Hardware Computer geforceerd afgesloten

Status
Niet open voor verdere reacties.

theplayer

Steunend lid
Vip Lid
Gisteren was ik bezig met enkele simpele programma's zoals Word, Excel en een zoekopdracht toen de computer (uit 2019) vastliep. Ctrl-Alt-Del werkte ook niet meer en het enige wat nog restte, was de aan/uit knop indrukken.
Vannmorgen startte het het systeem op met dit scherm. Er was dus iets aan de hand, maar ik weet niet wat.
1625989061938.png


Ik heb dit nog nooit eerder gehad, dus ik wist ook niet wat ermee moest doen. Ik zag geen bijzonderheden en heb dus gekozen voor F10.

Wat ik wel zag, is dat EZ System Tuning icoon wat voor voorgedefinieerde betere prestaties of energie besparing zou zorgen. Had ik dat moeten indrukken? Kan ik ook zien wat er aan de hand is geweest? Een rapport o.i.d.
 
Wat ik wel zag, is dat EZ System Tuning icoon wat voor voorgedefinieerde betere prestaties of energie besparing zou zorgen. Had ik dat moeten indrukken? Kan ik ook zien wat er aan de hand is geweest? Een rapport o.i.d.
Voor zover ik weet dient EZ System Tuning voor overclokking van uw systeem...en uw koeling kan dat niet aan (bekijk grafiek van uw cpu-fan.
 
Misschien is er een slechte toets op het toetsenbord die zo af en toe blijft hangen.
Daarom werkte Word / Excel waarschijnlijk niet goed meer en startte de pc op met het BIOS scherm.

Even uitzoeken welke F toets of Esc toets of Del dit kan zijn.
 
Inmiddels heb ik enkel keren een zwart scherm gehad na een harde opstart. Uiteindelijk is hij wel weer doorgestart, maar dit is niet de goede manier. Ik lees op internet ook dat dit probleem kan ontstaan door een fout in Windows update of een grafische driver update.

Voor zover ik kan zien, was de laatste WIN10 update: 2021-05 Update voor Windows 10 Version 2004 voor op x64 gebaseerde systemen (KB4023057) voltooid op 18-6-2021.
En op 19-6 was er een onderdelenupdate naar Windowss 10. versie 21H1

Kan het hiermee te maken hebben?
 
In het zoekveld logboeken intikken, dan krijg je een scherm met daarin de logboeken met daaronder de verschillende tabbladen, ga naar tabblad systeem en zoek daar de fouten, vooral deze in het rood zijn belangrijk, als je daarop klikt zie je wat er gebeurt is en ga je al iets meer te weten komen.
 
Ongeacht ik grote voorstander ben om Windows Logboek te gebruiken. En al dan niet als voornaamste bron beschouw om de oorzaak van problemen op te sporen, ben ik er helaas van overtuigd dat doorsnee Windows gebruiker hier geen bal van begrijpt, laat staan iets mee kan doen.
Niet alle "fouten" of "waarschuwingen" zijn ook van destructieve aard. Dus om die dingen te interpreteren heb je wel wat ervaring en inzicht nodig.

Wat de problemen van de TS betreft,
1) Windows hangt volledig vast
2) BIOS scherm na herstart toont als standaard
3) zwarte schermen na reboot

Dit heeft allemaal niets meer met Windows te maken maar met je hardware.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan