Windows 10 W10 ESU programma

Oktober nadert met rasse schreden en daarmee ook het einde van de de ondersteuning van W10 voor mijn ouwe trouwe pc. Je zou die ondersteuning gratis met een jaar kunnen verlengen, maar heb geen idee hoe dat te regelen. Wat ik er van begrepen heb is dat er "iets" in Windows Update zichtbaar zou moeten worden, maar ik zie daar niets of ik kijk verkeerd. Ook na het installeren van de meest recente update (KB5065429) zie ik nog niets.

P.S.
Ik weet dat mogelijk is W11 te installeren op officieel niet ondersteunde pc's. Dat wil ik niet (geen garantie dat het blijft werken), dus spaar je de moeite om dat te melden.

Ik heb de vraag ook gesteld bij de buren.

Ik promoot geen illegaliteit
Nou.... min of meer wel degelijk gezien de links waar je naar verwijst. Maar nogmaals, moet iedereen zelf weten mij boeit het niet, zoals gezegd, ik schreef het alleen maar ter informatie omdat er altijd mensen zijn die alleen legaal willen blijven.

Maar ben het zeker met je eens, dat Microsoft nu de mensen onnodig op hoge kosten jaagt (als ze legaal willen blijven) met die belachelijke hardware vereisten.
Dat op de schroothoop gooien is een keuze, men kan ook Linux gaan draaien, einde Microsoft geneuzel. Voor de meesten is dat ook wel een oplossing, maar ze moeten de stap durven zetten.

De fanbase van Microsoft neemt volgens mij ook alleen maar af met een dergelijk beleid. Geheid dat dit weer iets is met afspraken tussen Microsoft en hardware fabrikanten.

Windows 11 is niet geweldig. Niet echte verbeteringen of interessante vernieuwingen die er toe doen. Notepad opnieuw installeren blijkt rare kuren te veroorzaken met toetsenbord. Updates hebben ook al een paar keer stress veroorzaakt, ze hebben nu pas een of ander audio ding gefixed. Het bestaat al een paar jaar en het heeft nog steeds kinderziektes.
Het werkt, maar ik vraag me af of er echt mensen zijn die beiden gebruiken of gebruikt hebben en W11 echt fijner vinden en dan ben ik zeer benieuwd naar het waarom.

Windows 11 is een noodzakelijk kwaad omdat mensen niet beter weten of durven. Ik ga zelf nog fijn een jaar langer op W10 blijven en dan zien we wel verder.

De update naar Windows11 24H2 heeft me de nodige kopzorgen opgeleverd. Dat begon al met het private netwerk waar zowel de NAS en een Linux Schotel ontvanger plotseling niet meer bereikaar waren. Uitendelijk zijn daar oplossingen voor gekomen via settings in de registry of local policy. Heb daarna maanden de update naar 24H2 "on hold" gezet met het freeware programmatje InControl.
Op zich blijft windows networking nog kleine probleempjes op te leveren in een thuisnetwerk met een "gemengde" systeem omgeving maar shares van andere computers in het netwerk zijn wel altijd bereikbaar via shortcuts op het Windows 11 systeem.
Aangezien Windows11 mijn meest cruciale systeem is laat ik het maar zo maar ga wel de volgende update naar 25H2 voorlopig on hold zetten. 25H2 brengt trouwens niets nieuws en er zijn zelfs features verwijderd zoals powershell 2.0 en wmic.
Mijn tweede systeem en een laptop draaien nog steeds op windows10 en ik ga geen "geforceerde" upgrade naar Windows11 uitvoeren. Ook niet na 13 oktober. Beide systemen worden elke nacht gebackupped (full backup met het bewaren van 5 versies) dus ik loop niet zoveel risico bij het uitblijven van security updates. Bij een verstoring weer up and running na een restore van 15-20 minuten.
Linux begin ik niet meer aan.

Goed nieuws!

Je hoeft niet meer te voldoen aan de voorwaarden van Microsoft om Windows 10 updates te krijgen tot 13 oktober 2026 als je in de EU woont.
Het enige wat je hoeft te doen is een Microsoft account te hebben om je bij het ESU programma in te schrijven.
Microsoft is nu bezig om de ESU-inschrijving te herzien zodat deze nieuwe optie duidelijker is.

Dit is vandaag bekend geworden door Euroconsumers en het Belgische Testaankoop.

Zie ook dit bericht op Tweakers:

Nog een interessant programmatje van Github, Flyoobe (https://github.com/builtbybel/Flyoobe/)
Voornaamste features:
a. upgrade Windows10 naar Windows 11 op unsupported hardware - instructie video:

b. keep Windows 10 secure untill 2025 (ESU enrollment) - instructie video:

c. is voorbereid op Windows11 25H2

Zoals altijd: backup eerst jouw systeem voordat je Flyoobe gaat uitvoeren en de features installeren is voor eigen risico!

Nog een interessant programmatje van Github, Flyoobe (https://github.com/builtbybel/Flyoobe/)
Voornaamste features:
a. upgrade Windows10 naar Windows 11 op unsupported hardware

b. keep Windows 10 secure untill 2025 (ESU enrollment)

c. is voorbereid op Windows11 25H2

Zoals altijd: backup eerst jouw systeem voordat je Flyoobe gaat uitvoeren en de features installeren is voor eigen risico!
Beetje open deur intrappen hé ... blijkbaar ons forum nog niet goed bekeken.
Staat in onze downloads.... https://www.pctuts.be/resources/flyoobe.228/

Goed nieuws voor iedereen die nog inzet op Windows 10: Microsoft heeft de ondersteuning voor particuliere gebruikers in de Europese Economische Ruimte (EER) verrassend met een jaar uitgebreid. In plaats van zoals oorspronkelijk gepland in oktober 2025 loopt de gratis veiligheidsupdatedienst pas op 13 af. Oktober 2026.
🔍
Wat zit erachter?
De verlenging is een reactie op kritiek van consumentenbeschermingsorganisaties zoals Euroconsumenten. Microsoft wilde aanvankelijk alleen betalende klanten of gebruikers met bepaalde bonusprogramma's (beloningen, OneDrive-gebruik, etc. ) ) Geef updates - die wettelijk en ethisch twijfelachtig waren. Nu roeit Redmond terug - tenminste in Europa.
🧾
De voorwaarden in detail:
Voor de gratis beveiligingsupdates tot 2026 heb je:
Privégebruiker zijn in de EER (bijv. B. in Duitsland, Oostenrijk, Nederland etc).
Heb een Microsoft-account en registreer je daarmee op het Windows 10 apparaat ten minste elke 60 dagen.
Gebruik actief Windows 10 – niet alleen als secundair systeem of offline machine.
Als je Windows 10 alleen gebruikt met een lokaal account, krijg je geen gratis updates. Bedrijven of onderwijsinstellingen blijven zich aanmelden voor het ESU Extended Security Updates programma.
🔐
Wat wordt er bijgewerkt?
Alleen beveiligingsupdates, geen nieuwe functies of ontwerpwijzigingen.
Geen garantie op compatibiliteit met nieuwe versies van software of hardware.
Microsoft raadt nog steeds aan over te stappen naar Windows 11 - maar veel apparaten zijn er niet geschikt voor.
🧨
Wat gaat er gebeuren na oktober 2026?
Dan is het eindelijk voorbij. Microsoft heeft geen verdere uitbreiding aangekondigd. Miljoenen apparaten zouden dan zonder beveiligingsupdates kunnen zitten - wat niet alleen een risico vormt voor gebruikers, maar ook voor digitale infrastructuur.
🌍
Kritiek en perspectief
Het Federaal Bureau voor Beveiliging in Informatietechnologie (BSI) verwelkomt de verlenging. Milieuverenigingen als de Deutsche Welthilfe (DUH) bekritiseren dat het probleem alleen maar uitgesteld wordt: Zonder langdurige updatestrategieën dreigt 2026 een nieuwe golf van elektronisch afval.
Conclusie: Als je Windows 10 wilt blijven gebruiken moet je nu een Microsoft-account koppelen en regelmatig actief blijven. Dit geeft je weer een jaar van veiligheid – maar geen permanente oplossing.

Wat ik vermeld heb zin meer de gevolgen en kritiek die erop onstaan zijn.
Alleen is het volgende niet helemaal duidelijk.

Heb een Microsoft-account en registreer je daarmee op het Windows 10 apparaat ten minste elke 60 dagen.
Je moet je met je Microsoft account registreren bij ESU. En als je dat gedaan hebt met je Microsoft gewoon blijven inloggen op je Windows 10 apparaat als je de PC/Laptop start.
Als je terug schakelt naar bijv. lokaal account of langer dan 60 dagen je pc/laptop niet gebruikt, dan kan de ESU na max. 60 dagen weer worden uitgeschakeld en moet je jezelf opnieuw registreren bij ESU met een Microsoft account.
Bij deze is dat wat duidelijker omschreven.

Als je Windows 10 alleen gebruikt met een lokaal account, krijg je geen gratis updates.
Dat klopt, als je dat per sé wilt moet je 30 dollar betalen. Dat is de keuze die ik ga maken. Ik vertik het om met een MS account in te loggen.

Zonder langdurige updatestrategieën dreigt 2026 een nieuwe golf van elektronisch afval.
Ik ben het niet echt eens met hun conclusie. Die systemen wat nu al niet voldoen, zijn dan alweer een jaar ouder en dan toch al weer eerder aan vervanging toe. De meeste moederborden hebben al langer TPM 2.0 ondersteuning, dus kan men in specifieke gevallen waar men een te oude CPU heeft ook voldoen de CPU te vervangen.
Ik heb zelf nog een i7-7700K van 2017 (mijn "oude" pc), die is dan over 1 jaar al 9 jaar oud. Is dan nog wel snel maar na 9 a 10 jaar mag je een pc wel gaan vervangen.
Daarnaast zal die berg er ondertussen ook wel al zijn want het pas zo laat bekend geworden en nog veel mensen weten dit niet eens dus zullen al waar nodig nieuwe apparatuur gekocht hebben ondertussen.
De vraag is hoe lang bedrijven nog kunnen verlengen want daar zal wel het nodige van vernieuwd worden nog.

Even terugkomend op die massgrave tool die @cacho noemde.
Er schoot me iets te binnen wat ik daar meende gezien te hebben en mijn herinnering was deze keer goed.
TSforge Method to Permanently Activate Windows/ESU/Office
Betekent dit dat je met deze tool dus ook de ESU (dus de W10 updates) gewoon permanent kunt activeren zonder dat je er voor registreert? Begrijp ik dat goed?

Terug
Bovenaan