Netwerk Alternatief Telenet access point

Status
Niet open voor verdere reacties.
Onlangs zijn we verhuis en werd op zolder een AP van Telenet geplaatst. Hiermee heb ik alvast op de bovenverdieping goed bereik. Ik moet hiervoor wel maandelijks 2€ betalen wat op zich meevalt. Nu heb 8k nog een Belkin F5D8235-4 V2 staan die blijkbaar als AP zou kunnen gebruikt worden ipv die van Telenet.
Ik heb volgens de handleiding van de Belkin geprobeerd die als AP te gebruiken maar dit lukt maar niet.
Iemand een idee of er iets extra moet gedaan worden qua instellingen bovenop wat in de handleidingen wordt beschreven?
 
ik heb zo'n klein vermoeden dat je bepaalde begrippen door elkaar gooit een acces point is niet gelijk aan een repeater:

Access point
Een accesspoint (lees toegangspunt) kun je gebruiken om draadloos internet aan je netwerk toe te voegen. Vaak gebruik je deze bij netwerken die nog geen draadloze mogelijkheden ondersteunen. Een accesspoint sluit je aan op de router van het netwerk door middel van een kabel. De accesspoint ontvangt het internetsignaal en geeft dit signaal door aan de draadloos aangesloten apparaten.

De meeste routers zijn tegenwoordig uitgerust met een Access point zodat je geen losse Access point meer hoeft aan te schaffen.


Repeater
Wanneer je last hebt van een slecht bereik van je WIFI, dan kun je dit met behulp van een repeater verbeteren. Wanneer je op de begane grond een router plaatst die het signaal draadloos verspreid, dan is de kans groot dat je boven op zolder niet meer zoveel bereik hebt. Door een repeater op bijvoorbeeld de 1e verdieping te plaatsen kun je dit verbeteren. De repeater heeft op de 1e verdieping nog wel goed bereik en vangt zo het signaal van de router op. De repeater stuurt dit signaal opnieuw uit waardoor je op zolder een goede draadloze verbinding kunt maken met de repeater, en dus de router.

Wanneer je een Access point plaatst in een ruimte waar je geen bereik meer hebt, dan zul je deze met een kabel aan moeten sluiten. Bij een Access point maak je ook een nieuwe netwerknaam + wachtwoord aan. Je zult dus met een "nieuw" netwerk moeten verbinden wanneer je in deze ruimte gaat werken.

kan je toestel zowel gebruikt worden als ' repeater ' en/of als ' AP ' ???
 
Bedankt voor jouw reactie Wivy.
Het verschil is me wel degelijk duidelijk. Wat mijn bedoeling is, is het AP van Telenet (géén repeater) wat op mijn zolder staat te vervangen door mijn eigen Belkin router die ik als AP wil gebruiken zodat ik geen kosten meer hoef te betalen aan Telenet.
Alleen lijkt het me na veel pogingen heel moeilijk om deze als AP te configureren.
Volgende heb ik gedaan:
- DNS disabled
- gebruiken als access point enabled en daar een het IP 192.168.0.99 toegekend (ook al een ander binnen de 192.168.0.xx) zodat dit binnen de IP range van Telenet valt want standaard staat de Belkin op 192.168.2.154.
- dan de netwerkkabel die van de Telenet modem beneden komt en op hun AP was aangesloten, heb ik ingeplugd in mijn router (geel slot).

Blijkbaar moet er nog iets meer gedaan worden dan dit, want enkel deze stappen bieden geen oplossing.
 
je moet de ' DHCP ' van Belkin uitschakelen (disable) . want er is er maar één toestel die IP-adressen mag uitdelen .... Telenet-router deelt ip's uit!

S6
 
Voorgaande tips zijn correct én (!) de kabel die van je modem komt moet NIET in de gele poort, want ik vermoed dat dit de poort is waar je insteekt als je de Belkin wél als router wil gebruiken ... (ken Belkin niet). Als je Belkin 4 poorten uitgang heeft moet je de kabel die van je router komt in 1 van die 4 steken, de gele laat je open en ongebruikt. Je hebt er dus nog 3 over voor andere toestellen vlakbij + de WiFi van je Belkin.

Andere hint : geef de Belkin een vast IP adres dat wél binnen de submask/domain van je modem valt van Telenet (vb. 192.168.0.1 tot 255) maar beperk de range die je DHCP uitdeelt tot een deel daarvan (vb. 192.168.0.2 tot 192.168.0.99). In dat geval zou ik vb. 192.168.0.120 aan de Belkin toewijzen. Dan zijn alle conflicten uitgesloten, ook als de Telenet router zijn database van 'uitgedeelde' adressen naast de vaste adressen fietst (wat wel eens kan voorkomen).
 
@wivy Grote sorry en met alle respect maar ... dat is niet zo !
Als je een router als AP wil gebruiken en dus bridged mag je de INGANG van dat AP nét niet gebruiken : want dan krijg je routing op routing.
Je moet de uitgang van de Telenet router in dit geval NIET op de ingang van de Belkin, maar op één van de netwerkpoorten (4 of meer) van de Belkin inpluggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: wivy
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan