Netwerk Aanmelden bij overheidsdiensten lukt niet meer (CSAM)

Merel

Steunend lid
Vip Lid
Ik kan niet meer aanmelden bij de overheidsdiensten met mijn identiteitskaart. Ik krijg steeds de melding "Aanmelden mislukt"


1732803887209.png



Ik gebruik een kaartlezer die direct aangesloten is via een usb-kabel. In het verleden ging het aanmelden zonder probleem.
Ik gebruik uitsluitend Defender als antivirus.

Wat ik al heb geprobeerd :
Firefox of Chrome => geen verschil.
Naast de eID Middelware software heb ik ook ID Viewer geïnstalleerd.
Deze laatste werkt normaal. Ik kan mijn foto zien en mijn gegevens. Het ligt dus niet aan de kaartlezer.

Ik heb BOSA gebeld en het probleem uitgelegd. De medewerker vond geen oplossing.
Een andere medewerker zal mij contacteren (daar heb ik weinig hoop op)

Ik ben op het eind van mijn latijn; Graag nog wat suggesties.
 
Ik heb wegens mantelzorg geruime tijd, meer dan 3 1/2 jaar à rato van 3 dagen/week, moeten spenderen op een tweede adres. Daar had ik een oudere laptop ASUS met Windows 7. De (oudere en de recente) kaartlezers werkten nooit In Firefox, zelfs niet met de geïnstalleerde add-on van Firefox zelf en de geïnstalleerde eID software van de overheid. Telkens moest ik uitwijken naar Edge of Chrome. Die tweede adres periode is nu afgelopen en diezelfde kaartlezers werken perfect op mijn HP laptop en Alternate desktop met Windows 11. Ik denk dus dat wel Firefox in de oude Windows software zich verslikte in de kaartlezers.
 
En even voor Philip, ondanks mijn 4 computers heb ik geen smartphone en dus geen It's me en dat wil ik zo houden. Alhoewel de druk van buitenaf zeer groot wordt. Elke instantie, ziekenhuis, bank, enz.enz. gaan er van uit dat je dit wel hebt. Maar mijn voordeel ; ik heb nog nooit commentaar of drek van de socials gehad en dat is beter voor mijn hart.
 
Het verwondert mij dat zoveel mensen gerelateerde problemen hebben.
Ik krijg op ons forum zoveel adviezen dat ik ze niet allemaal tegelijk kan volgen.

Ik ga mij focussen op de richtlijnen van 2 personen die mij wellicht best kunnen helpen inzake verlopen 'Citizen CA' certificaten.
- @PhilipV (procedures in #14 die ik momenteel tracht uit te voeren)
- Een persoonlijke hulp (ticket) per e-mail van een BOSA medewerker.
 
Als je het niet kan verlengen, wordt die aktie door dat certificaat niet ondersteund.
Dus verwijderen

1733139939249.png


Dan de e-ID software opnieuw installeren en er zal een nieuw certificaat worden aangemaakt - daarvoor zal er interactief naar een en ander worden gevraagd.
 
Ik kreeg gisteravond een telefoontje van een buitengewoon dienstvaardige medewerkster van de dienst Bevolking van Meise.
Zij vertelde mij wat volgt:

" Ik heb uw probleem nogmaals onderzocht. U bent zeker niet de énige die problemen heeft met verlopen certificaten op hun identiteitskaart
De software werd meerdere malen veranderd over de jaren. Vermits de toestand niet de schuld is van de burgers is, zullen wij voor deze gevallen een nieuwe identiteitskaart bestellen. Na overleg met de dienstoverste hebben werd beslist dat de nieuwe identiteitskaart zonder kosten zal zijn; met andere woorden uw nieuwe kaart is gratis. U komt wanneer het u past. "


Hiermee komt dus alles in orde.

TE ONTHOUDEN : Als men een nieuwe identiteitskaart krijgt moet men niet alleen de PIN code bewaren maar vooral de PUK code.
Blijkbaar kan een gemeente wijzigingen (verlengingen) aanbrengen aan certificaten uitsluitend met de PUK code.
 
TE ONTHOUDEN : Als men een nieuwe identiteitskaart krijgt moet men niet alleen de PIN code bewaren maar vooral de PUK code.
Blijkbaar kan een gemeente wijzigingen (verlengingen) aanbrengen aan certificaten uitsluitend met de PUK code.

das dan tegenstrijdig met hetgene ik hier op het gemeentehuis te horen kreeg ..
laatst 2 maand geleden gaf ik 3 x een verkeerde pin in ..
het formulier waarop zowel de pin-code als zijnde de puk-code op stond was ik kwijt !
daarop naar het gemeentehuis gegaan en zij konden desstonds de nieuwe identiteitskaart vrijgeven en er werd terplaatse een nieuwe pincode aangemaakt ..welke ik zelf kon kiezen en 2x ter bevestiging diende in te geven ..
*men zei me daar dat een puk-code niet meer nodig is met de nieuwe identiteitskaart .
 
@Merel - #26 : Ik hoop dat je geholpen bent daarmee.
Je probleem (zie vorige posts en screenshots) zit immers in het certificaat van de sofware e-ID op je PC en de beambte heeft het over het certificaat opgeslagen op je e-ID. Twee verschillende opslagplaatsen van het certificaat, maar uiteindelijk wel hetzelfde !

Mocht het probleem niet weg zijn met je nieuwe kaart dan moet je alsnog doen wat hierboven stond nl. het certificaat van je PC verwijderen. Bij het (her)installeren zal dan het nieuwe certificaat van je nieuwe kaart opgeslagen worden op je PC en door de e-ID reader/viewer worden gebruikt. Tot zolang die syncronisatie niet in orde is kan het probleem er nog zijn...
 
@Qtex schreef in #17
"das dan tegenstrijdig met hetgene ik hier op het gemeentehuis te horen kreeg"
"men zei me daar dat een puk-code niet meer nodig is met de nieuwe identiteitskaart"

Wellicht zo tegenstrijdig. Ik vergat te melden dat de beambte in Meise mij ook vertelde dat "er aangewerkt wordt".
Mogelijk heb je een meer recente identiteitskaart dan de mijn.
Wat er ook van weze, het is alleszins een soep op zijn Belgisch.
 
Terug
Bovenaan