1 Tb harde schijf die dienstig kon zijn en er mee doen wat ik wou.
Mocht ik natuurlijk dat paswoord kunnen omzeilen...?
Concreet: het enige dat mij interesseert is hoe die 2 harde schijven terug leesbaar maken. Ik versta nog altijd niet hoe ook mijn SSD niet meer te zien is nadat ik de originele HDD hiermee heb vervangen. Grote ramp is alles niet, jammer misschien wel doch hoe kon dit gebeuren ?
Prettige zondag allebei en nogmaals dank voor de fijne reacties !!
 
Her staat heel wat beschreven via de HP site : https://support.hp.com/nl-nl/document/c01631186

onder 6 staat iets belangrijks!
LET OP: De Emergency Recovery Token Key wordt gebruikt om gecodeerde gegevens te herstellen in het geval van een computer- of TPM-fout. Zonder de sleutel kunnen de gegevens niet worden hersteld. (De gegevens zijn nog steeds niet toegankelijk zonder het basisgebruikerswachtwoord.) Bewaar deze sleutel op een veilige plaats.
 
Concreet: het enige dat mij interesseert is hoe die 2 harde schijven terug leesbaar maken. Ik versta nog altijd niet hoe ook mijn SSD niet meer te zien is nadat ik de originele HDD hiermee heb vervangen. Grote ramp is alles niet, jammer misschien wel doch hoe kon dit gebeuren ?
Compacq/HP hebben ook een optie "DriveLock". Vermoed het vroegere "ATA" of opvolger hiervan.
Dit blokkeerd een HDD, of SSD met een paswoord, los van login, TPM of enig andere beveiliging.
Weet niet hoe dit bij genoemd toestel precies werkt maar als de wrs geactiveerd bios optie alles, vermoedelijk, beveiligt en dat ook doet met nieuw aangesloten hardware...
En dan bv je "nieuw" aangesloten SSD dan ook direct beveilgt...Vrees ik ervoor. Een HDD/SSD (ATA) paswoord wordt in de HDD/SSD zelf opgeslagen en kan enkel met het correcte paswoord op eender welk systeem gelezen worden.
Wil niet beweren dit persé zo is maar weerom: vanop afstand niet te zeggen, zonder toestel in handen te hebben, niet te zeggen.

Als je die HDD en/of SSD aansluit, krijg je nog iets te zien? Als je nog een schijfletter krijgt open dan "Deze Computer" eens en klik de betreffende schijf aan.
In rechterkant krijg je wat info. Staat daar iets zoals in beeleke hieronder of ergens een andere melding?
Indien niet, zie je iets in schijfbeheer?
Post een (@Mik ;)) screenshot, foto of scan van analoge foto van wat je al dan niet te zien krijgt?


HDD SSD locked or not - MARKED.PNG
 
Laatst bewerkt:
volgens mij is bitlocker alleen een programma waarmee je data op je harde schijf kan beschermen door deze te versleutelen.

HP maakt gebruik van een Security manager en Embedded security wat los staat van bitlocker.
De Emergency Recovery Token wordt ergens opgeslagen die alleen toegankelijk is met admin rechten. Heb je geen rechten of is er een TPM fout kan je de schijf niet benaderen??
 
HP maakt gebruik van een Security manager en Embedded security wat los staat van bitlocker.

Waar DriveLocker een onderdeel van is.
Ik had het ook niet over BitLocker. Screenshot was een voorbeeld hoe eventuel snel te checken op +/ gelijkaardige meldingen.

Eens gelocked, HDD/SSD enkel nog met paswoord te gebruiken.
(Her)Partitioneren, low level format, volledig wissen, schijf van begin tot einde vol nullen (0) schrijven, secure wipe of wat ook, allemaal niet meer mogelijk.

Wat eventuel wel mogelijk zou zijn is bios (firmware) van een niet gelockte zelfde schijf er op zetten.
ALS het ATA (of gelijkaardige vervangend techniek) PW ook daarin wordt weggeschreven.
Zal afhangen van model en leeftijd van de HDD of dat een mogelijkheid is.
 
Alle toetscombinaties gebruikt, echter opnieuw geen resultaat. Het lijkt er dus op dat het een verloren zaak wordt indien ik het bios niet kan oproepen. De links op HP heb ik vluchtig bekeken en lijken eveneens en jammer genoeg de oplossing te zoeken in het Bios, wat tot hiertoe niet mogelijk is. Ik zoek later nog wel verder op deze site, zij het zonder veel hoop.
In elk geval hartelijk dank Deus, Aardbei, Philip V voor de hulp tot hiertoe.
 
Dat lijkt me meer dan interessant Merel en bedankt natuurlijk. Alleen, ik raak niet verder dan het blauwe schermpje waar naar de befaamde paswoord wordt gevraagd. De schijf apart aangesloten wordt eveneens in de verte niet herkend noch gelezen. Ander idee ?
 
Als je die HDD en/of SSD aansluit, krijg je nog iets te zien? Als je nog een schijfletter krijgt open dan "Deze Computer" eens en klik de betreffende schijf aan.
In rechterkant krijg je wat info. Staat daar iets zoals in beeleke hieronder of ergens een andere melding?
Indien niet, zie je iets in schijfbeheer?
**** WORDT IN HET GEHEEL NIET GELEZEN, NOCH GEZIEN, eveneens GEEN SCHIJFLETTER !!! vrees het ergste. Toch hartelijk bedankt
 
OK, akkoord hiermee en ga ik zeker nader bekijken en evt. proberen. Ondertussen heb ik eveneens een account bij HP aangemaakt en ga ik daar ook mijn issue aankaarten. Ik zag al dat ze voor bepaalde HP/Compaq modellen paswoorden (meestal 8-cijferig) gaven met positief resultaat. Eerst ook eens uitproberen en daarna een ticketje aanmaken.
Ik wil iedereen nogmaals bedanken en denk hiermee deze discussie te sluiten. Mocht er nog iets positiefs uit de bus komen dan horen jullie het beslist !!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan