Netwerk wat is wie?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ls

Mijn it er is met pensioen en ik wil graag mijn netwerk inventariseren.
Maar hoe weet ik wie, wat is zonder alles apart te pingen en opschrijven van router instellingen ?
Hoe lees ik dan die switch uit?
situatie:
ik heb een router met diverse pc / laptop en internet verbonden
Verder een switch met daarop 4 Nas en 1 aparte desktop.

Maar hoe kom ik erachter wat elk adres bezet?
Bestaat hier software voor om dit hele netwerk in kaart te brengen van mij privé.
 

een leuke trial.

1705329841051.png

vermits de switch 'unmanaged' is: niet detectbaar (passief element), de rode toestellen:afwezig.
 
Laatst bewerkt:
Bij het opzetten van een netwerk(je) is het altijd handig om elk toestel een duidelijke naam te geven. Die naam kan je te allen tijde wijzigen op de toestellen als hij niet duidelijk is.
Dan weet je aan de hand van die naam welk toestel dat is.
Je hoeft dan zelfs geen network inventory system te hebben om te weten welke toestellen verbonden zijn.
Met een gewone pinger software kan je dan zien welk toestel actief is of niet. Je krijgt dan niet zo'n mooie grafiek zoals hierboven werd getoond, maar je weet wel welke toestellen actief zijn.
Je kan bijvoorbeeld met Advanced Port Scanner je netwerk automatisch laten pingen om een overzicht te krijgen.
Ook WiFi Guard (laat je door de naam niet misleiden) scant je netwerk na een door jou te bepalen interval, EN geeft een waarschuwingsvenster als er een onbekend (voor WiFi Guard) toestel op je netwerk verschijnt. WiFi guard is intussen geen freeware meer, maar je kan op het net nog wel een oudere gratis versie vinden.
Als WiFi Guard een onbekend toestel vindt, en dat zijn ze de eerste keer allemaal, kan je van elk toestel de eigenschappen aanpassen en een naam invullen en ook aanduiden dat dat toestel door jou gekend is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan