Netwerk wat is wie?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ls

Mijn it er is met pensioen en ik wil graag mijn netwerk inventariseren.
Maar hoe weet ik wie, wat is zonder alles apart te pingen en opschrijven van router instellingen ?
Hoe lees ik dan die switch uit?
situatie:
ik heb een router met diverse pc / laptop en internet verbonden
Verder een switch met daarop 4 Nas en 1 aparte desktop.

Maar hoe kom ik erachter wat elk adres bezet?
Bestaat hier software voor om dit hele netwerk in kaart te brengen van mij privé.
 
welke router ? bij Proximus vb. kan je bij elk IP-adres de naam zetten en dat wordt bijgehouden : eenmalig zal je het wel moeten uitzoeken. (vraag je af waarom je dat nuttig vindt om te doen ? Statische IP of dynamisch ?)
Had je IT man die behoefte om dat zo bij te houden ? Zo ja, kan hij - pensioen of niet - dat toch wel aan jou doorgeven.
Ik vermoed dat hij die behoefte niet had en dan moet je je afvragen waarom jij dat wél zo zou doen ?

welke switch : managed of niet ?
De beste ingang om het te onderzoeken is waarschijnlijk om te vertrekken vanaf elk apparaat en als je de lijst hebt dan - in overeenstemming daarmee - je router te configureren. Zeker als het om een mix gaat van statische en dynamische DHCP toewijzing ...

Er is véél software beschikbaar om dat voor je te doen door je netwerk te "sniffen" en een soort plan en lijst te produceren maar die zal nooit IP's verbinden met identiteiten (wie ?) ... kan uiteraard ook niet want er is geen technische link tussen welk toestel door wie wordt gebruikt ...
 
dat is wel enkel voor de PC/tablet etc... waarop je het commando geeft ... toont niks van het netwerk !
Wireshark vb. doet dat wel, maar moet je wel enige technische kennis hebben.

De meeste switches/access points/ etc... worden geleverd met een app die het netwerk waarin ze hangen in kaart brengt of oplijst, overigens. De meeste routers ook ... maar elk merk, eigen software.
 
wil je een heel (verborgen) netwerk weergeven dan dit proberen

komodolabs Slitheris Network Discovery​



wel enige kennis is vereist!
 
nmap

Wil je kijken van welke fabrikant het MAC adres komt:

Moet wel zeggen, die MAC lookup geeft niet altijd de gewenste resultaten. Maar is een begin.
 
dit kan je ook es nalezen:


PhilipV had ernstige twijfels over dit, ik heb dit een vijftal jaar geleden gebruikt toen ik naar mijn nieuwbouw vertrok.
in plaats van alle apparaten, die aan geloten zijn op mijn netwerk, te verbreken.
danzij deze link alle apparaten kunnen identificiëren en kunnen koppelen aan hun IP. GEEN heen en weer geloop in het huis, alles werd gevonden vanaf mijn burostoel ....
de IP-adressen moet je wel opzoeken in je router van proximus/telenet/ ....... de mac-adressen van de gekoppelde apparaten staan daar ook in ....

ook de thuis batterij- en zonnecel contoller ....
 
dit kan je ook es nalezen:


PhilipV had ernstige twijfels over dit...
Niet hoor, ik wist (toen !) onvoldoende hoe het werkte...
 
dit kan je ook es nalezen:


PhilipV had ernstige twijfels over dit, ik heb dit een vijftal jaar geleden gebruikt toen ik naar mijn nieuwbouw vertrok.
in plaats van alle apparaten, die aan geloten zijn op mijn netwerk, te verbreken.
danzij deze link alle apparaten kunnen identificiëren en kunnen koppelen aan hun IP. GEEN heen en weer geloop in het huis, alles werd gevonden vanaf mijn burostoel ....
de IP-adressen moet je wel opzoeken in je router van proximus/telenet/ ....... de mac-adressen van de gekoppelde apparaten staan daar ook in ....

ook de thuis batterij- en zonnecel contoller ....
Ik zie het verband niet tussen een mac en jouw ip adres.
Het verschil tussen MAC- en IP-adressen is dat MAC-adressen nooit veranderen en alleen in het lokale netwerk worden gebruikt, terwijl IP's netwerkapparaten wereldwijd identificeren en afhankelijk van je locatie kunnen veranderen
 
je bent dus niet overtuigd dat iedere fabrikant zijn eigen hardware/mac adres heeft? aan de hand van het macadres kan je zien of dat nu over bv een canon of hp -apparaat gaat .... .
met een Canon mac adres ga je dus niet tussen HP apparaten gaan neuzen ... logisch toch?
 
je bent dus niet overtuigd dat iedere fabrikant zijn eigen hardware/mac adres heeft? aan de hand van het macadres kan je zien of dat nu over bv een canon of hp -apparaat gaat .... .
met een Canon mac adres ga je dus niet tussen HP apparaten gaan neuzen ... logisch toch?
Klopt. Is het niet simpeler in te loggen op de router / modem om te zien welke apparaten zijn aagesloten met bijbehorend ip-adres?
 
uit mijn modem:
1705318686680.png

Mac-adres in de koppeling:

1705318789517.png

tja een Gigabyte pc! .......

1705319004087.png

1705319049372.png


HP???

nu overtuigd?
 
Klopt. Is het niet simpeler in te loggen op de router / modem om te zien welke apparaten zijn aagesloten met bijbehorend ip-adres?
je router vermeld het apparaat niet het merk ... ,via Mac kan je die koppeling zelf doen ipv eindeloos zoekwerk.

die link weet echter ook niet alles, ik ook niet ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan