Windows 10 W10 ESU programma

Oktober nadert met rasse schreden en daarmee ook het einde van de de ondersteuning van W10 voor mijn ouwe trouwe pc. Je zou die ondersteuning gratis met een jaar kunnen verlengen, maar heb geen idee hoe dat te regelen. Wat ik er van begrepen heb is dat er "iets" in Windows Update zichtbaar zou moeten worden, maar ik zie daar niets of ik kijk verkeerd. Ook na het installeren van de meest recente update (KB5065429) zie ik nog niets.

P.S.
Ik weet dat mogelijk is W11 te installeren op officieel niet ondersteunde pc's. Dat wil ik niet (geen garantie dat het blijft werken), dus spaar je de moeite om dat te melden.

Ik heb de vraag ook gesteld bij de buren.

Dan zul je best even afwachten ... In recente mededelingen van MS stond immers EXPLICIET dat je je installatie moet aanloggen met een MS account. Dat dit ook zou werken met een lokaal account als je maar op die ESU aanlogt met zo'n account was tot nu toe het aanvoelen. Ik dacht ook in die richting.

Maar dan leek het erop dat MS enerzijds vrijgeviger wordt (nl. voor iedereen) maar ook de voorwaarden verstrengt (nl. aangelogd zijn op je Windows met een MS account).

En nu héél recent is (enkel voor de EU !) ook die vereiste van aanloggen met MS account verdwenen. Wat een soap !

Wat het uiteindelijk wordt zullen velen moeten ondervinden.

PhilipV zei:
MS stond immers EXPLICIET dat je je installatie moet aanloggen met een MS account.
Alleen als je GRATIS gebruik wilt maken.

Ik ben exact op de hoogte van wat de vereisten zijn bij Microsoft en wat Microsoft zelf naar buiten heeft gebracht aan informatie hierover.
Dus ik hoef niet te wachten, het staat gewoon expliciet vermeld.

Ik zal hier ook even plaatsen wat ik elders geplaatst heb.
Zoals gezegd, na het betalen is inloggen met een MS account -niet- meer nodig.
Van Microsoft zelf:
afbeelding.png

En nu héél recent is (enkel voor de EU !) ook die vereiste van aanloggen met MS account verdwenen. Wat een soap !
Dat is niet juist. Zie mijn link naar Microsoft hierboven. Die eis is er nog steeds.

De verandering binnen de EER (iets meer dan EU) is dat je geen gebruik meer hoeft te maken van Windows Backup en ook geen punten meer hoeft in te leveren. Het is nu gewoon gratis, maar dan wel weer met de verplichting dat je met een Microsoft account moet inloggen.
Als jij iets gelezen hebt van Microsoft zelf, dat deze verplichting er niet meer zou zijn, zou ik daar graag een link van zien want dan zou Microsoft tegenstrijdige info verspreiden.

Ja sorry, maar dat is geen Microsoft nieuws, dat is 3rd party en er staat niets over MS account. En bij Tweakers stond er ook al een foutje in.
Het artikel waar jij naar verwijst is toch een dag of 2 ouder dan het officiele nieuws van Microsoft en bevat alleen het nieuws dat Microsoft de voorgaande eisen zou laten vallen:
We are also glad this option will not require users to back up settings, apps, or credentials, or use Microsoft Rewards.
Oftewel, er staat alleen dat je geen backup meer hoeft te maken van instellingen, apps of gegevens OF Microsoft Rewards hoeft te gebruiken. Er staat ook hierin nergens vermeld dat je geen Microsoft account meer nodig zou hebben.

Daarom is het beter uit te gaan van officieel Microsoft nieuws en daarin staat dat het dus wel degelijk vereist is.

de titel ???

1759322720098.png

Die blijkt idd. een beetje te kort door de bocht te zijn - behoorlijke misser van een gerenommeerde site !
Je hebt een Microsoft Account nodig en dat blijft - ook in de EU.

Sorry voor de verwarring : ik was een beetje naïef blijkbaar :mad:

Sorry voor de verwarring : ik was een beetje naïef blijkbaar :mad:
Daar kun jij niets aan doen. Zoals gezegd was er een soortgelijk foutje bij Tweakers ook al in geslopen.
Eerst zou er totaal niets meer nodig zijn en daarna kwam Microsoft toch met de vereiste voor het MS account. Van een kant ook logisch want hoe willen ze anders controleren dat je uit de EU/EER bent.
En de titel is ook zeer misleidend, dus jou treft geen blaam in deze mijns inziens. ;)

Even terugkomend op die massgrave tool die @cacho noemde.
Er schoot me iets te binnen wat ik daar meende gezien te hebben en mijn herinnering was deze keer goed.

Betekent dit dat je met deze tool dus ook de ESU (dus de W10 updates) gewoon permanent kunt activeren zonder dat je er voor registreert? Begrijp ik dat goed?
Als ik het goed heb:
De TSForge methode van Massgrave (optie 3 in MAS_AIO.cmd) garandeert een ESU enrollment van 3 jaar voor Windows10 22H2.
De uitvoering van het Abbodi1406-ConsumerESU script (versie 0.0.4) een enrollment van 1 jaar (okt. 2026) voor Windows10 22H2.
In beide gevallen is geen Microsoft account nodig. De "enroll" is dan met het "currrent local account"

In windows update staat vermeld dat je dan bent ingeschreven voor uitgebreide beveiliging en is de waarschuwing dat de Windows10 support ophoudt per 14 oktober verdwenen.

Voor alle volledigheid:
De hierboven vermelde scripts voor de ESU enrollment van Windows10 gelden alleen voor versie 22H2.
Werkt dus niet voor Windows10 21H2 systemen.
Indien de upgrade naar 22H2 nog niet gedaan is, dan biedt Windows Update dit niet meer aan en signaleert alleen dat er belangrijke updates ontbreken.
De volgende methode forceert een update van 21H2 naar 22H2:
  • Voer op de lokale computer gpedit.msc uit en navigeer naar de locatie Computerconfiguratie > Beheersjablonen > Windows-onderdelen > Windows Update > Windows Update voor bedrijven.
  • Zoek de instelling voor Selecteer de doelversie van de functie-update (als het goed is de onderste) en bekijk de instelling.
  • Schakel de instelling in en stel deze in op Windows10 en daaronder 22H2.

Terug
Bovenaan